Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-05, 19:21   #31
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
Jag har hemsida och hobbyverksamhet

Jag hade tänkt att skaffa F-skattsedel men det finns regler för det också. Men får inte F-skattsedel om man bara säljer lite hantverk. Läs mer på:http://www.skatteverket.se/skatter/s...8000148.html#F

Här är ett utdrag från den sidan:

2. Vinstsyfte
Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att vinst ska uppkomma första året om du t.ex. måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt. Hobbyverksamhet, t.ex. försäljning av produkter från hemslöjd, biodling eller fritidsfiske saknar ofta förutsättning att ge vinst. Sådan verksamhet redovisar du som tjänsteinkomst.


Alltså är det inte säkert att man får F-skatt och då måste man ha det som hobbyverksamhet.

Jag sparar mina kvitton och anteckningar om inkomster iallafall och den dagen jag går med vinst så deklarerar jag för det.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 20:18   #32
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om du känner dig osäker så ring skatteverket igen. Tyvärr har jag erfarenheten att de inte alltid själva vet vad som gäller i olika saker. Be dem också redovisa var det står så att de inte bara säger något. Svart på vitt ska det vara så att du kan läsa reglerna själv, t ex det där om hemsidan. Jag tycker du ska vara envis och be dem förklara och motivera.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 22:25   #33
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Hej!
jag pluggar till civilekonom... tänkte bara säga vad jag tror om det hela...
Har läst skatteverkets info om hobbyverksamhet, din verksamhet tycker jag absolut ska klassas som hobby... varför hon du pratade med på skatteverket försökte få det till något annat är troligen för att hon har en "yrkesskada", tror att alla vill skattefuska. Dock kan det nog vara klokt att ringa dit igen som Marron skrev och be att få det skriftligt om det att du ha tänkt ha en webbsida... kan ju ha kommit nån ny regel!
Men vad jag förstod av deras info så finns det egentligen bara 2 regler för att klassas som hobby;
1. Att den saknar vinstsyfte.
2. Att omsättningen inte överstiger 30 000 kr.(dvs. summan av de kontanta inkomsterna per år.) Du är inte skyldig att betala moms förns du överstiger 30 000kr.
Hoppas att du blev klokare av detta och att jag inte bara har upprepat det andra har sagt redan. Svarar gärna på frågor så gott jag kan.
//Isabelle
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 07:25   #34
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tänkte just nämna det! Gränsen ligger väl vid 30tusen?! Men vad betyder "omsättning" egentligen?
Jag trodde att man fick tjäna 30 efter utgifterna man haft?

Och hur är det med maskin-inköp? De räknas inte in väl? Eftersom det är långsiktiga investeringar? Så de kan man bara räkna av 20%/år? Så om jag köpt maskiner o programvara för 45tusen kan inte räkna med att få tjäna 45+30 för att komma upp i mina 30? (Inte för att det är särskilt troligt men!)

Skulle man kunna räkna in maskinkostnaden om man uppger det som "maskinhyra"? Jag lånade pengar till dem av min syster och betalar ju lite varje månad så det borde inte vara helt fel?!

Till sist: Tipset om "starta-eget-kurs" är inte helt fel eftersom de även tar upp sådana här regler! Och vill man veta mer om just hobbyverksamhet ska det inte vara några problem!

/en som gått 2 gånger, men som är för feg för att starta!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 07:52   #35
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Men vad betyder "omsättning" egentligen?
Omsättning är hur mycket du sålt för totalt (dvs inte hur mycket du fick i vinst)

Osäker på om man räknar med moms eller ej om man inte är momsregistrerad, troligen gör man det.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 00:21   #36
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Har hittat lite smått och gott...(eller mycket ) om moms och "tyvärr" om marknadsförings frågan.

Ang moms vid hobbyverksamhet...
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i
hobbyverksamheten i former som kan jämföras
med näringsverksamhet. När omsättningen av
sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger
30 000 kr per år är man skyldig att betala
moms.
Källa:
http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf sid.4

lite mer...
Verksamhet som du bedriver som hobby kan under
vissa förutsättningar vara yrkesmässig (näringsliknande
former). Enligt EG-rätten kan du bedriva
ekonomisk verksamhet och bli skattskyldig till
moms även om verksamheten inte utgör näringsverksamhet
enligt inkomstskattelagen. När omsättningen
av näringsliknande hobbyverksamhet överstiger
30 000 kr per år är verksamheten vanligtvis
yrkesmässig. Läs mer i Handledning för mervärdesskatt
(SKV 553).
Källa:
http://www.skatteverket.se/download/...0511/55218.pdf sid.9

När hobbyverksamhet anses som ekonomisk verksamhet...
Det ska bedömas utifrån de särskilda omständigheterna i varje
enskilt fall om en hobbyidkare är yrkesmässig enligt ML
(näringsliknande former) genom EG-konform tolkning eller,
när den enskilde begär det, bedriver ekonomisk verksamhet
enligt mervärdesskattedirektivet (direkt effekt). Denna verksamhet
ska således inte generellt undantas från skattskyldighet
på den grunden att yrkesmässigheten inte är uppfylld i och
med att näringsverksamhet inte bedrivs enligt IL.
Det ska särskilt noteras i detta fall att begreppet ekonomisk
verksamhet inte förutsätter en vinst, när det är fråga om sådan
verksamhet som bedrivs av en producent, en handlare eller en
tjänsteleverantör enligt första meningen i artikel 9.1 andra
stycket i mervärdesskattedirektivet, utan det ska vara fråga om
verksamhet som innefattar varaktighet, självständighet och en
viss omfattning. ...
När det är fråga om hobbyverksamhet utgör ekonomisk verksamhet
förekommer det som regel en gränsdragning mot det
privata. En bedömning av samtliga omständigheter i varje
enskilt fall ska därför göras utifrån detta. Exempel på omständigheter
som har betydelse för att visa att det finns en avsikt att
bedriva verksamheten varaktigt när verksamheten är nystartad
och under uppbyggnad är
− att det finns en affärsplan, ekonomiska kalkyler eller
liknande,
− att det finns bokföring som är upprättad enligt gällande
bestämmelser,
− att marknadsföring sker för att nå kunder eller en kundkrets,
− att en särskild lokal finns för verksamheten,
− att olika inköp/investeringar gjorts som är typiska för den
ekonomiska verksamheten, och
− att det finns ”företagslån” i bank, dvs. extern finansiering.
Då verksamheten är pågående är förutom ovanstående
omständigheter även följande av betydelse
− att verksamheten bedrivs som en heltids- eller deltidssyssla
(dvs. ej enbart på fritiden),
− att det finns kunder (andra än närstående), och
− att intäkter finns eller kommer att finnas.
En samlad bedömning av de olika omständigheterna ska
avgöra om hobbyverksamheten bedrivs på ett sådant sätt att
ekonomisk verksamhet föreligger. Kravet på de objektiva
omständigheterna vid denna typ av verksamheter ska ställas
relativt högt. Detta eftersom det är fråga om verksamheter som
är näraliggande det privata området.
.....bevisbördan för de
objektiva omständigheterna ligger på den enskilde.

Källa: http://www.skatteverket.se/download/...4920/55319.pdf sid.155-156

Varför just hemsidan faller under marknadsföring och inte tex försäljning på marknad har nog att göra med varaktigheten... en hemsida med försäljning är tillgänglig så gått som alltid och för alla, marknader är mycket begränsade tidsmässigt och geografiskt. Källa: mina egna tankar.
Ledsen att det blev mycket text...
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 15:19   #37
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Mitt råd till dig, Ida-Maria, är att ringa Skatteverket igen!!! Handläggarna där är verkligen som natt och dag!!

Hobbyverksamhet eller näringsverksamhet har en sak gemensamt: Det gäller att stångas för allt som man vill få igenom. Bara för att Skatteverket påstår en sak innebär det inte att det måste vara så..... Och var inte så himla rädd för att göra fel, det händer ju inget farligt om det visar sig att du gjort fel...

Det är snårigt och ibland blir man helt hysterisk men (tyvärr) så ingår det i hela paketet så att säga. Lät dig inte avskräckas bara - allt är lätt när man kan det.

Kan inte se varför du ska känna dig rädd för myndigheterna (i det här fallet Skatteverket). Om inte du står på dig i ditt ärende så gör ju ingen annan det. Det är mycket uppförsbackar innan man kommit igång men när du kommit förbi detta så är det jättekul!!!

Jag tycker det låter helt löjligt att du inte får ha en hemsida för din hobbyverksamhet!!! Vad f-n stödjer Skatteverket det uttalandet på???? Jag blir bara så trött.... Ursäkta att jag blev arg men jag tycker det är så orättvist mot alla som har en önskan att starta någon form av verksamhet och som kanske inte orkar/vill/kan/vågar fightas och vara ifrågasättande.

Jag brinner verkligen för företagande och tycker det är jätteroligt, men visst har jag tvingats slå huvudet i väggen många gånger.... och gör det fortfarande ibland....

LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 15:44   #38
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Skatteverket är väldigt medvetna om att jag har hemsida. Jag ringde och frågade om råd när jag ville ta upp kostnaden för domänen som utgift.
Då sa dom att det är helt okej.

Om du kommer upp i 30.000 kr så kan du börja fundera på andra lösningar, tills dess har du inget att bekymra dig över.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:29   #39
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej här har stor kunskap i skatt och bokföring, och ekonomi.
(jag jobbar sånt med lilla delen av det under kommunala nivå)

Fila
Jag skulle ge svar dina frågor, Bäst om du frågar ett tag, så kan jag svara ett tag så blir det tydligare o begripligare för dig.

Jag vill säga att det är aldrig lätt. Man får inte glömma: Myndigheten har aldrig fel och erkänner aldrig att de gjort fel.
Det som ni måste göra rätt bara.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:34   #40
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
millsing skrev: Visa inlägg
Kan inte se varför du ska känna dig rädd för myndigheterna (i det här fallet Skatteverket). Om inte du står på dig i ditt ärende så gör ju ingen annan det. Det är mycket uppförsbackar innan man kommit igång men när du kommit förbi detta så är det jättekul!!!
Kan väl inte påstå att jag är rädd för myndigheterna, jag har bara lite svårt för att ringa, vad det än gäller.
Å det blir ju inte lättare av att jag inte riktigt vet vad jag ska säga heller...
Men jag ska fortsätta kämpa.
När jag har tid, eftersom jag jobbar varje dag.

Men tack i alla fall för alla påhejningar
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:36   #41
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Hej här har stor kunskap i skatt och bokföring, och ekonomi.
(jag jobbar sånt med lilla delen av det under kommunala nivå)

Fila
Jag skulle ge svar dina frågor, Bäst om du frågar ett tag, så kan jag svara ett tag så blir det tydligare o begripligare för dig.

Jag vill säga att det är aldrig lätt. Man får inte glömma: Myndigheten har aldrig fel och erkänner aldrig att de gjort fel.
Det som ni måste göra rätt bara.
Jag behöver inte hjälp själv. Jag svarade här för att jag vet mycket om just hobbyverksamhet, eller i alla fall i den omfattning som jag håller på med.
Företagande vet jag inte mycket om, förutom att jag tagit reda på om jag själv skulle starta ett.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:38   #42
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Jag behöver inte hjälp själv. Jag svarade här för att jag vet mycket om just hobbyverksamhet, eller i alla fall i den omfattning som jag håller på med.
Företagande vet jag inte mycket om, förutom att jag tagit reda på om jag själv skulle starta ett.
Ja helt ok. Bra.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 16:30   #43
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Ida-Maria; jag skulle rekommendera dig att skaffa någon bra bok om att starta företag odyl, istället för att fråga Skatteverket de här grundläggande frågorna. Någon som kan tipsa om en bra sådan bok kanske?

Jag förstår du blir förvirrad. Skatteverket är ju mer "fackidioter" man kan vända sig till med konkreta frågor, de kan allt om alla skatteregler, men är ju inte bra pedagoger direkt.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 14:37   #44
Dumle Dumle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 70
Ett tips är att gå in på www.skatteverket.se och sedan gå in på Informationsträffar som finns under rubriken Gå direkt (i högra marginalen). Gå sedan in under den region du tillhör. Då får du upp aktuella datum i exempelvis Västra regionen. Under rubriken Nyföretagarinformation kan du gå in och boka ett personligt besök. Fyll i dina kontaktuppgifter så kommer du bli kontaktad av en handläggare på Skatteverket för att boka en tid.

Det finns mycket information på Skatteverkets hemsida men ett personligt möte kan kanske räta ut många frågetecken. Jag jobbar själv med skatterätt och det går inte att säga att bara för att man har hemsida så är det per automatik näringsverksamhet.

Lycka till!!
Dumle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:55   #45
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Dumle skrev: Visa inlägg
Ett tips är att gå in på www.skatteverket.se och sedan gå in på Informationsträffar som finns under rubriken Gå direkt (i högra marginalen). Gå sedan in under den region du tillhör. Då får du upp aktuella datum i exempelvis Västra regionen. Under rubriken Nyföretagarinformation kan du gå in och boka ett personligt besök. Fyll i dina kontaktuppgifter så kommer du bli kontaktad av en handläggare på Skatteverket för att boka en tid.

Det finns mycket information på Skatteverkets hemsida men ett personligt möte kan kanske räta ut många frågetecken. Jag jobbar själv med skatterätt och det går inte att säga att bara för att man har hemsida så är det per automatik näringsverksamhet.

Lycka till!!
Tack för tipset
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons