Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-19, 04:54   #1
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Smile NQT = Nordic Quilt Träff

Alla ni som älskar lapptäcken vet väl att denna helgen kommer Nordic Quilt Träff att äga rum i Göteborg. Ni kan läsa mer om alla aktiviteter här: http://nqt2009.wordpress.com/snabbfakta/

Och det kommer att vara flera lapptäcksutställningar som pågår under hela sommaren. Vad/Var de är kan ni kan du kolla här: http://nqt2009.wordpress.com/tjuvstart/


Happy Quilting!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 22:33   #2
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Såvitt jag förstod så var det väldigt trångt (för små lokaler) och mycket folk.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 09:13   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Själva utställningen av tävlingsbidrag (tema: "Att bygga broar") var jättefin. Även uställningnarna ifrån de olika länderna. Annars tyckte jag nog att lokalen var undermålig. Mycket trappor, för små rum. Jag var på två kurser (som hölls på Riverton Hotell). Aven där var det undermåliga lokaler med mycket trappor (inte så bra när man ska ha med sig symaskinen!), små hissar och krångliga vägar som inte var tydligt markerade (och en del hotellpersonal som inte riktigt var "service-minded" och avsaknad av NQT-representanter).

MEN: kurserna o kursledarna var jätte bra (i alla fall de två jag var med på) och det gjorde de hela värt besväret. Tyvärr fanns en del administrativa misstag. Kursledarna fick felaktiga detlagarlistor, kurdeltagarna fick felaktiga matriallistor, osv.


Det var mitt första besök på en sådan träff. Jag hann ej med några av de extra utställningarna, men ska försöka komma till de som fortsätter på olika museer i Göteborg under sommaren.

I augusti ska jag till Birmingham, Festival of Quilts, och det ska bli spännande att jämföra.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 17:20   #4
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Citat:
Rae skrev: Visa inlägg
I augusti ska jag till Birmingham, Festival of Quilts, och det ska bli spännande att jämföra.

Rae

Jag åker dit också i år! Det var så bra förra året, så vi bokade in oss igen.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 20:17   #5
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Nqt

Ja, det är tråkigt att det blev så fel med NQT.
Hela NQT sköts av två-tre representanter för Riksorganisationerna i varje land.De bestämmer lokal och allt annat. De hade tex inte orkat annonsera i GP t.ex så det är nog många textilt intresserade i Göteborg som varit intresserade av utställningarna. Man skall väl kanske inte behöva tillhöra en riksorg. för att vilja se lapptäcken. Det finns så många ute i landet som syr utan att tillhör någon grupp.'
Det verkar som att de ville bara ha detta för medlemmar och då så klart kan man ju inte få in mer pengar på dagbiljetter heller som man kunde använt till att hyra större lokal.
Jag var så enfaldig att jag trodde man hade hyrt hela Folkets hus till NQT, men så var tydligen inte fallet. Eller också kunde man haft det på Svenska mässan, som förmodligen var dyrare.
Mest synd var det nog om alla butiksägarna som knödde och nog förlorade massor på detta arrangeman.
Alla fick tydligen inte heller infolappar om vart alla lokala utställningarna fanns heller, utan bara de 1.000 som registrerat sig i förväg.

Men TACK alla ni över 800, som ändå hittade till Kubernas lokal på Karl Gustavsgatan 15 och vi är jätteglada över den uppbackning ni gav oss. Ni som inte hittade oss missade tyvärr en del.
Vi visade dessutom upp olika textila ideer som fritt broderi, knyppling som också går att kombinera med kvilt för den som har lite mer fantasi.

I Gbg har det funnits en lokal planeringsgrupp, där vår grupp ingått i mycket liten del, och jag tror att de gjort vad som gått attt göra men den gruppen har inte styrt över styrelsen för NQT.

Men nästa gång är det i Danmark och det kommer säkert att bli bättre. Så vi ses nog där.
Kramar från RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 20:21   #6
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har följt diskussionen på Quilt_Lappteknik och på Quiltsnack och jag har förstått att många var besvikna.
Förstår inte hur planerarna tänker "nä, det kommer inte så många" eller "nä, inga kommer handla heller". Då bokar vi inte något stort ställe!??

Och varför tar man inte in alla butiker som vill komma? För NQT är väl det största vi har i Norden?
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 14:29   #7
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Lightbulb Nqt

Hej igen
Problemet är att Rikstäcket alltid går ut med att säga att det kommer 3-4000 besökare.
NQT kommer ju inte som någon överraskning precis ochj lokalen hyrdes in för över två år sedan.
De kanske borde lyssnat på sin lokalgrupp, Kuberna tex. Vad vet jag.
RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 21:58   #8
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Det er synd, at mange ikke var nöjd med NQT, det hörar jag ochså i DK! Det skulle ellers vara en speciel oplevelse! Vi må hoppas, at det blir bettre nästa gangen, når det blir i Aalborg. Da vi havde dansk Träf i Aalborg for 2 år sedan, var det en stor succes!
Jeg tänkar redan på, om vi skal deltage og visa vore "Projekt Puttetæpper", hvor vi syr quilts til barn, der har et ophold på et specielt hem for 10 veckor. Det er barn, som har problemer, som de bliver hjulpet med, og de får et personligt täcke, som en gruppe quiltere syr, når de resar hem.
Så kanske ses vi!
/Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 14:54   #9
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Thumbs up

Är det redan klart att det blir Aalborg?
Jag tror det blir fint och tänker komma. Jag har fullt förtroende för Danskarna.
Kram från rutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-30, 15:09   #10
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Tak Rutviola!!
Jo, det er skrevet på Dansk Patchwork Forenings hemsida, at det er i Aalborg i 2012, så vi gl¨æder os!
Hilsen
Hanne
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons