Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-13, 08:04   #61
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
*fniss*
Tänk om jag hade så mycket tyg. Tur att jag INTE har det. Det är tillräckligt som det är men men högarna börjar i alla fall minska. Jag ska faktiskt gå igenom dem igen och se om det finns något jag kan skänka till Myrorna.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 08:28   #62
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag ska bara byta volympot i senaste förstärkarprojektet. Den som sitter i, rassalr. Sedan ska jag sy klart toilerna efter mina nya mönster på Ageless Patterns.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 20:57   #63
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Simplicity 9769

hej1
jag håller på med min första korsett just nu och har kört fast. Jag har gjort en test-korsett för att få en bra storlek men nu när jag ska gå vidare med att göra gångar för skenorna förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill helst ha klart för mig hur jag ska göra innan jag ger mig på att klippa i min coutil.
Jag gör en korsett på enkelt tyg och kommer att använda boning tape. Hur ska jag fästa den för att det ska bli bra? Som jag förstår av beskrivningen ska jag klippa bort sömsmånen och sy bandet över sömmarna på insidan. Men det känns inte som att utsidan blir bra då. Om jag skulle göra detta utan beskrivningen skulle jag nog snarare fästa den på utsidan. Så frågan är väl; hur ska jag fästa banden för att det ska bli snyggt och över huvud taget fungera?
Känns som att jag är helt fel ute på många håll när jag gör det här. Men jag lär väl kunna det här när jag väl klarat av det
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 21:16   #64
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Man kan göra på 78 olika sätt men jag har gjort på två sätt:
1) sytt ihop delarna räta mot räta, klippt ner sömsmånerna och pressat isär dem. Sedan har jag lagt tejpen över sömsmånerna och tråcklat fast den och sytt fast med två sömmar utefter kanterna på densamma. Det här är tyvärr pilligt om man vill få fina raka sömmar.
2) Sytt delarna aviga mot aviga och sedan gjort som ovan men sytt fast tejpen på utsidan.
Att sy tejpen på utsidan ger en bekvämare korsett.

Det finns en variant där man lägger tygbitarna omlott och sedan syr ihop på ett konstig sätt som ger en kanal automatiskt, och en mycket stark söm.
Bäst är dock att sy i dubbla lager tyg.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 21:30   #65
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Tackar!
Det låter bra att lägga banden på utsidan som du sa. Får testa det.
Nästa gång får det nog bli dubbelt tyg tror jag, det borde ju bli bättre på alla sätt. men nu har jag inte tyg så det räcker.
Ska testa korsetten på tjejen som ska ha den i morgon och om det fungerar sätter jag väl igång med det riktiga tyget.
Jag har jobbat utifrån "The basics of corset bulding" och där står det att men ska sätta skenor på sin test-korsett och testa den igen. Är det verkligen nödvändigt och isåfall varför?
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 21:45   #66
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag hoppar in diskussionen så jag kan ha missat någonting, men man ska ha skenor i testkorsetten så den håller formen, så man kan se hur korsetten ser ut. För det ser ju inte samma ut utan fjädrar. Men om du menade någonting annat så ber jag om ursäkt och låter bollen gå över till någon annan
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 22:40   #67
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Nej. det var det jag menade.
Förstår att det inte blir samma grej utan skenorna men tyckte att det verkade vara ett steg man kunde hoppa över.
Men det är väl lika bra att sätta i dom då så att det blir riktigt bra till slut.
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-22, 23:50   #68
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, gör det. Använd också samma typ av tyg som du tänkt använda och likaså sätta in bandet runt midjan. Tro mig. (en av mina korsetter blev ca 10 cm mindre än tänkt pga att provkorsetten gav med sig för mkt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 19:16   #69
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
du menar väl att jag ska använda samma tyg som den riktiga korsetten till provkorsetten? Känns ju som man sabbar hela iden då.
Och vad är det för band man sätter i? jag har sett att man kan sätta nåt band i midjan men inte fattat vad det är eller gör
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 19:40   #70
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Nej, samma typ av tyg. I allmänhet körs korsetter rätt ofta i två lager tyg eller fler, och då kan man göra provkorsetten i ett av de inre tygen, som i allmänhet är betydligt billigare.

I ditt fall så får du försöka hitta ett billigt tyg som är av samma slag och lika stumt och kraftigt som tyget du ska använda i slutet.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 20:40   #71
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Okej. Jag har ett tyg som är starkt och stumt i alla fall. tror det duger kanske lika gärna skulle kunna använda det som foder och göra en korsett med dubbelt tyg
Men det här midjebandet då, varfö ska man ha det? och vad är det?
Känner mig något tjatig nu men hoppas att ni förstår. Jag kan dra egna slutsatser men det är ju så skönt att fråga någon som vet bättre
Tackar alla som hjälpt mig!
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 21:23   #72
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man ska ha bandet i midjan för att det inte ska expanderas. Ganska viktigt. Man skall ha någonting som är stabilt. Inte satinband eller snedslå alltså. Alla har sina favoriter vad de använder. Jag brukar prova och känna och köpa någonting som är tunt men starkt och inte ger med sig när man drar i det. och tål perforering av sömnad osv. Hur hög bandet är också upp till var och en. Om man har stort mellanrum mellan revbenen och bäckenet så kan man ha högre.. Jag brukar köra på en 3 cm bred band eller bredare och jag har ca 12-15 cm mellan revben och bäcken. Beror också på hur korsetten är designad också det är ju ingen idé att ha bred band när korsetten inte har plats för det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 21:00   #73
Megasteno Megasteno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 16
Men om jag nu gör en korsett på enkelt tyg. hur ska då det här bandet sys fast? Bara rakt över innan jag börjar med kanalerna för skenor eller?
Megasteno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 21:20   #74
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det verkar vettigt. Då syr du fast bandet i korsetten med sömmarna du syr fast kanalerna med.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 23:11   #75
Taleke Taleke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1
Jag håller för närvarande på med min underbustkorsett, men eftersom jag inte får tillgång till mina skenor förrän på måndag så funderar jag på vad man kan använda för annat roligt att skena med? Enligt en vän ska det funka med rensfjäder, rotting användes i historiska korsetter vet jag, men vad mer kan man använda? Tips, erfarenheter?
Taleke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons