Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-12, 10:41   #16
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
En liten update...

Nu har jag (troligtvis) avslutat mitt velande =)
Jag har beslutat mig för att utgå från Simplicity 5726, och ev göra den lite högre över bysten, alternativt kanta med spets/band som 'täcker' lite.

Har inte bestämmt mig för om jag ska köra med planchette eller ha en hel framsida, men då har jag något kvar att fundera över.

Hehe, det var ingen som rekomenderat just det mönstret, så jag kör lite på ett wild card, men tack så jättemycket för all input - det är oumbärligt med ett bollplank!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 10:51   #17
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mm, jag är hemskt förtjust i det mönstret men det är ju ganska lågt så jag rekommenderade det inte av den anledningen.. Att tänka på med det mönstret är ju dels då att höja det ett par cm, dels att höftmåttet kanske bör tas in några cm. Men asch, som alltid med korsettsömnad och nya modeller: sy upp en slask!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 12:20   #18
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Simplicity 5726 påminner mycket om Silverado/Doré från LaughingMoon med den skillnaden att LM har en något mer begriplig beskrivning och ett mösnter som är ett riktigt MultiSize.

Simplicitymodellen är OK men gå på LaughingMoon eller rent av MantauMaker 1880. Båda modellerna är mycket lätta att justera dessutom.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 13:29   #19
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Hmm, det som jag föll för med simplicity 5726 var att den ger en så vacker timglasform.

Men säger ni att LM (eller mantuamaker) ger samma vackra form, så blir jag jätteglad, eftersom jag har lite dåliga erfarenheter av Simplicity.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 18:24   #20
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mantuamakern Magnus föreslog ger inte samma timglasform men kan säkert ändras lite efter behag. Dock går den modellen ovanför höfterna vilket inte är speciellt bekvämt. Däremot är Simplicityn både bekväm och ger timglasform, och mönstret är det absolut inget fel på så jag tycker du ska köra på den om du vill! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av LM men jag tror faktiskt 5726an är finast! (kanske partisk, men ändå...)

Kika på bilderna, har sytt två av den modellen:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13899

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16728
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-12, 22:00   #21
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Ja, LM ger inte någon vidare timglas, man blir mer cylindrisk av den.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 08:41   #22
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Uh??!! Cylindrisk?? Man SKA bli cylindrisk av en korsett. Genom att trycka ihop kroppen (revben och höfter) blir kroppens siluett smalare och det var själva tanken med korsetterna. Vi har kanske en annan bild av vad korsetter ska åstadkomma men man får nog räkna med att de flesta originalmönster ger den här effekten.

Jag vet inte om ni jämför modellerna från LaughingMoons resp Simplicitys hemsidor; i så fall får ni ta i beaktande att Simplicity har snört sin korsett på en levande modell medan LafnMoon trätt sin korsett på en provdocka. Alltså: utgå INTE från dessa bilder när ni försöker skaffa er en uppfattning hur korsetterna ser ut färdigsydda och påsnörade.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 09:16   #23
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag tror att många, inklusive mig själv, vill ha en mer accentuerad timglasform när man syr en korsett. LM ger inte en väldigt accentuerad midja, man kan fixa det med att sy in extra kilar vid höften, men av de mönster jag sett och provat så är det LM som ger minst timglas.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 09:29   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
bandykullan skrev:
LM ger inte en väldigt accentuerad midja, man kan fixa det med att sy in extra kilar vid höften,
Ta en storlek mindre och lägg ut för höft- och bystvidd. Eller som jag gör med deras UB-korsett; rätt storlek men tar in ett par cm i midjan.

Jag är förjust i LMs modell, och tycker Simplicity krånglar till det (i utförandet och instruktioner). Det påverkar mitt givetvis helhetsintryck. Jag har dock sytt av båda modellerna och jag tycker inte någon av modellerna skämmer.
Sedan är jag lite lat och gör sällan större ändringar när jag syr, något man kanske skulle göra oftare. Rekommenderar Linda Sparks bok Basics Of Corset Building som tar upp en hel del om anpassning av mönster. Morrflickan får recensera ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 16:20   #25
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Nu har jag blivit av med min eBay-oskuld och beställt 5726:an! Den visade ju sig trots allt vara en vinnarkorsett för Morrflickan, in every sense of the word!

Jag passade på att beställa 5 andra roliga historiska mönster, när nu ändå frakten skulle tillkomma, så det känns spännande, och nu håller jag bara tummarna för en snabb leverans, och att jag hiner göra både en prov och skarp korsett innan 14e oktober!

Sen lovar jag att bjuda på foto och kommentarer!

Jättetack för hjälpen till er alla!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 16:37   #26
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vilka mönster då??

Hörde just att Simplicityn har mera midja än LaughingMoon ....

Liten varning - bokmomsen är bara 6% och det är lätt att tro att man köpa på sig hur mycket papper som helst utanför Europa och komma undan importavgifter. Dock räknas inte mönster som böcker utan beläggs med 25% moms ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 11:00   #27
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jo, jag är lite nojjig för att det ska komma lite extra-utgifter där.

De andra mönsterna jag köpte var Celtic kilt 8913, 'Ever After' Renaissance 8735, Victorian 5457, 'Shakespeare in Love' Elizabethan 8881, alla från Simplicity, och Napoleonic 5726 från Buttericks. Jag vet att de inte är historiskt korrekta, men en del är out of print och jag tyckte att de kunde vara kul att ha som grunder och inspiration. Så det ska bli spännande!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 13:45   #28
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag tror Simplicitys mönster är hyggligt autentiska. Buttericks kan ju var si-och-så, men spelar det någon roll egentligen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 10:13   #29
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
leningrad skrev:
Jag tror Simplicitys mönster är hyggligt autentiska. Buttericks kan ju var si-och-så, men spelar det någon roll egentligen.
Nej verkligen inte, det roliga med att sy historiska kläder bara som hobby är ju att man inte behöver hålla sig nitiskt till fakta!

Ett av mina album här heter ju 'Kvasi-historiska kreationer', och precis så brukar det bli - det är jättekul att inspireras från historiska plagg och sedan plocka bort eller lägga till egna snitt och detaljer!

Just nu är jag mitt uppe i en förälskelse av renaissansen och franska revolutionen - och kan inte bärga mig tills Marie Antoinette har premiär i November... åhh...
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 10:54   #30
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Tinkerbelle skrev:
Just nu är jag mitt uppe i en förälskelse av renaissansen och franska revolutionen - och kan inte bärga mig tills Marie Antoinette har premiär i November... åhh... [/B]
Uh??!! Henne högg de huvvet av för 200 år sedan ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons