Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-28, 12:51   #1
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Program för att skapa korsstygnsmönster av foton?

Hej alla broderiglada,

Jag letar efter ett program till datorn där jag kan skapa korsstygnsmönster av foton.
Jag har sedan tidigare programvaran DMC Cross stitch pattern designer, men när jag köpte en ny dator som har Windows Vista som operativsystem så funkar inte programmet . Det kräver nog en äldre version av Windows.

Någon som kan tipsa om ett annat/uppgraderat program för PC där jag kan skapa egna korsstygnsmönster för handbroderi av foton?

Tacksam för all hjälp!

/Anna-Carin
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 13:30   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag använder Pattern Maker for Cross Stitch. Här finns den. Tyvärr är det bara CD-versionen som fungerar med Vista, men å andra sidan tycker jag att den är mycket bättre än DMC-programmet.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 14:50   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Rekomenderar PCStitch. Dock vet jag inte om den fungerar ihop med vista men annars så tycker jag den är bättre än PatternMaker
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 19:17   #4
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Titta på DMC:s hemsida om det finns någon uppgradering som gör att programmet fungerar i Vista. När Vista var nytt var det många program som inte fungerade men många (kanske inte alla) programmakare kom med uppgraderingsfiler som gjorde att programmen även fungerade i Vista. Bara ett litet tips
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 09:06   #5
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Jag mailade DMC men de svarade att inte kan hjälpa till, utan hänvisar till skaparen av programvaran. Får kolla på förpackningen hemma vad som står där. Jag trodde att det var DMC som var skaparen . Knepigt.

Stenbeckan och Flia; vad är skillnaden mellan PCStitch och Pattern Maker? Jag var ju inte helt nöjd med DMC programmet så att byta till ett annat känns helt ok. Men man vill ju gärna ha det bästa
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 12:14   #6
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
till maskinen

Laddade ner provversion av Pattern maker.Har gjort ett mönster av ett foto. Men hur gör jag för att ladda ner det på ett kort(data) Jag har en husqvarna broderimaskin Platium.

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 18:01   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Anna-Carin skrev: Visa inlägg
Jag mailade DMC men de svarade att inte kan hjälpa till, utan hänvisar till skaparen av programvaran. Får kolla på förpackningen hemma vad som står där. Jag trodde att det var DMC som var skaparen . Knepigt.

Stenbeckan och Flia; vad är skillnaden mellan PCStitch och Pattern Maker? Jag var ju inte helt nöjd med DMC programmet så att byta till ett annat känns helt ok. Men man vill ju gärna ha det bästa
Jag tycker Pattern Maker är bättre om man har många färger och små detaljer. Men å andra sidan är jag van vid den och har bara provat PC Stitch nån enstaka gång.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 18:03   #8
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
tyskland skrev: Visa inlägg
Laddade ner provversion av Pattern maker.Har gjort ett mönster av ett foto. Men hur gör jag för att ladda ner det på ett kort(data) Jag har en husqvarna broderimaskin Platium.

Tyskland
Jag försökte hitta nån instruktion i programmet, men jag hittade inte. Kanske står det i instruktionen till symaskinen.
Ska det vara en bildfil (.jpg)?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 20:39   #9
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
[QUOTE=Anna-Carin;137312]Jag mailade DMC men de svarade att inte kan hjälpa till, utan hänvisar till skaparen av programvaran. Får kolla på förpackningen hemma vad som står där. Jag trodde att det var DMC som var skaparen . Knepigt.

Jag trodde också att det var DMC som hade gjort programmet. Märkligt. Trist att de inte kunde hjälpa till.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-30, 10:25   #10
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
fil

Jag ska ladda ner korstygnsfotot jag gjorde på patternmaker.Jag haqr d-card att ladda ner det på.

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-30, 16:24   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
På Amazon.co.uk hittade jag dessa två:

DMC Cross Stitch Pattern Designer (2002)

http://www.amazon.co.uk/DMC-Cross-St...=pd_cp_sw_h__1

och

Jane Greenoff's Cross Stitch Designer

http://www.amazon.co.uk/Jane-Greenof..._sw_h__title_0

Om man söker där under software och skriver "cross stitch" får man upp en massa olika program. Kanske något att kolla.
Lycka till
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 08:34   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är möljligt att du kan få ditt gamla program att fungera.
Jag håller på med släktforskning också, där hade jag några program som inte fungerade med Vista. Programmen installerades (med lite prostester som jag inte brydde mig om) men ingen startikon kom upp.

Sedan letade jag upp programmet på hårdisken och letade upp start filen. Den är en exe fil. Den ser i regel finare ut mer färgglad än dom andra. Testa och tryck på den så startar programmet.
Gick tillbaka till ikonen igen och gjorde en genväg som jag la på skrivbordet.
Det går också att fästa den på startmenyn,
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-08, 13:43   #13
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Det måste jag testa! Tack för tipset!
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons