Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-28, 19:01   #31
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Skriv ner i en projektbok allt sådant. Gör kanske en skiss.
Jag plockade på mig 3-4 modeller under en resa till Alsace förra sommaren.

Och ser ni tyger och krimskrams - köp. Räkna med att det aldrig dyker upp ett nytt tillfälle ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 12:02   #32
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag kunde inte sova häromnatten och och kom på en intressant sak.

Min första korsett jag sydde (finns tyvärr ingen bild på den) hade nästan inga dragningasr alls. Yttertyget på den var ett ganska mjukt och smidigt jaquardtyg...och jag var våghalsig nog att lägga passpoaler i alla sömmarna.

När jag tänker efter så var den korsetten betydligt lättare att få snygg än den i dupion (stelt sidentyg) som jag har i mitt galleri.

Så egentligen är det kanske dumt att stryka mellanlägg på sitt yttyg, det gör ju tyget stelare och stummare...och därigenom svårare att fästa mot den stelare stommen med dragningar till följd ?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 12:20   #33
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Berätta om passpoalerna!

jag har röd passpoal och svart lacktyg .... behöver jag säga mer??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 12:40   #34
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Det är viktigt att man har ett tygbaserat mellanlägg som tex solidot och inte pappersmellanlägg som vliseline, eftersom papper inte blir följsamt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 15:52   #35
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Magnus >>
Mitt tyg var svarta rosor på blå botten så jag köpte svart satinpasspoal och sydde en i varje söm på yttyget (jäkligt pilligt).

Sedan så gjorde jag en stomme av två lager twill som jag sydde fast alla stål i.
På med yttyget på stommen (förankrade det i sidsömmarna om jag inte minns fel) och i med öljetter.

Det som är pilligt med passpoaler är att det syns direkt om man syr minsta mm fel...inte helt lätt i en massa lätt böjda sömmar.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 17:05   #36
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skjuter på det här maximalt.......
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 12:53   #37
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
En bra sak att tänka på när man syr korsetter är att man ska ha olika mycket hållning på olika sömmar. Man ska ha mer vertikal hållning i sidan på stommen och ingen alls mitt fram. Dvs mer hållning ju kraftigare böj det är. Det funkar på samma sätt på horisontell hållning. Lite hållning på framstyckena och mer i sidan. Men det är svårt att ange, som Ida_B sa, exakt hur mycket hållning man ska ha då det är mycket olika från person till person.

Angående konfektionskorsetterna:
De som syr åt Vollers kan sin sak, men dragningarna uppstår för att inom konfektion så är inte precision det viktigaste, det är effektivitet. För att det ska bli så billigt som möjligt så tummar man på det som tar för lång tid.
Det är inom korsettskrädderi man kan lägga ner den tiden det tar med precision. För egentligen ska man ju ha lite extra hållning vid byst och över höften osv... ja, det är som sagt mycket att tänka på om man ska göra den "perfekta" korsetten.

Men om man inte är så noga så kan man väl ha ca 3-5 mm horisontell hållning i sidorna och ca 1-2 mm mot fram och bak som måttstock. Pröva er fram!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 09:37   #38
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Den här tråden är lysande, har lärt mig massor av inläggen här.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 19:55   #39
Cnaz Cnaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
menar du diagonalt?
Cnaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 08:34   #40
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Inte så många dragningar

Snörade på mig min första korsett för första gången igår. En del justeringar behövs!

Bra: Den höll att snöra och jag fick inte sååå många dragningar (inte helt slät men inte heller katastrof)

Dåligt: Den blev alldeles för hög under armarna, måste ringa ned den där.

Det var lite annorlunda att ha ett pansar-plagg på sig. Hur länge klarar man av det? Jag har aldrig suttit så rakryggad
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 10:11   #41
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
För att förtydliga lite:
Om man tänker sig att halva korsetten är delad i 5 st mönsterdelar och nr1 är framstycket och nr5 är bakstycket så är nr 3 i sidan.
Då kan man lägga den horisontella hållningen ungefär så här:
mellan stycke
1 och 2, ca 1-2 mm hållning
2 och 3, ca 3-4 mm
3 och 4, ca 3-4 mm
4 och 5, ca 1-2 mm

Och på stommens vertikala hållning ungefär så här:
stycke
1, ingen
2, ca 1-2 mm
3, ca 3-5 mm
4, ca 3-4 mm
5, ca 2-3 mm
beroende på hur svankig man är förstås

Glömde nämna att det är framför allt i midjan det gäller! *oops* :P

Senast redigerad av Dew den 2007-04-16 klockan 06:25.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 15:46   #42
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Nu är det här kanske lite sent att komma med, men en vän till mig fick en korsett uppsydd av en tjej som var självlärd för att få den billigare. Och hon fick vad hon betalade för, om vi säger så.
Många som inte gått kurser eller är självlärda tänker inte på hållningen, iallafall inte den den/de första korsetterna. Min vän fick en korsett där det helt enkelt inte fanns någon alls och det slutade med att påfrestningen blev så stor att yttertyget repades upp och det enda hon kunde göra var att slänge korsetten. Väldigt synd på en så fin modell, men jo, man ser en väsentlig skillnad på korsetterna tillverkade av de som lär sig själva och på de som gått kurs i början.

(inte meningen att vara elitistisk eller något, det är ett konstaterande)
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 17:49   #43
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Låt oss säga att en person som inte går någon kurs börjar sy upp och bära korsetter. Efter han förbättrar man sin teknik och man lär sig av sina misstag. Visst blir det säkerligen fler korsetter som inte blir bra från början, men när personen i fråga har sytt säg femton-tjugokorsetter och provat dom i praktiken så varför skulle inte dom vara lika bra som dom från någon som gått en kurs?

Jag är med på att första korsetten kanske inte blir lika bra, men varför i allsindar skulle man börja sy upp korsetter till andra innan man lärt sig ordentligt? Tycker ditt exempel är ganska missvisande. Det tyder mest på att tjejen hade dåligt omdömme.
Korsetter är som allting annat, kavajer, byxor, kjolar etc. Kan man inte hantera det än är det för tidigt att göra det mot betalning. Det är inget som är unikt för korsetter.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:16   #44
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Saken var den att tjejen sytt flertalet korsetter innan. Och kan man inte så mycket om dem själv är det ju svårt att veta.

Klart att det efter 25 korsetter ser bättre ut, men jag tycker ändå att en kurs är att föredra. Även om du gått en kurs gör du inte perfekta korsetter direkt utan kräver flera korsetters övning. Men jämför efter 25 korsetter den som gått kurs med den som inte, så har du fortfarande skillnad. Men sen beror det mycket på individen också, hur mycket den är villig att ta till sig och lära om efter sina fel.

Och varför man börjar sy innan man kan ordentligt? Det är en bra fråga som jag ställt mig själv många gånger. Tyvärr ser man det väldigt ofta. Jag ser det mest vid korsetter eftersom det är där mitt intresse ligger. Men jag tror dig helt att det gäller även andra plagg.
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:25   #45
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag tycker att du säger det på ett verklig hyggligt sätt och håller med dig. Visst kan det vara skillnad. Att du dessutom är öppen nog att dela med dig av dina specialkunskaper är jätteroligt.

Samtidigt måste jag vara grinig och säga att det ibland inte främjar diskussionen här i forumet. Det har dämpat min lust att skriva här i flera månader. De flesta av oss kan se skillnad på hantverksskicklighet och visst förstår man att en utbildning är viktig, samtidigt tycker jag att ni utbildade måste tänka er för lite vad ni säger. Det kanske hindrar någon från att ens försöka sy sin första korsett!!!

Vi är alla barn i början och många har det bara som en kul hobby. Ni som har utbildat er gjorde väl inte era första korsetter på utbildningen, eller?

Jag är glad att du gjorde det här inlägget Maktgalena och det är inget i just vad du säger som upprör mig. Tyckte det bara var dax att säga nåt...

Är öppen för diskussion så svara gärna!

Senast redigerad av avsl080923 den 2007-04-15 klockan 19:02.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons