Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-12, 18:44   #31
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Trendtex har visst en hemsida .Däremot har dom ingen försäljning från den. Dom är väldigt bra att göra med tycker jag. Har handlat av dom då jag tidigare har haft företag. Och eftersom du ska öppna en butik ska det nog inte vara några problem att handla av dom så länge du har ett f-skatte bevis.Lycka till Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 12:02   #32
cooky cooky är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 15
Hej!

Jag funderar också på att starta ett litet företag, men som grossist. Jag har nämligen hittat jättebilliga trådrullar, blixtlås m.m. i ett land som jag besöker ganska ofta. Jag funderar på att starta företaget i det landet där textilgrejerna är men vet inte vart jag ska vända mig för att få svar på mina frågor. Jag vill veta hur det funkar att sälja saker i sverige om man har ett utländskt företag och hur det funkar med skatt m.m. ska det betalas i sverige eller i det andra landet, kanske är det någon här som vet vart man kan vända sig.

Jag tycker att du ska börja din verksamhet som hobbyverksamhet. På skattekontoret vet de hur det går till tror jag. Lycka till och skriv hur det går. Kanske gör vi affärer ihop i framtiden

Mvh Lisa
cooky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 15:36   #33
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om du skall ha företaget utomlads så måste du ha andra detaljister som säljer här i Sverige till kunden..
Du måste väja, vara grossist utomlands och sälja till andra typ affärer i sverige som säljer till kunden då är det helt baserat utomlands.
om du registrerar företaget i sverige då är det du som importerar till sverige och sedan säljer till affär eller kund.
Prata med svenska Handelskammaren hur du gör som utlandsregistrerat företag och bedriva handel i Sverige.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-23 klockan 15:44.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:18   #34
cooky cooky är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 15
Hej!
Tack för svaret. Kan man inte öppna företaget utomlands, köpa in varorna och sälja dem från en internettsida? Det vore ju det smidigaste.
Mvh Lisa
cooky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:26   #35
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jovisst kan du det .då berör det ju inte Svenska myndigheter överhuvud taget.Men som du vill vara grossist så måste du marknadsföra dig hos Svenska affärer eller dyligt så dom tar in just din tråd märke som dom sedan betalar moms och tull för. Jag ser det som mycket enklare att sälja till brukaren en enskild person men det blir ju små sändningar.

Vem har du tänkt skall ta varorna genom tullen Du-Ditt företag ,svenska affärer eller den sveske enskilde konsumenten.?

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-23 klockan 16:29.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 20:29   #36
cooky cooky är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 15
Smile

Hej!

Jag hade väl tänkt det som så att jag skickar rullarna till den som köper dem och att de betalar frakten eller att man tar ett dyrare pris och att jag betalar frakten.

Jag förstår inte denna meningen. "Jag ser det som mycket enklare att sälja till brukaren en enskild person men det blir ju små sändningar."Menar du till privatpersonen direkt? För då behöver de väl inte betala moms och sådant. Kan man som utländskt företag sälja till t ex de enskillda kommunerna?
Hur mycket måste de betala i tull avgift? moms är väl 25%. Ska jag också betala något?

Tack så mycket för svaren
cooky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 21:35   #37
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag förmodar att du handlar från ett land utanför EU.DÅ måste alla varor som kommer in i landet gå igenom tullen.
När varan kommer in i sverige betalas tullavg vet ej den exakta tullsatsen sedan läggs det också på moms , en privat person får bara ta emot varor för ett ringa värde ca 300:- sedan måste de betala också. det är den som varan är adresserad till som betalar.
Om kommuner köper från annat land vet jag ej.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-23 klockan 21:37.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons