Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-26, 17:17   #1
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Sy korsett...

Hej jag ska sy en korsett och undrar vart man får tag på dessa plastskenor som ska va i korsetten? hur stora öljetter ska man ha? och vad för slags snöre ska man ha till den?
Mvh// Isabelle
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 19:34   #2
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Fråga hos din lokala Sybehörsafär om dom har eller pröva med rödatråden. www.rodatroden.com.
Finns i olika storlekar.
Mvh
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 20:59   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det är mycket mer värt att använda stålskenor än plastskenor! (Och inte speciellt mycket dyrare heller.)

Den vanligaste storleken på öljetter har en inre diameter på 4 mm, men 5 mm fungerar också.

Lämpligt snöre är tex "skosnöre". Det viktiga är att det håller för ordentlig belastning, men det gör de flesta tjockare snören.

www.rodatraden.com eller www.venacavadesign.co.uk är mina favoritaffärer på nätet.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:26   #4
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Vad ska man använda för typ av tyg? ska det vara två lager? vad tycker ni e bäst?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:31   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
En korsett kan sys i hur många eller hur få lager som helst.. Men två eller tre är väl det vanligaste. Fodertyget är med fördel i starkt bomullstyg, tex twill. Yttertyg kan väljas vad som så länge som det är tåligt och inte stretch. Det finns ett speciellt tyg uttaget för korsettsömnad som kallas coutil, men det säljs inte på så många ställen och är hemskt dyrt. Vill du ha ett tunt yttertyg så kan du förstärka det med vävt mellanlägg på baksidan.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 12:49   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag skulle rekommendera två lager tyg, är man inte så van vid att sy tycker jag att möjligheten att det ska bli fel ökar dramatiskt med ett extra lager tyg. Om du har ett tyg du tror passar så prova att dra i det, det ska inte stretcha någonting alls på någon ledd även om man drar hårt i det.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 09:11   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skulle också rekommendera dig att skaffa en bra bok om korsettsömnad. VenaCava har Linda Sparks bok Basics of Corset BUilding - rekommenderad.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 15:22   #8
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Vilket mönster ska jag köpa om jag vill få in magen och föfterna? hade tängt börja med en ub.. sedan vill jag göra en hel oxå, med samma efekt + att den ska pusha brösten, vilket mönster rekomenderar ni för det?
Mvh//Isabelle
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 15:32   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skulle säga att ALLA korsettmodeller håller in magen.
Vill du ha en längre korsett ska du sy efter MantuaMakers 1880-mönster. Den korsetten går ganska långt ner. Tänk bara på att om du vill hålla in höften för du är rädd att få en valk där korsettn slutar måste du se till att korsetten inte är för tight hela vägen ner, annars får du bara valken längre ner på höften.
Genom att minska lite i bysten får du mindre plats för den och då kommer den att "puffa upp" lite.
För den som har fyllig figur kommmer korsetten att puffa upp figuren och lyfta bysten automatiskt - i det fall ska man se till att korsettens bystparti är något större.
Sy en provkorsett och testa dig fram.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 16:17   #10
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Du kan använda buntband - riktigt tjocka... Har för mig att de kostar 44 kr för 10 st, men jag är inte säker... Kolla på Clas Ohlsson och liknande affärer

Jag har aldrig sytt med stålskenor, men i teorin verkar det mycket bättre.
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 17:26   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har ingen erfarenhet av plastskenor men läst mycket av sådana som har erfarenhet.
Till ett seriöst projekt ska man använda stål. Värme och belastning får plast att tappa formen.
I praktiken fungerar stål, men inte plast. Ledsen men det är ett bittert faktum.
Eftersom prisskillnaden mellan plastmaterial och stål är obefintlig - vissa plastskenor är tom dyrare - finns det ingen anledning att köra med plast.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 17:43   #12
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Citat:
klyka skrev:
Du kan använda buntband - riktigt tjocka... Har för mig att de kostar 44 kr för 10 st, men jag är inte säker... Kolla på Clas Ohlsson och liknande affärer

Jag har aldrig sytt med stålskenor, men i teorin verkar det mycket bättre.
Är dom i plast? dessa buntband?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 18:20   #13
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Bullen -> Jäpp, det är dem. Jag använde sådana till min första korsett, och jag tycker det fungerar bra, men jag kommer inte använda plast igen eftersom att det håller sämre i längden.

Leningrad -> Att sy en första provkorsett med plast tycker jag är helt okej. Att klippa i stål är knepigt, skållor är knepiga, det kostar mer än plast, det blir helt enkelt lättare att använda plast.
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 18:33   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Provkorsetten syr du utan skenor. Du klipper och syr en storlek som verkar rimlig (och som man läst sig till i mönsterbeskrivningen).
Jag vill inte strida om saken, men jag tycker det skulle vara trist att först lägga ner massa jobb på en korsett och sedan skippa över det som gör korsetten till en korsett för att sedan tvingas byta ut plastskenorna med jämna mellanrum.

Från VenaCavaDesign kan man köpa färdiga stål mellan 3 - 8 kr/styck (beror på längd). Deras plastskenor (löpmeter) kostar mellan 7 och 15kr/meter vilket är samma pris som riktiga stål.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 21:31   #15
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Hur hög ska en korsett vara? altså hur långt mellan överkanten och nederkanten..
Ska försöka mig på ett eget mönster.. ska sy en toiler(eller vad det heter?) först..
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons