Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-15, 18:16   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Klockad kjol

Jag ska göra en helklockad kjol.. men har fått total hjärnsläpp och glömt bort hur man beräknar hur många meter tyg man behöver för det.

Vet hur stor midjan ska vara och vet också hur lång kjolen ska vara... hur får jag alltså fram hur stor "klockan" kommer att vara nedtill?


Kramar,
*Mattesnillet*
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 18:25   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Har beskrivit exakt hur man räknar ut allt för en helklockad kjol i en annan diskussion, "kjolhjälp" sök efter den så kanske det hjälper
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 19:03   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag har sytt hur många klockkjolar som helst i mina år vid symaskinen, så vet hur jag ska klippa, men ibland har jag faktiskt missat att ta rätt antal meter tyg hem från tygaffären, så har fått göra en mindre "klockad" kjol.

Alltså skulle jag vilja få en formel på hur jag beräknar antalet meter tyg jag ska bära hem från affären.. resten fixar jag. :-)
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 20:17   #4
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Om du tittar på ritningen på den diskussionen så ser du hur lång en sida är och det behövs vikning åt alla håll.. därför måste tyget först och främst vara tillräckligt brett, sen om det är det är det bara att köpa en bit tyg som är lika lång som den är bred
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 12:49   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag precis, bredden är ju det avgörande egentligen, men ändå - om kjolen längst ner ska bestå sammanlagt av 6 meter tyg, så behövs det ju 6 meter tyg för att göra detta.. förargligt med andra ord att komma hem och upptäcka sen att man köpt för lite av tyget.

Jag vet att det finns ett matematisktformel för att beräkna antalet meter tyg - och det är alltså den jag är ute efter... inte enbart för det jag ska sy nu, utan även i andra sammanhang.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 12:53   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är det omkretsen = radien x 2 x pi du är ute efter?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-16, 13:18   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
En helklockad kjol är väl gjord av två våder, en fram och en bak? (Utlagd i färdigt skick en cirkelyta med ett cirkelhål i mitten.)

När man lägger ut mönstret på tyget lägger man längs ena kanten på dubbelt tyg: högersidans sömkant, "urringningen i midjan", vänstersidans sömkant.

Om man gör detta längs en vikt kant (med stadkanterna ihop på andra sidan) på tyget behöver man alltså köpa en längd som mäter: 2 X kjollängden + halva midjemåttet.

Nederkantens sträcka blir ju av cirkelbågen från "ena klippkanten" till den "andra klippkanten".

Se bara till att tyget är tillräckligt brett för att rymma kjolens längd även åt det hållet.

Räcker bredden att lägga ut båda styckena på samma bredd räcker formeln jag skrev ovan. Annars behövs två gånger det måttet.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 00:36   #8
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
I mitt fall ska kjolen vara av storlek:

91cm midja
60cm längd

Betyder detta alltså att det räcker med 2 meter av tyg som är 140cm brett?

Har klakylerat lite fram och tillbaka, men frågar här innan tyget är köpt och det är för sent..

Tack alla snälla sysidare!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 09:42   #9
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
140 cm brett räcker inte, uträkningen blir att hålet för midjan räknas på ca 14 cm och 14 + 60 blir 74.
Däremot om du inte ska ha en helcirkelkjol som är utan sömmar (om du gör två halvor) kan du ha ett tyg med den bredden men måste då ha mint 3,2 m tyg. Men ska du ha en helcirkelkjol utan sömmar måste tyget vara minst 150 brett för att det ska räcka Sen räcker 2 meter deffenitift! även till linning (om du ska ha sådan)
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 14:08   #10
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
ajdå.. tyget som min syster valt ut misstänker jag inte är bredare än 140cm - svårt att hitta tyg med 150cm bredd. Har fått en budget på 300:- att sy en klockkjol (fodrat) + tyllunderkjol.. så ni förstår att varje krona och decimeter räknas.

Hursom, så hade jag tänkt göra en klockkjol med två sömmar - på varsin sida. Det är så jag sytt tidigare klockkjolarna.

Det kanske inte spelar någon roll om kjolen inte blir en hel klocka - jag menar, har ju en och annan sådan kjol hemma som jag sytt (där tyget inte räckt till) och de är ändå väldigt utstående nertill.

Tack alla rara och duktiga sysidare - jag får ta och åka till tygaffären och fundera hur jag ska göra.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 14:10   #11
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tänkte bara säga att jag ska sy fast ett brett resårband - ungefär som en sådan där "patélla"skärp.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons