Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-25, 07:59   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Korsett på bal, hjälp

Jag har länge velat prova att sy en korsett. Nu ska jag på en bal och då tänkte jag att det kanske är rätt tillfälle. Funderar på att använda silvertejpsmetoden för att göra ett mönster, men jag kan tänka mig att köpa också. Nu har jag några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:
  • Jag skulle helst vilja ha något som täcker axlarna, men vantrivs i sjalar. Finns det någon modell som man kan sy med ärm.
  • Vad tror ni ska jag använda stål, snöre eller buntband, ekonimin är lite begränsad.
  • Finns det färdiga mönster för någon som drar 56 i storlek, eller är det bättre att göra eget mönster
  • Helt enkelt vilken typ av korsett tror ni fungerar bäst för detta
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:10   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det fins korsettmodeller, både med breda axelband och med olika typer av ärm. Vet inte om det fins färdiga mönser, dock, men har du bara grundmönstret så går det ju alltid lätt att lägga till ärm själv, om man är lite händig.

Ska du bara ha den som festplagg så använd nresband vis snörningen och på ställen där den utsätts för stora påfrestningar (hur billigt som helst, men lite pilligt att kapa lagom längder och täcka ändarna emd något så dom inte blir för vassa) och stadiga plastskenor däremellan. Plasten är lite dyrare, men mycket lättare att klippa till och man behöver bara runda av ändarna med sax.

Jag tycker det brukar vara bäst att göra ett eget oavsätt storlek (man har ju aldrig exakt samma mått som på mönstet ändå) och helt eneklt räkna med en provmodell eller två i billigt tyg innan det blir perfekt.

Korsettyp är väl mst en smaksak, egentligen. Välj en typ som tilltalar dig helt enkelt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:15   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Några svar:

Silvertejpsmetoden ska du glömma direkt! Använd däremot packtejpsmetoden, dvs använd tunn brun pakettejt INTE silvertejp (gaffatejp).
Ett gäng stål du beställer från VenaCava (jämte öljetter och planschett) kostar max 300 kr - och du slipper massa problem med att anpassa besynnerliga material. Du tjänar på att inte försöka på några genvägar.

Mönster som TrulyVictorian finns till stl 45" (midja), MantuaMaker till 48" och LaughingMoon till stl 40".
Det går kanske att trixa så du får ett axelband, men vill du ha en mer täckande korsett får du titta på en tidigt korsett (16 - 1700-tal).
Några ex:
M'Ladys corset
1670-1720 pair of stays
Framför allt den senare kan "bepansras" med rep.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:38   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Oj va ni är snabba, tack för tipsen (jag lär nog behöva fler under vägens gång)!

Jag är mest inne på att göra eget mönster och samtidigt som du skrev Magnus var jag inne och läste på din sida, många bra knep där! Ska köpa brun packtejp, har redan fattat att toile är ett måste och jag ska läsa in mig lite mer på hur man gör.

Nu ska jag iväg men när jag kommer hem ska jag surfa runt och se om jag hittar inspiration, speciellt för hur jag löser ärmbiten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:46   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Fasen vet om jag inte har en beskrivning av den där tejpmetoden på min sida någonstans????!!!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 09:21   #6
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag rekommenderar att köpa ett mönster till sin första korsett, för att dels få ett grundmönster så att man vet hur delarna bör se ut, och dels för att man får instruktioner. Mönster är inte så dyra att investeringen inte skulle löna sig.

Satsa också på ordentligt stål, i alla fall vid snörningen.

Visst blir en korsett lite dyrare att tillverka än bara en trikåtopp, men så är det ju lite charmen med korsetter också, att få känna sig lite lyxig.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 13:20   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
leningrad skrev:
Fasen vet om jag inte har en beskrivning av den där tejpmetoden på min sida någonstans????!!!
Jo då jag hittade en engelsbeskrivning hos dig.

Citat:
Tinkerbelle skrev:
Jag rekommenderar att köpa ett mönster till sin första korsett, för att dels få ett grundmönster så att man vet hur delarna bör se ut, och dels för att man får instruktioner. Mönster är inte så dyra att investeringen inte skulle löna sig.
Jag gillar utmaningar och är ju en van sömmerska och kan en del mönsterkonstruktion så jag tänker nog börja med ett eget försök. Funkar inte det så köper jag ett mönster. Men jag lutar nu mer åt riktigt stål än buntband.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 14:46   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ich repetieren - glöm alla "budgetlösningar. Buntbandet är för sladdrigt och måste dessutom plastas in för att inte skava, skär sönder tyget eller rosta och plötsligt har du betalat dubbelt mot vad riktiga grejjer kostar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 15:34   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
okej nu har jag glömt buntbanden
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:01   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 17:35   #11
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag föreslår att du syr en bolero el liknande till, då kan du använda korsetten vid andra tillfällen också.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 22:07   #12
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nu sa jag visserligen inget om buntband, utan rensband. Rensband är fjäderstålsremsor som är betydligt stabilare än vanliga korsettspiraler, men tunnare och smalare än krinolinstål (i alla fall dom jag har sett, fins säkert olika), så dom ligger alltså någon stans mitt emellan.

Buntband är väl i mjuk plast?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 00:26   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag förstår inte vitsen med att krångla till det med "billiga" lösningar, jag har märkt att många svenska butiker har börjat sälja stålfjäder. Och ibland till och med planschetter (!)

Nej det var inte riktat till dig, Cecilia. Jag vill önska dig lycka till. Själv syr jag just nu på korsett från Simplicity 9769, fin form på kroppen, finast hittills bland "billiga" mönster. Men man får helt klart lägga till på toppen om man ska ha korsetten själv utan någonting under.

Men köra tejp är ju roligt också, det gjorde jag med min första korsett. Jag använde silvertejp och det gick bra för mig. Att det blir tjockt gör ju ingenting eftersom man ändå klipper genom lagren, och använder delarna som mönsterdelar senare. Det går förstås inte bra att mäta över det hela eftersom det ju är tjockare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 02:22   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
För oss som inte har en butik som säljer korsettillbehör i stan så är det inte att "krångla till det med billiga lösningar" att handla sånt som fins till hands istället för att beställa via postorder.
För mig handlar det betydligt mer om vad som är enkelt än vad som är billigt.

Men visst blir det billigare också och trådskaparen frågade ju faktiskt efter billiga lösningar. Och eftersom det fins billiga lösningar var det det jag tipsade om istället för att monotont rabbla det gamla "bättre att köpa riiiiktiga saker..." som ju ändå dyker upp hela tiden.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det kan bli bättre och hållbarare korsetter av "riktiga" material. Men det fungerar ju med andra material också så jag tycker inte man ska vara allt för insöad på att bara sånt som säljs för ändamålet duger något till. Min första rensbandskorsett syddes för rättså några år sedan nu, med relativt billiga och framförallt lättillgängliga material och den fungerar fortfarande och den används ett par gånger i veckan.

Det kanske inte "duger" åt alla korsettskapare här men år mig duger det fint. Och som sagt till ett plagg som bara ska användas till fint så räcker det ju gott och väl, även om det som sagt inte blir riktigt lika stabilt som med krinolinstål.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 02:41   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Självklart, duger det för dig, så är det ju bra.

Jag tänkte att om man har tillgång till butiker så ska man nog satsa på riktiga saker.

Jag köpte planschett och 4 breda fjädrar i fasta längder från vena cava i UK senast, gick bra. Har också köpt från Farthingales i Kanada.
Sen finns också Röda Tråden och kanske också Snöfrid som kan sälja tillbehör online. (jag sa kanske om snöfrid eftersom hon sa att hon sålde tillbehör när jag var inne i Göteborgs lokala butik, men man vet aldrig när det gäller online)

Jag oroar mig mest över om man använder rensband, då blir det ju vassa kanter... När jag köper krinolinstål så får man ju också köpa till skollor att klämma fast så att fjädrarna inte spetsar dig eller tyget..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons