Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-12-05, 21:50   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Förslag på extraknäck?

Hej hej!

Har funderingar på att starta någon form av egen verksamhet, men inte på heltid. Vill börja i liten skala, och ev kunna gå ner till halvtid (jobbar 75% nu) och vill arbeta hemifrån.
Jag vill inte ha syateljé i vanlig mening, för jag är inte intresserad av att lägga ut byxor och byta dragkedjor till folk.

Men vad skulle jag kunna göra? Snälla, hjälp mig brainstorma, alla förslag emottages tacksamt! Det här kommer att vara en lång process, och jag vill komma igång ordentligt på idéstadiet nu!

Ha en bra dag! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 23:58   #2
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Du kan ju göra större beställningsjobb, det är det enda hantverks-syende jag kommer på som kan vara eftertraktat... korsetter, lajvkläder och dylikt. Kanske bröllopskläder. Jag vet inte, sybranchen är svår att jobba inom.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 08:34   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Kan du inte sy halsdukar och hattar/mössor i flecce och sälja på marknader och på beställning? En tjej som jag känner sydde upp handdukar, tröjor med brodyr, väskor mm. och sen hade hon home partyn och så fick man beställa, det verkade gå bra. Lycka till, berätta vad du kommer fram till. Jag blir inspirerad!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 10:03   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Vad kul!
Jag går själv i samma tankar... Sitter just nu och pular med en egen hemsida. Har tänkt sy allteftersom lusten faller på och sedan lägga in på hemsidan. Jag är inte heller intresserad av att "laga" kläder och sånt, men jag vill heller inte ta för mycket beställningsjobb. Har ju 2 små barn hemma och dom går före symaskinen
Jag har tänkt börja med att sälja på hemsidan som en ren hobby så får vi se hur det fungerar.
Det jag inte vet ännu är om jag ska registrera ett företag eller om jag ska vänta med det Har man ett företag är ju möjligheterna att köpa tyger från grossister till lägre pris mycket större. Å andra sidan vill jag ju inte binda upp mig för mycket i fall det går åt skogen...

Kanske inte till så mycket hjälp men det är i alla fall mina tankar...

Lycka till!!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 10:53   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jätte rolig, även jag går i samma tankar och tänker satsa på barnkläder. Undrar också hur man får tag på tyger, skulle vilja ha ett större urval än de vanliga tygbutikerna, men har än ingen koll vart man ska vända sig. Så om någon har tips om det så får den gärna höra av sig.
Tänkte till en början köra på något liknande lingon och blåbär men med tanken att man ska kunna välja vilket tyg modelen ska sys i. Typ " Jag vill ha model "snöflinga" i tyg "ruta"" Men jag har inte riktigt funderat klart än och jag vill gärna ha en brodyrmaskin för att kunna göra plaggen ännu mer personliga.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 14:33   #6
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tusen tack för era svar!

Det där med hemsida verkar inte vara så dumt... Jag får ta en rejäl funderare på det här, så jag kanske kan ha något förberett när jag ska börja jobba igen om drygt ett år.

Skulle vilja säga till Anna-Karin att du bör nog kolla upp om det verkligen är så märkvärdigt att starta eget. Vad jag har förstått kostar det inte mer än 750:- att registrera en enskild firma, och det är ju inte så att du måste gå med vinst! Dessutom är ju det fina i kråksången att allt du då handlar är avdragsgillt, även symaskiner och dylikt. Ta till exempel en brodyrmaskin, den blir ganska mycket billigare om du får dra av momsen...
Tänk på det!

Lycka till ni andra också, så får vi väl se om vi blir "nätkonkurrenter" !
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 15:45   #7
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Annika

Jag har kollat upp lite med skattemyndigheten på deras hemsida om att starta eget, men jag har inte riktigt fattat
Är det bara att skicka in en ansökan till skatteverket och till patent- och registreringsverket och sen är det klart?
Flera på jobbet har startat eget fast då säljer de sina egna tjänster, typ utför svatsarbeten osv, och en av dom var tvungen att förskottsbetala ca 1500 i skatt varje månad. Det hade ju varit mycket enklare om man betalar i efterhand, beroende på hur mycket man får sålt.
Du kanske har bättre info som gäller våran branch För då vill jag gärna veta...
Tänk vad det gör gott att kunna dra momsen...
Åh, brodermaskin... Det är min dröm att äga en sån...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 16:16   #8
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Att starteget

Kolla på www.bolagsverket.se där hittar du all information. När det gäller skatt så beror det på hur stor omsättning du har i firman. Jag tror under 1 miljon så tar du upp allt i din självdeklartion en gång om året detta gäller även momsen.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 17:21   #9
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 41
Nu är jag verkligen inget proffs på detta med firmor, men det jag kan säga är att du inte behöver bry dig om PRV nu i första vändan. Det räcker att ansöka hos skattemyndigheten och det kostar 750 kr. Hos PRV registrerar du namn och det kan man kanske göra sen, om man dragit in lite pengar och vill betala för sitt namn. I början klarar man sig mycket bra på sitt personnummer.

Jag skall nämligen precis starat en firma, och jag kan inte så mycket, men min man kan lite mer.....

Hälsningar Ulrika
modestyblaise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 18:19   #10
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Ska man kunna handla från grossister och vara berättigad att dra av moms så måste man ha en registrerad rörelse utan detta så får man inte F-skattesedel eller momsnummer.

Väldigt bra att veta om man ska handla inom EU så kräver företag som säljer att du har registrerat momsnummer hos skattemyndigheten här i Sverige.

Att handla tyger och tillbehör i Danmark är att sätt att hålla kostnaderna nere då priserna ligger 15% i snitt under än här. Samt att du slipper ligga ute med momsen, man "slipper" att betala momsen i det land du handlar, detta tar du upp i självdeklartionen varje år.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-06, 18:31   #11
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Glömde lite....

Om du är anställd & driver rörelse så får man något som heter FA-skattsedel.

Att anmäla Moms & ändring av skattesedel kostar inget, dock så kostar det att registrar hos Bolagsverket, tror det är 800 kronor idag för enskild firma.
Tänk också på att det är viktigt att registrera ett företag för att skydda namnet.

När det gäller enskildfirma så är det skyddat i länet där du bor. Mot avgift så tror jag att du kan skyddat i hela landet.
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 23:47   #12
silverdraken silverdraken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 28
Och så kan man beställa från textra(danmark) som har massa fint =)
silverdraken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 20:45   #13
Mri Mri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 3
Kanske kan http://www.startaeget.se/ vara till någon hjälp? Där finns i alla fall ett intressant forum om det är frågor du behöver ha svar på.
Mri är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
extraknäck, starta eget

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons