Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-07-12, 10:27   #1
Christine83 Christine83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 4
Stabilisering och botten

Hej!
Jag har tänkt att sy en väska men är inte riktigt söker hur jag ska börja. JAg har sytt två väskor innan men ska nu ha riktig botten. Jag har köt foder och flisselin??? för att stabilisera, frågan är om jag ska stabilisera med flisselin i hela väskan eller bara på botten? Någon som har ett bra mönster?
Christine83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-12, 10:53   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ska du ha riktigt hård botten så räcker det nog inte med Vlieseline. Tittar man i en "riktig" väska så brukar det ligga en inplastad kartongbit eller något annat hårt i botten. Jag funderar också på att sy en väska, men det tar lite tid innan jag kan bestämma mig hur jag ska göra, och vilket motiv som ska broderas.. .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-12, 19:04   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har sytt väskor med riktigt hård botten. Jag använder ett ilägg som jag tror heter typ viledon ett tjockt lite plastigt påstrykbart ilägg som jag köpt från Ingelise. Jag kan kolla upp vad det heter om du vill. Fungerar toppen bra och kan sys in i väskan efterson det kan tvättas.

Lycka till // Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-12, 21:25   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Väska

Hej, det ilägg du har i väskor för att få dom styva heter vildona och kan köpas hos quiltbutiker. Tror att du kan hitta det hos www.quiltbiten.com . Butiken ligger i Uppsala men du kan handla allt via nätet också.

Hälsningar
Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-13, 11:42   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag brukar klippa sönder gamla plasthinklock eller dyligt och lägga som stadga i väskor.
Kostar inget och tål vatten./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-13, 11:52   #6
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej!
Till en väska jag sydde klippte jag sönder gamla plastbordstabletter som jag inte ville ha längre och la i botten mellan foder och yttertyg. Dessförinnan hade jag strykt på ett hattmellanlägg på yttertygsdelarna som jag köpte på panduro. Det blev en riktigt hård och stabil väska.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-14, 23:14   #7
Christine83 Christine83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 4
Hej!
Tack för alla bra tips... eftersom jag vet hur seg jag är drog jag igång direkt med syandet utan att lyssna på alla eminenta tips! Men jag ska kolla upp det där nån av er pratade om som hård botten. Jag sydde min vesäka i Marimekkotyg(rött och cerise/orange) med smalare botten och sedan blev den bredare längst upp. Jag använde en gammal botten från en väska(funkade bra men jag la den bara i fodret sydde inte fast det, vilket nog är bra att göra). Längst upp har jag på yttertyget sytt på en kant med tjockt vliseline runt hela för att få stadga, sedan fodrade jag både yttertyget och innefodret med ngn sorts vadd. Jag stabiliserade även fodret med flisseline i kanterna(alltså inte hela innerfodret fick flisseline) När jag sydde fast foder med yttertyg sydde jag samtidigt fast en bit tyg och dragkedja(som redan var fastsatt på tygbiten) Väska blev på så vis bredare och fick i mer saker. Tack för all hjälp, ska utnyttja det till nästa väska...
Christine83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons