Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-29, 16:02   #1
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Bubblig resår i byxlinning

Jag har ett par sköna tunna byxor.

Bred resårlinning bak och platt framtill.

Resårfickan verkar vara för smal så resåren vill gärna bubbla och vika sig.

Vad kan jag göra?
Enda sättet att "öppna" resårkanalen är genom att sprätta upp linningen och det vågar jag mig inte på.

Går det att sy "ned" resåren?
Funkar det med stärkspray?
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 22:29   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Att sy ner resåren eller stärka tyget skulle nog göra problemet värre, snarare. För då skulle resåren få ännu mindre möjliget att röra sig fritt i kanalen.
Det bästa är som att byta ut den mot en smalare resår. Du borde kunna sprätta upp linningen i sidorna och byta den vägen, men det är ju svårt att svara på när man inte vet exakt hur dina byxor är sydda.
Det är inget stort ingrepp i alla fall. Du behöver antagligen inte sprätta upp hela linnignen eller något sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 09:29   #3
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Lillith, tack för tankarna.

Eftersom resåren enbart sitter bak och därtill bred 5,5 cm så måste jag sprätta båda sidosömmarna på linningen. Och sprätta ska jag nog klara avmen att få till det sedan...men försöka måste jag.

Vore det bra att tillsammans med smalare resår lägga in någon stadigare band eller vliselina linningen? För framtill viker sig linningen också ibland. Linningen är alltså ca 5 cm hög och består eg. bara av en dubbelvikt kanal, fastsydd i byxan. i sidorna är det troligen enbart resåren som är fastsatt, dvs det ser inte ut som om fram och baklinning skulle vara två olika delar.

Det är så ursköna byxor - tunn viscose.
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 15:04   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jaha, jag förstod det som att det var resåren som vek sig innuti sin kanal.
Om alltihop viker sig låter det mer som att resåren är för kort så den tvingas att töjas längre än att den klarar att hålla sin form.
Mjukare resår eller helt enkelt en längre bit skulle nog lösa det.

Om du gör kanalen stelare kommer du bara få mindre elasicitet, det kommer förmodligen inte orka håll linningen från att vika sig ändå.

Möjligen kan det vara så att linningen helt enkelt är för hög eller har fel form för att passa din kroppsform också, men det är svårare att göra något åt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 17:13   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja ligger linningen i det kroppsveck som vi brukar kalla midja och har den någon höjd så bör den rimligen bli vikt när du böjer dig framåt. Jag har försökt göra kjollinning som är 3 cm och sitter precis i midjan men naturligtvis viker den sig. Skulle den inte så blev det precis som om där satt ett 3 cm högt skärp som troligen skulle skära in.
Därför blir en bred linning oftast bara aktuell om den kan sättas så långt under midjan att den inte hamnar i ett kroppsveck. För de av oss som får många veck fram när vi böjer oss kan det bli svårt att hitta en sådan linje på ett rimligt avstånd från midjan. Blir väl i höjden 10 cm från midjan som på lågskurna byxor.
Alternativet som jag har är att göra en tunn smal linning som helt enkelt viker in sig bland vecken på magen ochnär man rätar upp sig så är den ovikt. Det kan då röra sig om 10 - 15 mm. På kjolar är det ibland ett ripsband som används. Styvt så det inte viker sig.
Ditt linningsproblem satt på baksidan men det är lite av samma problem. Om bred linning och den viks av någon orsak, som ett resårband som trycker mot kroppshullet, så viks den inte naturligt tillbaka en gång nervikt. Här kan jag tänka mig att om man syr en smal kanal i övre delen av linningen så kan man få "vikningen" så högt upp att det inte blir något synligt veck på mitten. Så tänker jag.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 17:27   #6
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
LILLITH; Ja du förstod rätt från början (innan jag försökte överförklara.

Baktill är det resåren som viker sig och därmed tar med sig kanalen.

Framtill är det alla mina egna magveck som veckar linningen när jag böjer mig, precis som du Marie sg skriver.

Men om jag tar bort resåren som är och syr en kanal överst som jag trär resår i bak så borde det vara lättare att hålla det hela upprätt.

Byxorna är mjuka och sköna och sitter faktiskt bra - på mig som har mycket mer polster fram än bak. men mjukheten och tunnheten i tyget plus mina egna volanger = blir logiskt byxlinningsvikning.

Jag har två par likadana byxor, men ett par en strl mindre och det är bra mycket större problem med de mindre byxorna - där ska resåren nu få bli både smalare och längre.

Tack för era kloka råd - nu ska jag försöka åtgärda dem ikväll.


Framtill är det precis som Jaha, jag förstod det som att det var resåren som vek sig innuti sin kanal.
Om alltihop viker sig låter det mer som att resåren är för kort så den tvingas att töjas längre än att den klarar att hålla sin form.
Mjukare resår eller helt enkelt en längre bit skulle nog lösa det.

Om du gör kanalen stelare kommer du bara få mindre elasicitet, det kommer förmodligen inte orka håll linningen från att vika sig ändå.

Möjligen kan det vara så att linningen helt enkelt är för hög eller har fel form för att passa din kroppsform också, men det är svårare att göra något åt.
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons