Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-23, 16:13   #1
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
Behov av tips!

Nu har jag äntligen fått min första brodermakin, längtar efter att köra igång med den (men jag har inte ens hunnit packa upp den än...) .
Fast att jag vet att man "learn by doing" tänkte jag be er som håller på med detta om lite tips å trix... så man får en rivstart, liksom...

Jag undrar tex. om brodertråd, var hittar man billig sådan? Är det billigare på nätet än i butik? Hur mycket tråd går egentligen åt när man broderar - jag vet att det ju beror på storleken och designen - men rent generellt - går det åt supermycket, eller mindre än man kan tro?...

Å så undrar jag en massa annat också, som jag inte kommer på nu...

Men det jag egentligen vill fråga är:[COLOR=purple]Har du några tips till mig som ska starta med detta, saker du önskar att du vetat när du började (kan var allt från hur man undviker katastrofer till vilken som är den bästa tråden...)[/COLOR]
/Malin
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 16:25   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
http://www.sunembroidery.com/SV/SVboth.htm

Här har jag handlat tråd och underlägg, Gisela har jättebra service.
Hur mycket tråd som går beror väl på mönstret men det lilla jag har broderat har det inte gått mycket åt, jag köper Sulky och det är mycket tråd på spolarna.

På den

http://groups.yahoo.com/group/Broderilistan/join

här listan får man mycket hjälp

Jag blev inte så himla intresserad av broderi som jag trodde jag skulle bli så jag har inte sytt så mycket men på listan finns det många med mycket erfarenhet.
Hälsningar Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 17:39   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Malin!
Det är jättekul att brodera. Önskar Dig välkommen till brodergänget! Jag rekommenderar både Solbrodyr, deras Sulkytråd och Broderilistan.

Något jag varmt rekommenderar är att inskaffa både tunnt och tjockt rivfleece som man sätter som stabilisering under brodyren. Oftast räcker det med den tunna stabiliserings-rivfleecen. När jag broderar större brodyrer, och framför allt då det är satinstygn som gärna drar samman brodyren rekommenderar jag användning av den tjockare rivfleecen (ibland har jag tyget och den tunna rivfleecen i bågen och den tjocka liggande löst under).

Vill Du brodera på stickade tyger (olika trikåer, .etc), frotée och fleece så rekommenderar jag solvy (plastliknande material, bestående av alger, som man tvättar bort när man är färdig). Använder man inte solvy så gräver sig tråden ner i tyget och det kan bilda tofsar av det stickade materialet som sticker fram i brodyren.
Jag har jättemånga tips och råd, så skriv gärna och fråga när Du undrar så lovar jag att svara.
Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 23:56   #4
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
okej, tack! ja, jag återkommer med mer precisa frågor sen å jag kommit på dem...

Just nu ser jag på den fina instruktionsdvdn. I början var det jättelätt å jag tänkte att " å vad skönt, detta var ju inte alls svårt" men sen när man kom till broderi-stycket kom det minsann ett gäng termer å det hela blev klurigare... Men jag ska snart hoppa på maskinen å testa.. Skojj!
/Malin
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-26, 00:36   #5
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
jo varje område har ju sitt fikonspråk
Jag skrattar åt mig själv när jag tänker på min första kontakt med quiltare...oj, oj så mycket fikonspråk det är där. Idag tänker jag inte så mycket på det...det är så lätt att bli hemmablind och att man själv använder sig av alla facktermer som för en själv är så självklara...men ack så märkliga för den oinvigde...och då är det tyvärr risk att de känner sig än mer utanför.
Fråga gärna om Du undrar över termer. Jag hjälper gärna till om jag kan.
Njut och glädjs åt Ditt nya vidunder
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons