Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-06, 12:54   #1
pormoicheia pormoicheia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 2
Question Hur mycket är det ok att sy om/återbruk

Oftast när man pratar om återvunnet tyg pratar man om gardiner o.dyl. Men jag har en affärsidée som går ut på att sy om vuxenplagg till barnplagg, både på eget bevåg och beställning. Men hur mycket är det ok att sy om? Finns några generella restriktioner inom tygåterbruksområdet eller är det fritt fram med de flesta märken bara man är tydlig med att man enbart står för den nya designen på plaggen, men ej tyget eller vilket märke plagget haft innan? Bör man ens ha med det eller skulle det vara bäst att helt enkelt bara sprätta bort alla tidigare märken?

Jag har totalfastnat i frågan. Återbruk funkar, det vet jag, men hur långt kan man gå? Är det ok att sy om befintliga vuxenplagg till nya barnplagg (där man dessutom behåller vissa saker som knappsatser, fickor och kragar intakta) och säljer bara man är tyglig med exakt vad det är man själv har gjort och inte gjort?
pormoicheia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 15:22   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ursäkta, jag har inget svar. Vill bara säga att jag också vill veta detta.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:19   #3
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Jag har inget säkert svar om vad lagen säger. Men rent spontant vad jag personligen tycker är det helt okey att göra som du tänker. Jag tycker inte ens att du ska tala om vad som är gammalt och vad du själv gjort.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 10:29   #4
Regina78 Regina78 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 13
Så länge som du är tydlig med att det är återbruk så tycker jag personligen inte att det borde vara något problem.

Kanske att det gamla plaggets märkeslappar borde tas bort, så gör jag iallafall.

Knappar brukar ju också visa vilket märke det är men som sagt, är man bara tydlig med att det är återbruk så borde det inte vara några bekymmer.

Tvärtom egentligen. Det är ju reklam för märket. Det visar ju att deras plagg är av så god kvalitet att det går att återanvända. :-)
Regina78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 10:58   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag skulle undvika att återanvända märket. Då blir det uppenbart att det handlar om återbruk och det finns inget uppsåt till bedrägeri eller intrång i "trademark" eller vad det nu kan kallas när det handlar om märken.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 22:07   #6
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Intressant!

Funderar lite på om dina alster kan betraktas som konstverk och om du isåfall har rätt till fritt kreativt skapande.

Man har ju rätt till konstnärlig frihet. tror den rättigheten är ganska långtgående.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 12:36   #7
torell torell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 12
Smile

Tror nog det bässte är om du tar bort märken, så ingen kan misuppfatta vart kläderne kommer från. Sett på ditt eget märke i stället.
torell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 03:58   #8
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag var på en utställning av skräddarmästarföreningen för ett tag sen och där fanns det en klänning som var omsydd och där hade man valt att sy i både den gamla etiketten och den nya därför att klänningen fortfarande hade kvar den ursprungliga designen. Detta var speciellt skrivet i programmet.
Det var inget svar på din fråga men ett sätt att diskutera den på
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 14:03   #9
ivasal ivasal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 4
försäljningsregler

Jag tror också att man bör plocka bort märken. Det blir som vilket tyg man köper i affären. Vill man sticka ut lite mera, då får man ange vart tyget kommer ifrån och inte minst att det är returtextil/Begagnad. För köparen vill nog veta om tyget håller för tvätt, strykning osv. Det är mest viktigt för den som ska köpa plagget. Det man inte får göra är att imitera en design och sälja den. Då kan man anmälas för varumärkeövetag/missbruk. Att vara tydlig och ärlig, har man ryggen fri. Samtidigt att man har kunder som återkommer.
Bra insats för miljön!
ivasal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 19:57   #10
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Thumbs up Spännande,

Jag är också inne på det spåret. Hade aldrig ens funderat på att det skulle kunna vara ett problem och väljer nog också i fortsättningen att inte bry mig så mycket. Eftersom det i detta fall alltid handlar om enstaka exemplar som inte går att göra i någon större upplaga så tror jag inte heller att de som producerade vuxenkläderna ens bryr sig.

Jag har också tänkt att det skulle vara spännande att göra detta mer systematiskt.
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-29, 14:45   #11
skuckustina skuckustina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 1
Kör på! Jag syr kläder på beställning och använder ofta återbrukat matreal. Jag gör kunderna medvetna om det och det är alltid possitiv respons. Nu har ju jag direkt kontakt med mina kunder, det kanske inte du har. Det ligger lite i tiden med återbruk så gå ut med det, Kan man inte dölja det, ska man framhäva det! Men märkena ska du nog plocka bort.
skuckustina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons