Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-06-28, 16:01   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Dragkedja till klockkjol?

Nu visar det sig att min kära väninna vill ha dragkedja istället för gummiband till 50-tals klockkjolen som jag ska tillverka. Jag har alrid gjort en klockkjol utan gummiband och definitivt aldrig med linning och dragkedja.

Jag hade tänkt göra kjolen utan några sömmar, men behöver jag nu inte ta och göra en söm i kjolen för att få dragkedjan att passa in? Eller räcker det med att jag öppnar upp tyget en bit på linningen och kjolen och syr in en dragkedja där?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-28, 19:20   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Enligt min erfarenhet så kommer det att bli ett litet veck i kjolen om du bara öppnar upp en bit o sen syr dit en dragkedja. Så jag skulle klippa upp helt så att det blir en söm. Men kanske det finns nån annan här som har nåt fiffigt tips.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 16:49   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
När jag sydde min fyrkantskjol gjorde jag ett litet motveck där dragkedjan skulle sitta för att dölja den med tyget, och sydde en tvärsöm längst ner där dragkedjan slutade. Det blev ett litet veck, och det var lite pilligt, men vill du undvika sömmar i kjolen så kan det vara ett alternativ. Fast det absolut enklaste är nog om du klipper upp från linning till fåll och syr in dragkedjan där
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons