Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-30, 01:45   #1
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Är det verkligen så svårt?

Nu har jag läst hela det här forumet, jag har dessutom plöjt Linda Sparks bok.

Här på forumet så verkar alla poängtera att det är så krångligt att sy korsetter, men efter att ha läst boken så ställer jag mig lite frågande. Vad är det som är svårt?

Enligt boken vekar det inte vara särskilt svårt, vanlig sömnad lixom. Eller är jag lurad?

Sen att det inte är för nybörjaren, visst, men vilken sömnad är det, egentligen?
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 06:09   #2
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag tycker inte att det är svårt rent sömnadsmässigt, men det är ganska så många steg att göra och det kräver att man är noggrann och inte stressar. Det kan vara därför många säger att det är krångligt, men krångligt och svårt är inte samma sak. Dessutom så kräver det lite mer koll passform än de flesta "vanliga" plagg kräver, men svårt vill jag inte säga att det är, men lite pilligt och tidskrävande och det är svårt att veta hur passformen är innan alla stål och öljetterna är på plats.
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 07:17   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sömnaden i sig är inte så krånglig, däremot finns det en del moment som många inte är vana vid (Bening, sätta i öljetter m.m.) och det finns extremt smala marginaler för misstag. Det går inte att fuska ihop en korsett, då blir det inget bra helt enkelt och jag tror att det är där svårigheten ligger, varje litet misstag märks om man inte rättar till det.

Sedan så är ju det passformsmässigt och mönsterkonstruktionsmässigt på en helt annan nivå. Den mesta "vanliga" sömnaden utgår ju från kroppsformen, medan korsetter (precis som bh:ar) utgår från den form man vill ha istället. Den biten gör det _mycket_ mer komplicerat, men å andra sidan behöver man ju inte göra mönster själv eller ändra mönster om man inte vill och om man nöjer sig med den passform man får.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:40   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag brukar skämta på mina kurser att det är en baggis att sy en korsett och att det egentligen bara finns tre regler:
1) Planera alltid korsettprojektet flera steg i förväg!
2) Var extremt noggrann!





.... då brukar någon fråga "Tredje reglen?". "Repetera regel 1 och 2".

Jag tror ingen härinne sagt att det är direkt svårt att sy en korsett men som redan skrivits är det just för att det är en så speciell sömnad och speciella ingående detaljer som kräver viss förståelse som gör korsettsömnaden avvikande. Linda Sparks kallar ju faktiskt sin bok inte "korsettsömnad" utan "korsettbyggnad" och menar just att det är annat tänk och annat material.
Dessutom är det just noggrannheten som gör korsettsömnaden "svår". Syr du en fodrad kjol är det ingen katastrof om fodret är någon cm vidare/smalare än själva kjolen, men syr du en korsett är det "fispassning" som gäller - bara någon mm miss i varje söm ger slutresultat som kan vara 2-3 cm fel.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:44   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu blir det OT i tråden men vet ni vad leningrad och Jimipe? Ni inpirerar verkligen mig till att vilja sy en korsett. Det är inte bara den här tråden utan även andra. Jag förstår inte vad jag skulle med den till och jag har köpstopp på tyg men jag blir faktiskt inspirerad.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 17:51   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns en liten utväg ut "korsetthelvetet"; det är stt sy en korsett i enkelt tyg. Man köper Vena Cavas stadiga korsettyg och syr i ett lager. Dock får man sicksacka sömsmånderna, pressa isär dem på insidan och sy fast med en stickning och därmed fixa kanalerna samtidigt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 19:22   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sophia: Vad kul! Men, har du verkligen köpstopp på tillbehör? Och, har du inte något stadigt tyg utan stretch som bara ligger och småskräpar? Och kanske något fint tyg att ha som yttertyg... :P

Om inte annat kan du ju alltid ge dig på det hela när du med gott samvete kan frossa i tyger och andra vackra saker. Jag tycker alltid att det kan behövas fler som syr korsetter och fler som upptäcker det fantastiska med dem.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 19:35   #8
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
På tillbehör har jag inte köpstopp och jag har vacker kinesisk brokad som ligger här...

Tanken att jag ska sy en korsett får ligga och gro och bubbla ett tag till men jag måste nog ge mig på en korsett sedan. Jag känner mig dock inte riktigt redo.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 20:39   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
och jag har vacker kinesisk brokad som ligger här...
Duger inte alls till korsetter . Man jag kan ta hand om det och se till att destrueras utan att miljön blir lidande. Och jag gör det kostnadsfritt ... :
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 21:09   #10
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Duger inte alls till korsetter . Man jag kan ta hand om det och se till att destrueras utan att miljön blir lidande. Och jag gör det kostnadsfritt ... :
Ha ha ha.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 02:52   #11
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Då är det som jag trodde, skönt att veta. Tack allihop.
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 08:46   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Tro dock inte att det är lätt som våffla eller smulpaj eller vad man säger. Vi tycker nog alla att du ska ge dig på ett korsettprojekt men det är inte precis som att sy en gympapåse. Var noggrann, ha tålamod och framför allt se till att du har så mycket tid att du i ett pass kan klippa ut alla delar och sy ihop dem. I det ögonblick du stuvar undan 12 utklippta tygbitar för sy dem "en annan gång", har du bäddat för stora problem. Jag garanterar!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 10:15   #13
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har precis beställt Linda Sparks bok. Jag har ju bara köpstopp på tyg.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 11:21   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det kapitel som beskriver hur hon vändsyr korsettem kan du läsa igenom men det finns metoder som, tycker jag, är enklare.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 11:54   #15
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag kommer att återkomma när det är dags att dra igång. Det tar säkert ett halvår innan jag börjar men det kan bli tidigare. Man vet aldrig när andan faller på.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons