Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-11, 07:43   #61
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Stitch in the ditch!

Du syr ju ihop 6-7 mönsterdelar för korsetten, både för ytter- och fodertyg. När du lägger ihop dessa bitar hamnar sömmarna precis över varandra. Stich in the ditch är helt enkelt att du syr precis i den sömmen så att du får en "osynlig" söm och passar ihop foder- och yttertyg perfekt.

I övrigt: Jag har kommit igång lite, har stålat och snart öljetterat klart min lilla korsett! Snart snart är det bara kantbandningen kvar! (Men fasar ändock inför provningstillfället, vill inte se en flärp som sticker ut...)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 08:25   #62
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Aha men då använder jag ju redan tekniken. Jag ligger efter i schemat. Jag förlängde mitt mönster med 2 cm men glömde det när jag beställde planchett. Funderar på alternativa lösningar. Längden på framsidan är 30 cm. Planchetten borde då vara 27 cm 10-11 inch. Det fattas alltså 4 cm då min planchett är 23 cm. Några tips/råd? Eller skall jag bita i det sura äpplet och beställa en ny? Första gången jag beställde från VCD beställde jag en fredag och avin kom på måndagen. Nästa gång beställde jag också en fredag men då tog det till måndag veckan efter att få varorna. Surt att vänta!
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 09:01   #63
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Sätt planschetten så långt ner du kan, sen har du snörning med öljetter överst! Sött och funktionellt! Enda är väl att man får sätta stål precis vid öljetterna så de inte får för mycket påfrestning. Man kan även sätta dit hyskor/hakar. Finns säkert andra lösningar också!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 09:20   #64
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Hade själv tankar åt det hållet. Funderar vidare.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 17:45   #65
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag tycker att jag nästan alltid får sätta dit en liten hyska/hake eller extra snörning högst upp. Jag tycker i och för sig att planschetterna har sista knäppet alldeles för långt ner, så att även om själva stålet i planschetten når upp till kantbandet så kan det behövas något för att undvika glipa ner till första planschettknäppet.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 20:03   #66
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hupp. Nu är korsetten klar!!! Tyvärr har min kamera gått å stendött så jag kan inte fota än.

Såhär gjorde jag:

Jag förlängde mönstret med 1-2 cm över höfterna. Tog in det ca 4 cm i midjan. Lade till 2 cm på bakersta delen eftersom man redan hade glipan inräknad.. Korsetten sydde jag i 2,5 lager, yttertyg i kinesiskt broderat siden och med vävt mellanlägg påpressat på baksidan, samt twill som fodertyg. Jag skippade planschetten så korsetten är hel på framsidan.

Jag är nöjd med modellen som kom fram, men till nästa gång ska jag:

- Ha fler stål framtill för att staga upp området som pushar upp brösten.
- Ta in någon/några cm framtill/nedtill för att inte få någon utputande del av korsetten (vilket jag har nu).

I övrigt har det varit en trevlig modell och ett lättförståeligt mönster.

Men som sagt, återkommer med bild...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 20:24   #67
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Morrflickan: det var snabbt jobbat, det ska bli jättekul att se hur den ser ut. En fråga bara, "området som pushar upp brösten"? Går den så högt?

Ankan: eftersom LMs mönster är ganska spetsigt neråt kan man ju minska lite, göra den rakare, då vinner man någon centimeter eller två.

För mig är det stillastående just nu, har haft annat att göra tyvärr.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 20:57   #68
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
slänger mig in i denna tråd med...
Jag har klippt ut delarna till min första korsett och trocklat ihop yttertyg med mellantyg. Nästa steg är alltså att börja sy...
Hur ska jag göra mitt fram. Jag tycker att det blir fint (å smidigt vid avklädning) med planschett men är ändå tveksam. Ska ha den under min brudklänning och vill ha ett ganska tajt liv. Hur mycket syns planschetten igenom?
Ska jag sy ihop den mitt fram och ta den av mig genom att snöra upp i bak. Kanske blir roligare för den nyblivne maken
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 12:48   #69
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hade varit kul men jag är dels lite sent ute och els har jag några surdegar att rensa upp.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 21:30   #70
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mia!

Den här tråden är för UB-korsetter, tror du kom in lite fel.. (eller?)

Planschetten är en kraftig sak, så för att ha under klänning så är nog en hel framsida bäst. Är dock helt säker på att det finns massor av sätt att lösa det där på med planschett, har bara aldrig gjort det själv! Men om du vill diskutera något som inte har med trådens ämne att göra, är det bättre att starta en ny tråd! (Lättare också att få hjälp på det sättet, när rubriken speglar trådens innehåll. Bara litet tips, vet att du är ny! )
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 14:31   #71
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Klypressa eller inte?
Jag har alltid pressat isär sömsmånerna, men på senare tid har jag börjat pressa sömsmånerna på fodret åt ett håll och yttertyget åt det andra. När jag "stickar i diket" kommer jag därmed att sy ytterligare en söm som håller ihop korsetten. Och när jag syr sömmarna till kanalerna på ömse sida om delningssömmarna får jag två sömmar till som ger ytterligare styrka.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 12:14   #72
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Lite uppdatering om min UB (har ju knappt skrivit något här):

Har inte haft tid att sy något till mig själv, men har fått en beställning av en kär vän till mig som vill ha en vit underbust med spets! Ska bli skoj att sy, har redan ritat upp mönstret och ska åka och titta på tyg imorgon.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 17:12   #73
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Färdig

http://www.sysidan.se/obj/photo/e/e1...aac7d87d28.jpg
Dåligt foto taget med mobilkamera. Den djupröda färgen framgår inte.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 08:18   #74
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
leningrad: det hade varit kul om du varit med, hoppas det blir fler tillfällen.

morra: klassiskt med vitt och spets, gör du alla dina mönster själv?

ankan: som jag redan sagt, snyggt. Det ska bli kul att gämföra hur resultatet av LMs mönster blir när vi som gör det är färdiga. Eller är det bara jag kvar med en sån?

Själv har jag sytt ihop min och provat den, sitter bra även om den blev en aning liten. Gruvar mig för att ta itu med stålen och kanalerna, man får väl bita ihop och sätta sig och klippa nån kväll.

Håller på med ett stickat corsetcover, har bestämt mig för att det ska vara färdigt till jul så jag har ägnat mig åt det istället för min UB. Det är därför det går så sakta.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-11-20 klockan 08:20.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 07:34   #75
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Datura: Japp jag brukar göra mina mönster själv, då får man ju dem precis som man vill ha dem..

Kul att folk börjar bli klara med sina korsetter
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons