Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-04, 18:25   #1
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Vad kan jag sy med Husqvarna 2000 modell 6020?

Ja jag har en Husqvarna 2000 modell 6020 och undrar nu vad jag kan sy med denna?

Skulle det fungera att sy i trikå? Vad ska jag då tänka på? Jag har i och för sig provat en gång men det blev inte så bra så jag behöver alla tips jag kan få?

Alltså vad ska jag göra och tänka på när jag tänker sy i trikåtyg?

Tack på förhand!

Anna
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 19:06   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
När du ska sy i trikå ska du först och främst ställa in maskinen på en elastiskt söm. Har du en instruktionsbok så står det säkert där. Gör rätt inställningar vad gäller trådspänning etc.

Du kan självklart sy med din HQ 2000 i trikå.
Välj symaskinsnål för trikå/elastiska tyger. Finns i varje välsorterad tygaffär och ska vara markerade med gult. Jmf. med nålar till vävda tyger som är markerade med blått. Nålen har en speciell udd som gör att maskorna i tyget inte går sönder när nålen går igenom.

En vanlig hushållsmaskin går inte att jämföra med en overlock som både skär och kastar över kanten när den syr. Men är ett bra alternativ om man inte vill köpa en overlock för flera tusen. Vill du göra den snygga dubbelsömmen som finns på ex t-shirt så går det bra med en tvilllingnål i hushållsmaskinen.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 19:41   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
[raderat av forumvärd]

Den fungerar jättebra att sy med i tjocka knöliga tyger pga att man kan ställa in låg eller hög hastighet (dra ut pluppen som man spolar upp undertråden p&#229. Dock har jag inte testat så mkt i trikå så det kan jag inte svara på.

Senast redigerad av Ann1e den 2009-01-19 klockan 19:35. Anledning: redigerad på uppdrag av Matilda Hansson
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 21:02   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har en huskqvarna 6570 (också 2000 serien) och den kan sy precis allt. Så du kan nog hitta sätt att sy trikå på din maskin.
När jag syr trikå använder jag normalt en elastisk söm, men en tät och smal sicksack funkar i nödfall. Jag har ingen koll på sömmarna på din maskin, men läs i manualen så hittar du nog någon lämplig söm. Lätta lite på pressarfortstrycket och nåla tätt.

Lämplig nål för tyget gör också stor skillnad. Särskillt i tunna elastiska tyger.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 12:39   #5
ekr ekr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 34
Jag har den äldsta 2000-modellen, där pressarfotstrycket inte går att justera. Jag använder alltid en övermatare när jag syr i trikå, då blir inte sömmar och fållar uttöjda och bubbliga.

/ Eva
ekr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 13:00   #6
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Nu har jag tittat i boken som låg i maskinens väska och hittade det ni tipsade om. Visste inte innan vad jag skulle titta efter. Förstärkt raksöm och bindsöm är det som rekommmenderas där. En söm som heter elastisk fållsöm nämns också.

Jag frågade efter trikånålen på tygaffären men den nålen var slut. Jag får vänta ett tag till innan jag börjar testa.

Det verkar också som att jag måste se över vilka pressarfötter som finns med...

Eva R: vad är övermatare?
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 15:54   #7
ekr ekr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 34
En övermatare är en pressarfot med en "manick" bakom som matar fram tyget även på ovansidan. Fråga i din HQ-affär, de kan hjälpa dig.

/Eva
ekr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons