Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-28, 16:56   #1
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Janome symaskiner!

Vad ska jag välja? Min trogna tjänare har blivit gammal och orkar inte som förr. Har varit inne på att köpa en "Easy Jeans" ett tag nu, men efter ett besök i symaskinsbutiken vet jag inte längre, jag blev visad en "janome DC4030" som trots sitt fula yttre sydde riktigt snyggt. Väl hemma började jag fundera på att slå till när jag stötte på DC3050 på nätet, och jag undrar om någon har denna och hur den skiljer sig mot 4030??
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 21:00   #2
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Ett tips Jag köpte precis MC 4800 från SMD http://www.sewingmachines.co.uk/exdem_sew.htm där kostar den drygt 4000 kr + frakt ca 450 kr för en eller flera maskiner ( jag köpte en Overlock också :-)) som ex demo som ny med 5 års garanti 3 mer än i normala fall man får massor med sytråd saxar nålar på köpet också. Min tolkning är att den är som DC3050 i grunden fast med fler funktioner 233 sömmar och mycket mer . LCD Display som man tydligt kan se alla inställningar. Minne för egna söm inställningar broderifunktioner jämför här http://www.sewingmachines.co.uk/janome_sew.htm . Jag kollade DC 3050 i affär som jag tyckte överträffade easyjeans eller Pfaff Select 3 som jag från början trodde på läs om våndorna här http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17648 Jag är glad och nöjd som valde denna gick snabbt att komma igång med som nybörjare som jag är. maskinen säger till om jag ställt någon knapp fel. Hur som helst skulle DC 3050 kostat 5800 här. Medan Jag köpte den mer avancerade MC 4800 1500 kr billigare. MC 4800 finns nog inte i Sverige vad jag förstår på Janome.se. Men Grundfunkionerna och känslan är den samma som DC 3050. Som du kanske läste hade jag ett inlägg om saknade delar men detta var missförstånd från min sida. SMD har bra service på mail kontakten också. På Symaskins affären här i STHLM sa de att de sålde DC 3050 till Designelever på Beckmans och även som skolmaskin i Täby kommun / Lycka till Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 23:08   #3
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Tack för svar!
Vad jag undrar över också då jag jämfört DC3050 med DC4030 är huruvida man behöver justerbart pressarfottryck eller ej, DC4030 har det men inte DC3050, är det många som använder sig av detta?
DC4030 har även fler knapphål som verkar praktiska och snygga men det kanske är onödigt?
Jag tycker att DC4030 är rätt ful om jag ska vara ärlig och den kostar dessutom 1300 kr mer än DC3050, trots att dessa maskiner i sverige har samma pris.
Hjälp!!! Jag kommer aldrig kunna bestämma mig, är van vid att ha reglerbart pressoarfottryck men kan inte komma ihåg att jag utnyttjat detta annat än vid ett fåtal tillfällen....

Tacksam för tips!!
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 05:56   #4
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
MC 4800 som jag tipsade om har reglerbart pressar fots tryck. Och 5 Knapphål bla stretch och rundade samt nyckelhål. jag vill sy i stretch ( lycra) då skall man ha mindre tryck ( 1 av 3)vad jag förstår och vid tunna fina tyger. Inställning 2 av 3 Vid Broderisömmar Tråckling mm . MC 4800 visar också också vilken pressarfot som skall användas när man väljer söm 10 st ingår Alla som maskinen behöver. Man får lite mer assist från den större Displayen än Bara bredd och längd på sömmar. Bra manual de många funktionerna stör inte användarvänligheten. Det finns direct läge där man väljer de vanligaste sömmarna från knapp satsens symboler . Många stretch och överkastnings sömmar till min glädje också. ( Lite reklam) Jag skulle tro att rent mekaniskt är de här maskinerna likvärdiga( Det handlar om hur mycket funktioner man vill ha) / Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 08:07   #5
Zentibir Zentibir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 117
Gå in dom engelska sidorna som "fekete" föreslår så kan du jämföra olika maskiner. Jag tycker det är bra sidor där du ser likheter och olikheter mellan maskinerna. Jag har själv jämfört där och kom fram till att jag ville ha en MC4800 QC. Har haft den sedan september 2008 och är jättenöjd.En bra firma att handla från och bra priser etc. Inget krångel alls och massor med tillbehör.Lycka till med ditt köp!//B
Zentibir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 09:51   #6
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Tack för all hjälp!

Fekete: Efter din fina promotion i går så gick jag in på SMD och kollade upp MC4800, den har allt jag vill ha och mycket mer! Desutom var den betydligt snyggare än DC4030 så jag slog till på ett demoex på en gång, så nu är det bara att vänta tills jag får hem den!! Det blev som sagt billigare att köpa denna än DC4030 som hade allt jag ville ha, men att betala ca. 700 kr mindre och få fler funktioner och en snyggare maskin är ju inte helt fel!

Vill att den ska komma snart!

/Förväntansfull symaskinsköpare
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 15:46   #7
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Hej hoppas du blir nöjd/ Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 16:48   #8
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Jag kommer säkert att bli nöjd!

Eftersom jag har ett något av ett kärleksförhållande med min gamla maskin så känns det något jobbigt av vi ska separera. Jag tog en sista genomgång för att försöka hitta varför trådspänningen på undertråden kärvar, och bara för att jag nu beställt en ny maskin så hittade jag felet, en pytteliten skruv som jag inte upptäckt förut ( kan bero på att man måste montera isär spolhylsan för att den ska bli synlig) satt löst, den måste långsamt ha skruvat upp sig själv undertiden hundratals plagg gått igenom maskinen.

Jag blir ju lite osäker angående mitt köp nu när maskinen fungerar igen men den nya har ju fler funktioner och verkar enklare och snabbare att jobba med så jag kommer genomföra köpet ändå, så nu gäller det bara att hitta en ny husse eller matte åt min kära gamla Hugin.
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 06:19   #9
pumpalicious pumpalicious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 46
521 Janome?

Jag var inne i en butik idag och kollade på en easy jeans, men butiksbiträdet tipsade mig om 521 sewist som tydligen räcker gott och väl om man bara syr barnkläder?vadsäger ni?
pumpalicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 13:32   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har en Easy Jeans och den syr enkelt i flera lager med jeanstyg mm, den har en starkare motor..
Så det beror ju på vad för tyger du har tänkt dej att sy i
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons