Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 09:42   #1
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Question Agelesspatterns korsettmönster

Har funderat på att pröva Agelesspatterns korsettmönster men har läst ganska mycket klagomål på deras mönster generellt. Att passformen är gammaldags (dvs. dålig för våra moderna större kroppar), att mönstren inte innehåller någon information om hur man sätter i hop bitarna och att instruktionerna är närmast obefintliga.

Eftersom jag inte är någon expert på hur korsettmönster är utformade vill jag inte betala pengar för en hop pappersbitar som det är ett lotteri att sätta ihop sedan.

Hur är det egentligen, ni som har sytt efter deras mönster?
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-13, 08:01   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
hmm. jag har inte sytt efter deras men tillvägagångssättet för enklare typer av korsetter är likartat. Har du någon länk så jag kan få se på modellerna?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 09:07   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Egentligen finns det inget att kritisera.
Däremot ska man ha klart för sig att dessa mönster, i motsats till LaughingMoon, MantuaMaker m fl, inte är justerade och anpassade efter dagens kvinnofigurer. De är helt enkelt originalmönstren från 1800-talets slut avritade och upptryckta.

Min erfarenhet är att de är rejält tilltagna i bysten (hade dåtidens damer silikonimplantat redan??). Men, som alltid, kan man sy upp en provkorsett i slasktyg och kanske tom tänka på under arbetet att byst och kanske höft-partierna behöver minskas ner lite.

Å andra sidan finns det massor av mönster med lite potential. Fram till nu var det bara AP som hade ett UB-mönster.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 13:01   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Vet du hur vanligt det var med UB "förr i tiden"? Och var det enbart i modellen som Ageless Patterns har som de förekom?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 13:29   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Nu röjer jag mina djupast bevarade hemligheter - jag är inte så insatt i dräkthistoria. Jag vet faktiskt inte. Men eftersom BHn inte existerade kan ju korsetten haft en lyftande och stödjande effekt och därför som regel var ÖB.
En UB kan väl ha vait till kvinnor med perfekt byst eller till kvinnor som hade tappat all kontroll....
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 21:06   #6
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Sorry! Har haft annat att göra och inte bevakat den här sidan på ett tag.

Ageless patterns har jättemånga läckra modeller som känns värda att prova, vad som oroade mig var när jag läste det här:

The great patternreview

Jag har satt ihop några korsetter och tycker själv att det gått bra, känner inte att jag behöver några sömnadsinstruktioner utan det är frågan om mönstret i sig självt kan bli en för hård nöt att knäcka. Har ingen erfarenhet av gamla mönster av den här sorten så jag är orolig för att det inte ska gå att räkna ut hur man sätter ihop bitarna. Kan visa vilken korsett jag tänkt mig:

1887 Ladies Negligé Corset

Skriver upp länken till Agelesspatterns för säkerhets skull också:

Ageless patterns

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-06-17 klockan 21:10.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 21:23   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag tror de varnar ovana sömmare eftersom det inte finns beskrivningar.
AP har en kort beskrivning hur man ändrar storlken på mönstren men fortfarande, de är lite summariska.

Korsettn du tittar på se speciell ut. Vill du absolut ha ett sådant mönster - köp det och se vad du kan få ut av det.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 14:27   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
För den som aldrig gjort en korsett förut och inte alls är insatt hur man syr en, skulle jag inte rekommendera Ageless Pattern, just för att de saknar beskrivning. Men har man gjort en eller flera tidigare så klarar man säkert att sy en utav de mindre komplicerade modellerna som jag t ex gjorde, jag hade inga problem med min 1877 Spoonbill Coutil Corset (finns bild på min sida)

Den korsett som du är intresserad av Datura skulle jag ogärna prova på eftersom det är så många delar och som sagt, utan beskrivning - men man vet ju aldrig!

Och apropå UB-korsetter Magnus, bifogar ett citat från Heather på Truly Victorian under en tråd där:
The primary purpose of a corset was to support the bust. So an underbust corset doesn't really do the job it is intended for. I believe the first underbust corsets I've seen are from the 1890's, the ribbon corsets. I think these were meant to be for casual wear, or sports activities. After 1900, when support of the bust is no longer wanted, almost all the corsets become underbust, and more girdle-like.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 16:29   #9
Anna84 Anna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 15
Vet nån om det finns nåt ställe inom EU som säljer Ageless Patterns? Jag är väldigt sugen på att köpa ett mönster och det vore trevligt att slippa tull.
Anna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 16:38   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Moms utgår med 25% av försändelsens värde (inkl frakt). Avgifter understigande 200kr (eller är det 250?) kommer in otullat/omomsat. Alltså - man kan handla mönster för ca 500kr innan det blir att lösa ut. APs mönster (korsett) kostar under $10/st - det är alltså inga problem.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:04   #11
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Och hon är jättevänlig, skickar fort och så :-)
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:11   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hur betalar du, Anna-Karolina? Hon tog kort men inte PayPal - men hon hade inte så man automatiskt betalade på nätet utan fick skicka (faxa är bäst) kontouppgifter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:13   #13
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag minns faktiskt inte.. jag blir förvånad när du skriver att hon inte accepterar Paypal men det kanske var så, isf skickade jag väl mina VISA-kortsuppgifter antar jag! Det vill man ju helst undvika men ändå..
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:34   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vad har du beställt från henne?

jag har korsettmönstren: 1004, 1237, 1391, 1209, 1226, 1089, 1318, 1062, 1520, 1321.
Dräktmönstren: 1008, 1389, 1390

Varning för överkjolen 1473 - den är FEL! FEL! FEL!

Titta på Past Patterns också - mycket kul saker.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:38   #15
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Citat:
Den korsett som du är intresserad av Datura skulle jag ogärna prova på eftersom det är så många delar och som sagt, utan beskrivning - men man vet ju aldrig!
Ja det är just därför jag tvekar, men om mönstret någonsinn blir köpt och korsetten hm... ...gjord ska jag tala om det.

Vad det gäller Paypal ska väl sägas att det inte är idiotsäkert heller även om det är ett praktiskt sätt att betala på.

Måste få visa vad det står på Aglesspatterns hemsida:

"I DO NOT take Pay Pal or Euro Dollars."

Euro Dollars, gulligt!
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons