Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-16, 06:51   #16
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Förlåt.. här kommer jag igen med mina tusen frågor.. + några till. Hoppas ingen tar illa vid sig. Har faktiskt läst nu alla korsett-trådar som finns här.

Jag tänkte på det här med tyg. Tror ni att korsetten skulle bli stadig med tung canvas-tyg utåt, mellanlägg (typ vlisofix), lakansväv på insidan och stålfjädrar (eller något av de andra alternativen som är stadiga)?

En ytterligare fråga om stålfjädrar:

Hur pass böjbara är dessa? Kan man använda stålfjädrar över hela korsetten, eller endast till de mer raka partierna?

Frågor om öljetter:

Om jag nu köper en sådan där vanlig öljettång + öljetter, vilken storlek ska öljetterna ha helst för en korsett? Och hur gör jag hålen i korsetten (där öljetterna ska sitta), med en håltång? Eller går det att göra bra hål på något annat vis?

Så, nu har jag inget mer att tillägga.. den här gången..tack alla ni som orkar svara på mina frågor..!!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 07:30   #17
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
Har också hört att venacava är billigare men jag bor i stockholm så jag kunde åka till Röda tråden och handla direkt över disk så att säga. Det tog mig alltså mindre än en timme att få hem sakerna när jag väl bestämt vad jag ville ha och det värdesätter jag. Dessutom ville jag prata om tillbehören med personalen och då kändes det enklare att göra det på svenska.

Jag skulle inte göra hål med en tång eller sax för öljetterna. Använd en syl + en ätpinne så förstör du inte styrkan i tyget. Klipper du av fibrerna kommer tyget att drabbas av större risk att dras sönder när du snörar.

Angående stålen: Spiralstålen, fjädrar, används där kanalerna svänger och skall vara böjliga i sidled i huvudsak men kan nyttjas över hela kosertten med ett par undantag. Jag fick tips från en professionell korsettsömmerska att bara sätta de raka krinolinstålen på var sida av öljettraden + på sidan av planschetten = det blir sex st raka stål sammanlagt.
På min modell blev det ca 24 kanaler för spiralstål utöver detta.
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 17:17   #18
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
tillägg >> Prisinformation:

Jag har idag fått mail från VenaCava med deras exakta frakpriser. De lägger bara till 1£ på deras inrikes fraktpriser, när de skickar varor utomlands. Detta betyder med andra ord följande:

Order under 10£ kostar 2.25£
Order under 20£ kostar 3£

och så vidare och så vidare.. hela listan med priser finner du här. Lägg alltså bara själv på 1£ på alla fraktpriser.

http://www.venacavadesign.co.uk/Pages/DraftOrder.htm

Detta betyder också att alla de varor som jag skulle beställa (se listan på varor under rubriken "prisinformation") skulle inte med frakt kosta mer än 250 kronor.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 17:35   #19
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tyget är köpt!

Nu har jag äntligen hittat tyget som jag ska sy min korsett ut av. Dessutom fick jag jättebra pris på det hela.

Till insidan ska jag ha persiko/rosafärgat canvas/markisväv (20kr/meter)

Till utsidan blir det ett vinrött stumt tyg av bomullsmix (20kr/meter). Tyget känns bra och stadigt och personalen på tygaffären rekommenderade faktiskt detta för en korsett.

Fjädrar gör jag ut av rensband (fjäderstål).

Jag ska i veckan beställa lite grejen Från Vena Cava Design. Och självklart ska jag också köpa hem lite verktyg.

Nu till ytterligare frågor som jag har:

1. Hur många meter snöre ska man ha till en korsettsnörning? Räcker det med 2.75m?

2. Vlisofix - ska man stryka på detta på hela insidan av korsetten? Det är väl meningen att Vlisofixet ska fästa de två tyglagren med varandra och göra konstruktionen stadig. Ska jag alltså köpa Vlisofix samma mängd som mängden tygåtgång?

3. Kan man behandla rensband med något för att göra bandet mer stabilt och kanske även vattentålig?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 18:08   #20
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
jag köpte 5 meter snöre, det räckte lagomt till en snörning med tio hål på höjden (20 sammanlagt alltså).

om dina tyger är så stabila som de verkar så förstår jag inte varför du ska stryka på det där vil...fix... Du ska ju kunna röra dig i korsetten också, inte sy en rustning - bara nästan! =)
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 18:21   #21
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ja, har känt på tygen på varandra och det känns mycket stabilt. Då lämnar jag bort Vli-något..

..Och så köper jag 5 meter snöre.

Tack för ditt svar, Maria W!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 22:11   #22
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
"filofix"

är jättebra och gör tyget stadigare om du ahr tunna tyger som taft eller nåt som lätt drar sig. Korsetten skall inte dra sig hit och dit, det blir inte snyggt. Men med stumma tyger behöver man inte tänka på det.
Har för mig att Clas Ohlsson har något vax eller liknande som man kan använda till rensbanden. Det var nog rätt så kladdigt...

Kolla storleken på öljetterna mot korsettsnörena så att snörena inte blir för tjocka.

Om man kan låna så finns det ett öljettverktig som jag heter spindeltång, det är det allra bästa att fästa öljetter med, men det kan man inte köpa själv för det är jättedyrt.
Venacava har en tång som är ganska bra.

Snedslå är bra att ha att kanta korsetten med, blankt i avvikande färg (svart kanske) brukar bli fint.
JAg har precis sytt klart en korsett och är redan sugen på att börja på en ny. Det blir en hobby att sy korsetter. Har man väl gjort de första investeringarna så blir det ju bara billigare...
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 21:05   #23
Wihla Wihla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
Hallå, jag har hängt med lite i era diskussioner här för att försöka lära mig något när jag syr min första korsett.
Jag hade idag som plan att sy en toile, så jag kunde göra lite missar och förstå själva grejen med att sy en korsett.
Jag åkte ut på stan och köpte lite buntband på Clas Olsson och åkte sen hem och satte igång.

Jag hade ritat av buttricks mönster 4254 på korsetten från sent 1800-tal och förlängt det med 6 cm.
Sedan sydde jag toilen och tänkte använda buntbanden som ett litet stöd. Buntbanden blev tyvärr för korta, men jag fick en liten blick över hur min korsett kommer att sitta och den satt faktiskt riktigt bra!! Jag hade inga öljetter så jag sydde knapphål bak, men det funkade rätt bra ändå.

Nu har jag ialla fall beställt lite prylar från Venacava, efter lite uträkningar mellan dem och Röda tråden så skulle jag få allt jag behövde inkl frakt nästan 100kr billigare på vcd!! Röda tråden skulle ha tagit 358kr för mina saker, utan frakt. VCD tar 263kr för samma paket!!

Funkar det bra med frakten och betalning så kommer jag absolut att beställa därifrån fler gånger!!

Tack så mycket för alla era tips på den här tråden!!


Det är helt otroligt bra!
Wihla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons