Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-22, 15:13   #1
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Unhappy Så ledsamt...

Igår var jag inne i stan för jobbets räkning, och smet in på Ohlssons Tyger med min långa lista på tyg och grejer jag behöver för några projekt jag planerar. Inga konstigheter, lite collegetyg, något crepe-aktigt, ett mönstrat kjoltyg, dragkedja, band, som sagt, inga konstigheter. Jag har inte så stora krav på tyg som jag syr av, utan jag tar det som finns. Jag är inte ens så noga med vilken färg det har. Men vad gör man när det inte finns något!?!? Och då menar jag överhuvudtaget. För första gången i världshistorien kom jag ut tomhänt från en tygaffär, och det här är en affär där jag i vanliga fall brukar skuldsätta mig. Inte ens de få stuvar som fanns fick ett nytt hem hos mig. Det som stod på min lista och som faktiskt fanns i butiken, var ett osynligt blixtlås, men kön var alldeles för lång för att jag skulle ställa mig i den bara för blixtlåset. Kön är ett bevis på att det finns folk som vill köpa tyg och det är så synd att ställen klappar igen.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 18:38   #2
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Äh, handla tyg på Ohlssons är som att handla mat på ÖB. Allt är uppköpt i stora partier, utrvalet är litet och eftersom de flesta köper gardintyg så har de mest av.. Gardintyg! Gå till en mindre tygaffär istället, som inte tillhör en kedja.

Gå någon annanstans istället. Antingen en mindre tygaffär, eller till Sundbyberg.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 18:49   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag försöker faktiskt undvika Ohlssons lite till fördel för de mindre affärerna. Vill ju ha kvar mångfalden och slippa att mysiga små butiker stänger.

Gäller även övriga butiker också. Man bygger om på ett sådant sätt att det blir skyhöga hyror så endast de stora kjedjorna har råd att vara kvar, jättetrist! Om det fortsätter i samma takt är det tur att man kan sy själv för annars kommer alla se likadana ut
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 20:45   #4
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Senast jag var inne på Ohlssons var de helt ointresserade av att hjälpa till. I kassan stod de mest och pratade eller tittade ut i tomma intet. Mina frågor bemödade de sig knappt att svar på, men frågorna kanske var för enkla...

Tyvärr finns det ju inte så värst många tygaffärer kvar i Stockholms city.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 20:46   #5
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Apropos små affärer som stänger, så har Shopman i Varberg gått i konkurs. De har just nu utförsäljning med 50 % rabatt - man kan göra jättefina fynd på tyger och tillbehör Men tyvärr verkar det inte som om någon vill överta - så affären försvinner för gott
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 06:24   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag har samma erfarenhet av Ohlssons... Det händer sällan att jag kommer tomhänt ut ur en tygaffärer, men där har det hänt flera gånger. Nog finns det tyger och nog är det folk där, men aldrig att det finns ngt i min smak. Butiken kan ha hur mkt som helst, men ändå ha ett dåligt utbud. Vad är då ett dåligt utbud????

Själv har jag ingen aning, men en fundering. Det har mkt med att göra tillgänglighet, personal, priser, möjlighet att välja mellan färger av samma typ av kvalitet. Bara för att jag ska sy en tröja i trikå, så vill jag inte bara välja den enda färg i den kvalitet som jag söker.

När man gör beställningsjobb så vill kunden välja fritt färg och kvalitet, det är ju det som är en av fördelarna med att sy själv. Det är väldigt svårt att hitta så mkt valmöjligheter i bland att man kan tillfredsställa kunden.

Större kedjor håller jag med om att de köper in stora partier och mer begränsat utval, men mindre butiker har sällan råd att köpa in nyheter löpande i sitt sortiment och har ofta samma utbud vecka efter vecka. (Jag besöker en tygaffär minst 1 ggg/vecka).

JAg brukar se till att komplettera mina köp, tyg i en butik och knappar i en annan etc. Väljer också olika butiker efter vad jag söker för typ av tyg. Envisas dock att besöka butiker jag inte gillar, om de ligger hyvsat bra till. Tänker att en dag kanske det där drömtyget dyker upp, man måste ju vara på sin vakt.

En butik som jag gett flera chanser är den i Sundbyberg. Många säger att den är gudomlig, jo det är den för så mkt tyg som finns där är obeskrivligt, men... Problemet jag finner där, jag hittar inget! Jag får ingen överblick i hyllorna som är tackhöga. Jag ger upp och går besviken ut. Det kanske bara är jag eller så har jag olyckligtvis varit där en dålig dag då inget är intressant av vad som erbjuds.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 06:57   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Textilcentrum i Sumpan är bra på det viset att det finns mycket, och är man ute efter "bastyger" så hittar man det där. Fast om man vill ha det där som ger pricken över i:et så tycker jag det blir svårare. Dessutom, precis som du säger Johanna, så är det svårt att hitta. Jag har inte hittat något system på deras hyllor riktigt. I vissa fall är det sorterat på färg, i andra fall kvalité och några verkar inte ligga efter något system alls.

Vi köper ju alla olika typer av tyger beroende på intresse. Själv skulle jag vilja sy mer toppar till mig själv, helst i trikå. Men det utbudet är synnerligen dåligt måste jag säga. Jag kan springa hela stan runt utan att hitta något som stämmer överens med mina krav.Förutom att hitta ett tyg som ser bra ut så vill jag ju också ha av rätt kvalite och den kompinationen är svår. Var finns alla interlocktrikåer eller trikåer med viskos i?

Jag syr ju en hel del barnkläder och ni vet kanske redan att jag har en favorit butik där, Ottilia i Södertälje. Jag hoppas verkligen att hon klarar av att hänga med och inte ger upp och lägger ner. Jag kan leva med att priserna är något högre och att jag får åka en bra bit bara för att utbudet är så bra. Önskar att det fanns lite mer vuxet utbud, men det verkar vara på gång lite.

Visst e-handlel i all ära, men jag vill fortfarande kläma och känna. Rulla ut en meter och se hur det faller. Den taktila responsen är så himla viktig och jag vet att det är fler än jag som behöver den.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 08:34   #8
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Dålig överblick är inte roligt, jag märker samma sak när jag näthandlar, en del har bra system f a man ska se vad de har fått in, andra inte.

Ohlssons .. ja. De finns här i stan också, ibland hittar jag något där ibland inte. Fleecen med kor på köpte jag där. Tycker nog de är en hyfsad affär iaf, personalen varierar nog mellan butiker.
Annars har jag en liten, ickekedjeaffär tvärs över vägen, det är ju lite lyx. De har gardiner & gardintyg, olika klädtyger och lapptäckestyger, sybehör ... rätt välsorterat, men kan ju inte tävla med när jag kollar lapptyger på nätet. Jag får lite dåligt samvete när jag inte handlar där ( det gör jag en hel del iaf) tänker att jag vill ju inte att den ska försvinna, eller sluta ha sånt jag gillar, men på samma gång när det på andra håll finns så mkt mer och till bättre pris då gör man det också ...


Hur "trogen" ska man vara?
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 10:06   #9
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
När jag åker till Textilcentrum i Sumpan ser jag till att jag har minst 1,5 timmar på mig om det är så att jag ska in på "lagret". Fördelen med den butiken är att personalen är mycket hjälpsam och gärna ringer till grossisten för att höra om det finns 60 meter ytterligare av ett tyg som man är intresserad av.

Butiken och lagret är rörigt men nu ser jag det mer som del av deras koncept. Om man har lite brottom så fråga personalen var tyget ligger. De har oftast bra koll.

Lilla tygaffären i Jakobsbergs centrum handlar jag sybehör i när något tar slut som jag behöver snabbt. Med jämna mellanrum finns det tyger som jag bara måste ha. Lite dyrare och finare tyger men inte så mycket av varje.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 14:50   #10
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Jag hade praktik på sunbybergs textilcenter för ett par veckor sen, så nu har jag sett hur det frungerar innifrån.
De som jobbar där beklagar sig ofta över hur stökigt det är men det är svårt att hitta tid att städa ordentligt.
Jag tog faktiskt en dag och städade hela polyesterhyllan (ja, systemet bygger mer eller mindre på att tygerna sorteras efter material).
Men när man gör en sån städning hittar man ofta tyger som ska ligga nån helt annanstans som en kund tagit med sig och sedan lagt ifrån sig.
Det är ju det som är problemet, att alla går och rotar och river i alla tyger och ingen hinner rätta till, men för det vill man ju inte hindra folk från att gå och rota, det är ju det som är härligt!
När man handlar i sumpan föreslår jag att man tar god tid på sig, gärna ganska tidigt på dan och tar tag i en expedit och ber om hjälp, det är ju faktiskt det expediterna är till för.
Jag håller med om att expediterna på Ohlssons ofta är väldigt snorkiga, där har jag helt slutat att be om hjälp!
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 17:54   #11
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag brukar handla hos Tyg-grottan som numera ligger på g:a Nynäsvägen i Haninge och också börjat med söndagsöppet. Där har jag handlat i 30 år och alltid blivit trevligt bemött. De är duktiga, billiga och trevliga och försöker hjälpa till att ta hem om man har några speciella önskemål. De har mest heminredning men har börjat att mer och mer ta in modetyger och lapptäckstyger, massor av sybehör och nu även lite garn. Ni som inte har varit där än tycker jag ska göra ett besök. Jag brukar också handla i Sundbyberg när jag ska ha tyg till mina danskläder, tyvärr så hittar jag alltid något "bra-ha-tyg" där också. Dollys vid Odenplan är också bra, kanske inte så stor men har bl.a. jättebilliga knappar. Däremot tycker jag att Tygvaruhuset i Sickla blivit sämre. Men det är ett evigt jagande om man ska ha något speciellt och visst finns det några fler affärer i Stockholmstrakten, men det tar tid att åka runt och leta också, avstånden är ganska långa ibland.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:22   #12
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Agneta, vad kul du säger det du säger om Tyg-grottan. Jag har inte ens varit till nya stället, men du känner jag att jag verkligen ska ta mig i kragen och pysa över. Jag har så gott som gångavstånd dit, nåväl, cykelavstånd iallafall. Och till Textilcentrum i Sundbyberg kan jag gå på lunchen, så det är nog dags igen för ett besök där. Jag har aldrig riktigt gillat stället sen jag blev snorkigt stoppad vid den "hemliga" dörren. Men eftersom vi behöver alla tygaffärer som finns, kedja eller inte, så ska jag dra mitt strå till stacken.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:46   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Stoppad vid dörren till lagret?
Jag blir lite orolig, om man t.ex. reser till sthlm så vill man kolla in affären och då också lagret. Hur ofta händer det? Att man blir stoppad.

Ok, i ärlighetens namn har jag varit där en gång tidigare för sådär 7 år sedan men då hade jag annan intresse.

Nu är jag mest intresserad av vintagetyger från 60-70-talet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 20:59   #14
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Man blir stoppad i dörren in till lagret om man handlar som privatperson. Lagret är till för livare, företagare, skolor, föreningar mm. Mycket av det som finns på lagret finns också i butiken men lagret har x antal fler balar av samma tyg. Behöver man ytterligare meter av tyget när man handlar ute i butiken så springer de ut på lagret och hämtar.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-23, 21:13   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
så larvigt.

Kanske man ska säga att man är en lajvare. Men inte nödvändtigtvis fantasylajvare!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons