Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-02-24, 17:59   #16
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Fantastisk korsett och kjol! Hur fint som helst, vilket härligt tyg! Det där är precis vad jag vill ha! =)

Vad gäller midja, om storleksmåtten för midja och bröstkorg skiljer sig åt väldigt, ska man välja storlek efter bröstkorg då och klämma in magen i det?
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 19:04   #17
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Om jag översätter till svenska mått så kan du tex rita av den övre delen i storlek 34 med F-kupa, midjan i 38 och höfter i 36 om du så vill och sedan justera linjerna däremellan.

I mönstret ingåg en "standardreducering" av midjemåttet. Vill du ha mer eller mindre väljer du storlek efter det.

Jag kan över huvud taget ingenting om mönsterkonstruktion men klarade av att få till en OK form ändå.

Det som krävs är att man syr upp en provkorsett så att man kan finjustera efter de egna kurvorna.

Jag skulle gärna göra en korsett (eller flera!) åt mig själv, men av någon anledning gör det så fruktansvärt ont över njurarna när jag försöker snöra på mig en att jag blir lätt blek vid bara åsynen av en numera ;-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 20:27   #18
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Jag får öka uppåt rätt rejält från F-kupan ändå, men jag får väl prova med kilar i sånt fall. Det får lösa sig! Som sagt, en rejäl provkorsett först, och sen en tjusig sak i svart och rött, tror jag.

Synd att du inte kan ha dem, det är ju så snyggt!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 14:23   #19
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Citat:
Bluecloud skrev:
Det mönster vi använde har flera olika kupstorlekar. Jag tror att det fanns ytterligare större än den vi använde.
Är du månne villig att avslöja vad det är för mönster ni använt, eller är det ett hemmagjort?
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 14:33   #20
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Det jag har hänvisat till är:
Truly Victorian's mönster 1880 Late Victorian Corset, TV110

(står i texten till den bild som jag länkade till).
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 10:45   #21
mijon95b mijon95b är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 7
hur fungerar det med silikonbröst?

jag har lite samma fråga, men min situation är lite annorlunda.. jag har sedan nåt år tillbaks silikon, "silikonbröst" beter sig ju inte som nsturliga bröst eftersom de ligger under muskeln och består av en slags "påse"
vanliga bröst kan ju plattas till och annars "rinner" de ju undan mer, men silikon flyttar bara på sig.
jag är lite orolig för att det blir som två hårda klumpar precis ovanför korsetten, och det vill jag ju INTE ha. har nån annan nån erfarenhet av silikon+korsett?

kan man sy en korsett så att den sitter ganska löst upptill? så man undviker nån äcklig viktoria beckham-effekt..
jag har ett midjemått på 60 cm och ett bystmått på 88, ställer det till det med mönster och så?
mijon95b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 00:26   #22
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
*puffar*

Hur har det gått? Har det blivit något korsett?
Skulle själv vilja prova att sy en och är precis som du rätt fyllig över bysten, mindre över midjan och kurvigare igen över höften.
Tvekar på vilket mönster jag ska välja...
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 11:47   #23
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Fortfarande på "att göra"-listan

Hej Ploppan,

tyvärr har det fortfarande inte blivit någon korsett för att andra projekt kommit emellan. Jag är kostymör till en film och det tar en hel del tid. Men berätta gärna vilket mönster du valde i slutändan och hur det gick om du hinner före mig!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 12:00   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det verkar som om jag har ett projekt framför mig, där en stor byst ska hysas i en ÖB-korsett.
Jag har ett par idéer hur man kan lösa problemet (vilka i sig skapar nya problem ).
En lösning är att sy en korsett med kupa. Då måste jag få till en kupa som är lagom stor och lagom bekväm. För att ge extra stöd (lyft) ska det vara axelband (halterneck) när banden fästs intill bysten i närheten av armhålan.
En annan lösning är att forma frontstyckena för att kunna hysa en stor byst (många toiler blir det) och låta korsetten gå ganska högt. Planschetten däremot, låter man sluta en bit ner och stoppar i öljetter överst i korsetten. På så sätt kan man lite reglera bystvidden och kanske tom dra ihop korsetten lite upptill så att inte bysten ramlar ut.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 13:41   #25
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jooo leningrad, jag undrar hur du bär dig åt för att sy korsetter när dom inte passar till dig själv. Har du sytt till en och samma modell att prova på?
Om du tänker testa utmaningen att sy en korsett för storbystade, hur vet du då att du får till kupan? Är man storbystad (av naturen) så är det ju inte riktigt så enkelt att man bara kan göra en stor kupa, kupan ska ju hålla kvar och hålla brösten på plats.
Din idé med att sätta snörning överst låter som en bra idé, det skulle kunna fungera.
Nackdelen är väl i så fall att man "förstör" den klassiska looken på överdelen. Har du gjort något syprov med den här idén? Jättenyfiken på hur det skulle kunna se ut.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 14:08   #26
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Många korsetter sys efter hustruns mått. Andra sys på måfå medan beställningar sys efter mått och med en eller flera toiler för att få allt rätt.

Jag funderar på att använda ett BH-mönster för att få kupan rätt, men som jag skrev, det här är ingen lätt uppgift.

Om min andra lösning kan jag nämna, och utveckla, att om man känner oro för att brösten hoppar ut eller man visar för mycket av dem, kan man låta korsetten gå 1-2 cm högre upp och då klipper man delarna så korsetten "sluter sig" mer i överkanten. Alltså det blir "lite kupa" fast man sytt med raka delningssömmar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 11:13   #27
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
leningrad: var det något sådant här du hade funderat på?
Bild från http://www.meschantes.com/
Bifogade bilder
 
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 11:46   #28
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Ploppan skrev: Visa inlägg
leningrad: var det något sådant här du hade funderat på?
Exakt! Men här kan man ju välja att ha den extra snörningen, eller inte ha den. Och som jag skrev tiodigare, nyp in delningssömmen över bysten högst upp så "kupan" formar sig mer som en kupa.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 11:30   #29
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej!

Det låter så jobbigt att hitta bra storlek o bra form byst-område...

Men jag har sett en fransk hemsida som handlar om 1800-1900 talets kläder o hur man syr. Där finns intro och beskrivningar, men tyvärr på franska. Men jag minns dimmigt att det finns förklaringar hur man kan ändra storlek o mått för byst i korsett. Inte lätt men bättre än inget. Det stod att man måste ha franska kurvor, för att ändra form som anpassar efter bröst...

Jag har sett vackra korsett för stor byst och getingmedja. Otroliga mycket tyg bakifrån. Jag var så nyfiken hur man sydde och vad hade de innehållit etc.. Hur mycket tog tyg...

Men jag kan leta efter en eller flera hemsidor på franska.
Om ni behöver så säger till!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-13, 18:49   #30
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Franska är OK för oss polyglotter (nåja).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons