Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-06-28, 05:48   #16
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag var inne i farthingales affär i LA idag och snackade strunt (som vanligt). Passade på att titta på en "flikig" korsett och såg att man bara vikt in nederkanterna mot insidan. Först hade man vikt in yttertyget, och sedan fodertyget så att fodertyget stack ut 3-4 mm under yttertyget (såg ut som snedslå lite). Fodret var "processat" på en overlockmaskin - alltså kanten var rå men sicksackad.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 16:44   #17
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Sy raka kanaler

Speciellt på främre panelen är det en hel drös med kanaler som ska sys på korsan och tvärsan... Jag markerade start- och ändpunkter med nålar, sen lade jag en smal pappersbit mellan dessa och sydde längsmed den. Det fungerade hyfsat, men tänkte ändå höra om det är någon som har ett något enklare sätt att undvika S-formade linjer..?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 02:15   #18
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
En sådan där linjal man sätter vid pressarfoten kan vara till hjälp.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 11:02   #19
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag ritar ut ena kanten av kanalen på baksidan med sån där sypenna som försvinner och syr den. Andra kanten syr jag antingen kant i kant med pressarfotan mot sömmen och nålen i sidoläge så att det blir lite mindre än ca 1 cm avstånd, eller så lägger jag i stålet och syr mot den med en blixtlåsfot, som man gör med planchetten.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 11:28   #20
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag är inget direkt fan av att sy från avigsidan, men en sån där linjal kanske vore något att införskaffa. Tror i och för sig inte att det blir så många fler 1700-talskorsetter för min del, tycker definitivt att 1800-talare är oändligt mycket lättare att sy! (Men måste man sy en 1700-talsklänning så måste man, och så är det inte mer med det!)

Stålandet är i stort sett klart och jag närmar mig nu (med fasa) den omtalade bandkantningen. Hu!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 01:47   #21
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jennie, förstod du vad jag menade ovan?! Alltså hur Farthingales korsetter var gjorda.
Först viker man in yttertyget mot insidan, sedan fodertyget, men låter det sticka ut 3-4mm. Stickar med söm fast allt från utsidan.kanske tom två sömmar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 11:02   #22
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det skulle ju kunna vara värt att pröva. Jag ska ju inte ha korsetten som ett ytterplagg och således spelar det ju egentligen ingen roll hur den ser ut, även om det givetvis är roligt med en vacker korsett. Men en "ren" kant utan utsmyckningar är ju inte ful, den bara är.

Menar du alltså att fodret syns några mm från utsidan? Om så, är det av estetiska skäl? Kan inte se några praktiska med det.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 17:10   #23
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
De korsetter jag tittade på hade samma tyg i foder som yttertyg (eller om fodertyget var enfärgat och plockade upp en kulör från yttertyget). Det såg lite ut som man kantat med band, men det här var kanske enklare. Eller kanske inte.
Troligen hade man gjort detta på en overlockmaskin.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 19:07   #24
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Snörning och insnörning

Sitter öljetterna annorlunda i 1700-talskorsetter jämfört med 1800-talsvarianterna? Enligt mitt Buttericksmönster snörs den på samma sätt som de 1800-talare som finns med i samma mönsterpåse, dvs skosnöresnörning rakt av och knytning längst ner. Gör sättet att snöra korsetten på någon påverkan på hur den sitter eller ska man snöra spiral-style bara för att det ska vara "1700-tal"?

Hoppas att någon förstod vad jag menade...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 19:37   #25
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Read you, loud and clear.

Jag funderade just över detta häromdagen och kom fram till att "spiralsnörningen" säkert sparar snöre och förenklar snörningen. En 1700-talare får du ju snöra upp betydligt mer och det borde gå åt mindre snöre och arbete att snöra.

Du missade inte att man sätter hålen längst upp och längst ner. Sedan sitter nästa hål på ena sidan 1/2 hålavstånd ner medan på andra sidan ett helt hålavstånd. Likadant kängst ner.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 23:21   #26
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jepp de snörs annorlunda, och inte skosnöre-variant utan spiral-variant.

I ett nötskal ska näst översta på vänster sida bara vara ett (relativt) halvt avstånd ner, och det näst nedersta på högra sidan ska vara ett (relativt) halvt avstånd upp.

Här finns en jättebra sida om hur hålen plaseras och hur man snör:
http://www.festiveattyre.com/researc...ng/lacing.html
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-01, 11:09   #27
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Stretchiga kantband?

Det kan ju kallas för fusk av dom som kör hardcore 1700-tal, men borde inte kantband i stretch underlätta bandkantningen, speciellt på nedre delen av korsetten? Kanske en helt uppåt väggarna idé men är nyfiken på vad andra kantbanderskor/kantbandare anser!

(För övrigt är det just bara kantbandningen av nedre delen som är kvar, sen är det klart. Äntligen!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 18:42   #28
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Tja, det vore väl lite synd att använda stretchkantband om du i övrigt strävat efter en mer historiskt korekt korsett.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 19:56   #29
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Morrflickan: Jag såg en beskrivning till kantning av en Cheongsam (kinesisk klänning) och där kanske fanns något som går att använda till din korsett. Cheongsam ska ju kantas och har en slits som ställer till besvär.

Kolla Folkwear och klicka på HongKong Cheongsam. Där finns en link till ytterligare detaljer (PDF).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons