Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-14, 12:09   #1
Kullagulla Kullagulla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 2
Question Dragningar?

Har nu sytt min första korsett, som väntat blev det en hel del dragningar. Hur gör man för att undvika dom? http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21443
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=21446
Kullagulla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 12:38   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Fin korsett!

Jag har inga direkta råd men jag tror det kan att ha att göra med att kanalsömmarna drar i tyget en del.
Sedan kan jag tänka mig att stålen sträcker tyget år ett håll när man snörar korsetten.
Tror man funderade på om man skulle sandwicha yttertyg mot ett melalnlager med Vliesofix för att styva upp det.
Har man sträckningar i närheten av kanalerna kan det bero på att man syr kanalsömmarna omväxlande uppifrån och ned och nerifrån och upp. De ska sys i en rikning bara.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:38   #3
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ett tips är att gå en riktig korsettkurs för en lärare som KAN sy korsetter. Hur fånigt det än må låta. Jag tycker att när man ser korsetter med samma problem som din så brukar de vara sydda av folk som kan sy "vanliga" kläder men inte korsetter. Jag tycker inte alls att du skall ha klisterväv på yttertyget. Det man gör är att man måste ha olika hållning på stomme och yttertyg. Det är bara stommen som skall ta stryk och göra själva korsetterandet, inte yttertyget. Yttertyget skall alltså ha en horisontell hållning och jag brukar ge stommen lite vertikal hållning bara för att plussa på lite. Nu har jag inte så mycket korsettbilder upplagda, men här kan du se en korsett som är maximalt åtdragen, som du ser är panelerna helt släta. http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=1464

Man kan inte lära sig att sy en snygg korsett själv, man måste ha handledning.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 15:14   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Citat:
Ida_B skrev:
Det är bara stommen som skall ta stryk och göra själva korsetterandet, inte yttertyget. Yttertyget skall alltså ha en horisontell hållning och jag brukar ge stommen lite vertikal hållning bara för att plussa på lite.
För oss vanliga dödliga som inte har råd eller tid att gå korsettkurser, skulle du kunna förklara den här biten på en lite...hmm... lägre nivå?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 15:36   #5
Kullagulla Kullagulla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 2
Citat:
morrflickan skrev:
För oss vanliga dödliga som inte har råd eller tid att gå korsettkurser, skulle du kunna förklara den här biten på en lite...hmm... lägre nivå?
Ja tack, jag vill oxå ha det på en lite lägre nivå
Kullagulla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 23:54   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Man kan inte lära sig att sy en snygg korsett själv, man måste ha handledning.
Det var det dummaste jag hört. Klart man kan lära sig att göra det själv. Men man får ju räkna med att prova sig fram lite och att lägga ner lite jobb.
Vad gäller det där med hållning så är det inte direkt något som bara förekommer på korsetter. Så folk som har sytt mycket andra kläder kan absolut ha nytta av sina "vanliga" klädsömnadskunskaper om dom börjar med korsetter.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 08:23   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Suck, ingen anledning att bli personligt förolämpad. Trådskaparen vill inte ha dragningar på korsetten och ber om hjälp, det försökte jag bemöta. Jag har hittills inte sett en enda korsett sydd av en självlärd som är helt dragningsfri. Det behöver inte betyda att de som sytt korsetterna inte är nöjda. Hur man lägger hållning på en korsett och ett "vanligt" plagg skiljer sig ganska mycket åt och det gissar jag att du är medveten om? Jag har aldrig påstått att man inte har nytta av icke korsettrelaterade sömnadskunskaper, var fick du det ifrån? Nu har du själv bara lagt ut en enda bild på en korsett, och den bilden är ganska liten, men den korsetten har helt klart dragningar över hela framstycket eller hur? Om man är nöjd med det man syr så är det toppen men bli inte defensiv när andra här på forumet har andra önskemål för det de själva syr och vill lära sig att sy, vi är ju här bland annat för att dela med oss av idéer och kunskap eller hur?

Angående hållningen så är det så att själva begreppet hållning syftar på när de olika tyglagren är olika pösiga. Tänk när man sätter i en ärm t.ex. då skall ju ärmkullen vara några % längre än ärmhålet runt om, så "föser" man ihop tyget i ärmkullen så att det går in på samma mått men (mycket viktigt) UTAN RYNKOR. Detta kallas hållning. På korsetter så har man hållning på yttertygen på bredden, så att när man drar åt korsetten riktigt hårt skall det finnas lite lite extra tyg på yttertyget, så att det inte sträcks lika hårt som basen. Yttertyget skall alltså aldrig bli ansträngt av åtdragandet. Man gör ungefär som när man syr en krage, d.v.s. att underdelen är den som man noga markerat enligt mönstret, och överdelen liksom "känner man in" så att det blir lagom och tråklar fast. Jag brukar tråkla ihop alla paneler en och en och provdra allt jag orkar på bredden och se hur tyget beter sig. Sedan maskintråklar jag ihop allt utan skenor och provar igen, ibland får man ta upp och göra om. man vill ju inte ha för mycket hållning heller så det blir pösigt och bubbligt. Detta är knepigt att beskriva i text, hoppas någon blev liiiite klokare.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 09:14   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Lite grovt kanska man ska se det så här:

Ett "problem" man fäktas med när man syr korsetter är att få passning i horisontalled när man passar ihop alla tyglager; man vill att alla sömmar ska passa (fispassning så kallad).
Men när det gäller vertikalt så är det ingen nackdel om det yttre tylagret är några Ångström för långt, för den extra längden "håller man in" (motsatsen till att sträcka ut), eller genom att dra lite i fodret när man syr genom alla tyglager så att det blir passning.

Korrekt?!

Sedan som du skriver, genom att tråckla (ajg gör det gärna för hand) blir resultatet oftast mycket bättre än när man bara nålar, fast det tar längre tid ...

Nästan OT: I mitt skissblock finns en idé om en korsett där yttertyget har maximalt med "dragningar" men det ska åstadkommas genom att jag sträcker ut mönsterdelarna för yttertyget och helt enkelt drar ihop bitarna så jag får massa "skrynk".
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 11:51   #9
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
ida: jag har en liten fråga; ungefär hur mycket hållning brukar du ha?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 23:53   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Oj Magica, det var en svår fråga. Jag kan inte svara i millimeter eller procent, jag gillar Magnus begrepp "Ångström"
Det handlar väl lite om en känsla i händerna. Jag mäter aldrig yttertyget i cm och mm jag bara grovmarkerar och "känner" in det och tråklar fast enligt basen (som är noga markerad enligt mönster). Sedan när jag provar så är det ibland helt upp åt väggarna fel, och tja... då är det bara att ta upp och göra om tills det blir helt rätt. Eventuell mönsterpassning på yttertyget får man fixa till i samma veva.

En annan sak att tänka på som jag glömde nämna är ju att man inte skall sy korsetten helt platt på bordet. Man vill ju eftersträva en timglasform och det innebär att yttertyget är på innerböjen av en konkav form. Om man då har gjort yttertyg och innertyg lika stora och sedan böjer det efter kroppen så kommer det ju vara mer tyg på insidan av böjen. Hänger ni med? Detta kombinerat med sträckningen i samband med åtsnörning blir garanterat fult.

Summan av kardemumman är alltså ungefär vad Magnus skriver, alltså yttertyget skall ha horisontell hållning och innertyget kan ha lite vertikal hållning.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 19:12   #11
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Oj....
Inser nu att det verkligen är skillnad på kläd/konfektionssömnad och korsetter. Jag anser mig vara rätt vass (utbildad i 4år) på konfektion men inser att jag har MASSOR kvar att lära när det gäller korsetter. *sitter i detta nu och syr på en som jag tänker bära under min brudklänning... eller om den inte blir rätt får den statuera toil*
Tack Ida B för att du delade med dig av dina kunskaper och utryckte dem väl i skrift!
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 08:16   #12
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med MossaQ, tack Ida B för den fina förklaringen. Jag gissar på att man måste "få det i fingrarna" likt med många andra saker (karate, tunnbrödsbakning, finsnickeri osv.) och att det är så du menar med ordentlig handledning.

Som glad amatör tar jag inte lite dragningar så hårt. Tittade nyss igenom ett bildrepotagge om Dark Garden (känd korsettmakare) och på de korsetterna var det minsann dragningar både här och där.

Fast det vore kul att gå en riktig kurs nån gång.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 20:27   #13
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Oj, sitter nu och syr ihop foder och yttertyg genom att "sy i diket" i alla sömmar. Det är inte lätt att samtidigt sträcka åt alla håll som det tipsats om... Hade jag anat att det vore en hel vetenskap så hade jag nog lejt bort arbetet
Nä, det är trotts allt ganska kul att skapa sin egen korsett - roligast om utgången blir väl.
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:02   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Såg reklamaffischer över hela Tallin för någon teaterpjäs. På affischen en kvinna i korsett (säkert sydd av proffsteaterskräddare) m e d d r a g n i n g a r!!!!
Jag har en bild i kameran men inga batterier just nu - sen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:17   #15
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har en korsett från Vollers. De säger sig ha anor från viktorianska eran. Deras korsetter har..dragningar.
Har sett det både på min och på andras.

/Lithia
-Som dessutom förundras över att min vollerskorsett dessutom är kantad med vanligt rakskuret satinband. Hur sjutton lyckas man få det snyggt ?
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons