Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-15, 13:39   #1
JohannaReb JohannaReb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 11
Mönster till hängselklänning?

Klänningen på bilden kommer från TopShop, men då jag befinner mig långt från Stockholm och från Göteborg så tänkte jag försöka sy en liknande klänning. Jag har letat efter mönster på de webbsidor jag känner till (Mccall patterns, KwikSew, burda) men förgäves. Har någon något ytterligare tips, eller rent av ett mönster jag kan få köpa?
http://img.aftonbladet.se/mode/0612/07/Topshop.jpg
JohannaReb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-17, 19:30   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Den där hängselkjolen är nog lika lätt att göra utan mönster som med. Det ser ut som om den är i trikå. Prova att göra såhär:
Mät ut en rak del som kjoldel. Den bör vara så vid att den sitter löst runt kroppen och att det finns plats för lite rynk. Längden är den du önskar. Bröstlappen ritar du sedan upp förhand efter bilden. Det ser faktiskt ut som om bröslappen också är ett rakt stycke fast den sitter tajtare om du förstår vad jag menar. Vet du hur den ser ut där bak. Går bröstlappen över på ryggen eller är den lägre där. Om du inte vet gör som du tycker. Hängslerna är två raka bitar som sys fas där bak och sy sedan knapphål i fram.

Hoppas att du får någon ledning av detta, annars får du fråga mer. :-)

Jag sydde sådana hängselkjolar på fri hand till mina flickor när de var små. Det är inte svårt alls. Gäller bara att ha modet att börja.

Lycka till!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 06:41   #3
JohannaReb JohannaReb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 11
Tack f tips

Ja, det kanske inte är så svårt att sy på Fri hand.. Är lite ovan att sy, men en så enkel sak kanske skulle vara värd att prova. Tack för tips!
och god jul
/Johanna
JohannaReb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-19, 18:54   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nej, det är inte så svårt, men det är lätt att tro det innan man försökt.
Lycka till och fråga här på forumet om du behöver mer hjälp med något.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 16:09   #5
lojs lojs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
hej! fick verkligen lust att också sy en liknande klänning, men utan axelband. är inget proffs, så jag tänkte fråga om det räcker med vanlig elastisk söm, sån som ser ut ungefär såhär _ _/\_ _ ?
har ingen overlockmaskin precis...
lojs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 16:21   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst kan du sy med vanlig maskin. Den sömmen du föreslår liknar den som man använder vid osynlig uppläggning och den skulle jag kanske inte ta.

Använd hellre en vanlig smal sicksack om du inte har en sk overlocksöm på din maskin (På lite modernare maskiner brukar det finnas med en söm som är anpassad för att användas till trikå som ofta (lite felaktigt)kallas overlocksöm, kolla instruktionsboken)

Vad har du för maskin?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 16:25   #7
lojs lojs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
verkligen snabbt svarat:)

jag har en hugin rosace. köpt typ på coop eller något =/
jag ska se om jag kan leta upp instruktionsboken, men skulle du kunna ungefär beskriva hur "låtsasoverlock" ser ut?

tack!
lojs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:34   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hittade tyvärr ingen sömöversikt till din maskin när jag googlade. Jag såg i alla fall att det ska finnas en "låsasoverlock" så jag tar en sömnadsöversikt till en annan maskin istället så får du se om du kan hitta en liknande (kan se något annorlunda ut dock).

Sömmen med pil är den jag tror du försökte illustrera i ditt första inlägg den med en ring runt om är den du ska använda:
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 17:50   #9
lojs lojs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
jag hittade bruksanvisningen och använde den overlock som min maskin hade. den såg inte riktigt likadan ut som den du visade, men klänningen blev fin

tack för all hjälp!
lojs är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons