Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-14, 08:30   #1
JohannaReb JohannaReb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 11
Tips för att sy i jerseytyg?

Jag har fått tag i några stora stuvbitar av underbart trikå/jerseytyg (har inte lärt mig skillnaden). Nu vill jag sy ett par klänningar, men önskar innan jag ger mig i kast med det tips om att sy i sådant tyg. Jag fick förklarat för mig i affären att jag ska använda elastisk söm i symaskinen, vilket med min gamla Husqvarna Automatic måste ske med hjälp av en trestegs zick-zack. Nål har jag också inhandlat, en speciell jerseynål. Är det något mer jag ska tänka på? Mönstret jag har innefattar mellanlägg, hur fungerar det på stickat tyg? Ska jag köra med bomullsband i de sömmarna istället, för att inte tyget ska sträckas ut för mycket när jag syr?
JohannaReb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:29   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
hej Johanna!
Sy inte ihop sömmar med trestegssicksack.
Skulle du använda den sömmen och titta på sömmen från rätan syns bara den yttersta spetsen.
Det kommer se ut som maskinen hoppat över stygn.
Använd en smal ganska tät sick sack.
Är tyget rispigt kan du sy en söm med vanlig sick sack för att kasta sömmen utanför.
Bra att du köpt strechnål.
Kan du minska pressarfotstrycket är det bra.
Det motverkar att tyget bubblar sig.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:47   #3
JohannaReb JohannaReb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 11
Jaha, tack vad bra. Då vet jag. Återstår bara att klura ut inställningen för enkel zick-zack på min maskin. Tips? Det är en Husqvarna Automatic från 50-talet, tror jag.
JohannaReb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 12:40   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
En del trikå-tyger är bara stretchiga i väv-riktningen, beroende på hur delarna är skurna kan man ibland sy ihop sidsömmar med vanlig raksöm, eftersom att tyget då inte stretchar på längden, utan bara på bredden, det är bara att känna efter.
Innan jag skaffade over/coverlock sydde jag oftast ihop strecthtyger med tvillingnål eller osynlig fåll-söm. Jag kan dock inte husqvarna öht, så jag vet inte riktigt vad för möjligheter du har.
tät zickzack fungerar annars, trestegs-zickack är inget vidare(det fungerar bäst när man tex ska fålla spetstyger så att det inte syns så väl, eller när man fållar underkläder).

Att sy in ett bomullsband i ex. axelsömmarna är bra om det är mycket stretch i tyget, ibland kan man vilja göra det i halsringningen också, beroende på modell och tyg.

Har du möjlighet att använda tvillingnål, så är det ett tips till när du ska fålla, det blir snyggt och känns proffsigt.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 11:22   #5
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Det finns strech-mellanlägg också! Jag har dock bara sett det på Stoff & Stil och har förstått att det innebär höga fraktkostnader när man beställer därifrån. Men om det finns där så borde det väl finnas på andra ställen?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons