Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-22, 18:20   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Hjälp med julklapp!!!

Jag håller på att för första gången sy en väska och den ska bli en julklapp till min syster. Köpte ett jättefint yttertyg på Stoff och stil, ett mörkt jadegrönt stretchmanchestertyg (innertyget är i vanlig bomull). Kvinnan i butiken sa att jag till ett sådant tyg behövde ett mellanlägg och tog fram ett polyestervlies (non woven). Detta skulle jag sy fast på alla delar. (Det ska också sägas att hon även var den som visade mig tyget, det var inte jag som kom dragandes på det och vägrade byta.)

Nu gör jag detta men manchestertyget drar sig något våldsamt. Det kan bli flera centimetrar längra än vliesen på en sträcka som är en halvmeter. Kan jag göra något åt detta? Jag har inte mellanlägg så att det räcker för att klippa ut nya, större delar. Alternativen är att fortsätta sy och sen klippa bort de delar som hamnade utanför vilket gör väskan mycket mindre (jag måste ju klippa likadant på alla ställen) eller att vissa bitar blir utan mellanlägg. Min syster med man kommer imorgon eftermiddag, runt tre skulle jag gissa, så det skulle eventuellt gå att stå vid porten på Stoff och stil 11.00 när de öppnar och köpa mer vlies. Hade jag varit en säker sömmerska kunde jag ha gjort det, men så är tyvärr inte fallet.

Någon som kan hjälpa mig?
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 18:24   #2
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Jag syr förresten på en gammal Husqvarna Optima 190, men har även en Brother 3034D om det skulle hjälpa.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 21:24   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jättesvårt att säga hur du ska göra tyvärr.
Jag gissar på att problemet ligger i att manchestern har lite stretch och inte mellanlägget? Det är jättesvårt att sy ihop ett stumt och ett stretchigt tyg på maskinen. Det är något som nästan måste göras för hand.

Men om det nu är ett mellanlägg som ska hjälpa till att stadga upp yttertyget (har själv aldrig sytt väskor) som ska sys på och inte stykas, så borde det ju gå sprätta och sy om, fast för hand.

När du sen väl fått ihop yttertyg och mellanlägg så ska du gissningsvis behandla dem som ett lager, och då borde det inte vara några problem att sy ihop dem med det stumma bomullsfodret.

Hoppas att det löser sig.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 21:27   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Har du ingen vanlig viseline som du kan stryka fast på manchestertyget för att få det stadigt och inte töja sig, tror nog att det skulle fungera. Vet inte vad det var för mellanlägg du köpt på Stoff och stil, hittar det inte på deras hemsida. men om det är ett volymmellanlägg kan du använda det änndå, efter att du strukit fast det styva. Du vill ju inte att väskan ska töja sig när den är färdig heller.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 22:42   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Dels måste du nåla ihop alla lagren noga, nåla även på mitten använd gärna säkerhetsnålar.
Bästa resultat när du syr flera lager med olika tyger är att du använder walkingfoten. Den gör att det matar upptill också.

För att förstärka väskor brukar jag använda ikeas ljusblå fliesfilt som kostar 10 kr som mellan lägg. -Alltså yttertyg- fliesfilt- lakansväv.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-22, 23:35   #6
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Tack för alla svar!

Det blev tidsschemat som avgjorde, kör med det mellanlägg jag fått. Hittar det heller inte på hemsidan, det är gråmelerat. Dock hittar jag mellanlägg för stretchtyger där, så jag hoppas innerligt att det är sådant jag fått. Men det borde det väl vara om det står nonwoven.

Någon walkingfoot har jag inte tyvärr, men min mamma gav mig tipset att vända på tygen. Hade yttertyget överst förut, har mellanläget nu, och jag upplever att det fungerar bättre. Dock inte smärtfritt så jag får nog smalna av väskan lite. Hade ändå lagt dit 5 cm extra på både höjd och bredd, så det ser förhoppningsvis inte allt för tokigt ut.

Hoppas innerligt att väskan inte ska töja sig mer när den väl används. Då det inre bomullstyget är rätt tunt har jag mellanlägg på det också enligt säljarens rekommendationer. Det är alltså ett ytterlager, två mellanlager och ett innerlager. Borde hålla sig något så när kan man tycka.

Jag tyckte att det lätt blev veck när jag nålade tätare. Mellanlägget är helt bångstyrigt.

Bila, är det den här filten du använder? Den ser inte ut att ge så mycket stadga om man bara kollar på bilden. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00070489/

God jul och återigen ett stort tack!
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 00:18   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det kan vara många saker som ställt till det för dig. Allt från för högt presarfotstryck och dålig matning till fel material för ändamålet.
Att det blev bättre när du hade det elastiska tyget mot matartänderna och mellanlägget mot pressarfoten tyder på att du innan "tilllät" maskinen att skjuta den elasitska tyget framför pressarfoten och på så vis töja det medan du sydde.

Alternativen är att antingen tråckla (eller använda någon form av limspray eller liknande) ihop delarna i förväg, så att det elastiska tyget inte kan töja sig, eller att kompensera med lättare pressarfotstryck.
Att nåla tätt kan möjligen gör samma jobb som att tråckla, men om maskinen töjer tyget kommer den göra det ändå. Det avhjälper inte problemet, men det gör att töjnigen blir jämnare fördelad och ingen del tillåts töjas lika långt. Det kan ge små veck vid varje nål men ju tätare du nålar desto mindre töjning och därmed mindre veck. Man kan se det som att det tyget som stack ut när du lät det töja sig obehindrat på sätt och vis är ett enda stort veck, bara det att det hamnade utanför istället.

Om du låter tyget töja sig utanför mellanlägget och sen klipper bort tyget som sticker ut så har du för lite tyg i väskan sedan. Det syns kanske inte direkt, men med tiden kommer tyget att vilja återgå till sin ursprungliga form och då kan hela altet dra sig.

Nu låter det ju som att du fick ihop det hela ändå tillslut. Men till nästa gång, sy en provlapp först!
Ta en restbit av mellanlägget och tyget du ska använda och testa sömmarna. Justera maskinen, testa olika metoder att fästa samman lageren etc. Och ge dig inte förrän det funkar som det ska.
Då slipper du riskera att sitta med tillklippta delar och inte få ihop det sen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 09:15   #8
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Det var många bra tips Lillith! Jag ska sprätta upp ett till likadant stycke, och då ska jag pröva med de tips du gav mig. Det är sådana här saker som skiljer en nybörjare från en verkligt skicklig sömmerska! Och kanske också en del i att det är så kul att sy. Man behöver lite utmaningar och det är rätt roligt att bry sin hjärna med olika saker även om man i stunden mest sliter sitt hår.

Jag har önskat mig flera sömnadsböcker i julklapp, så med hjälp av dem och alla er på forumet kommer jag förhoppligen att komma igång på allvar. Och vem vet, en dag kanske jag kan ge tips till någon annan som precis inlett sin sykarriär.

Bara en dag kvar till julafton, härligt!
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 09:38   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag vet att man inte svårt att tro att det blir stadigare med en flisfilt, men det blir det och det ger en lite mer fluffig mjuk yta på väskan. Vanligt mellan lägg ger en stelare utseende på väska.
Det blir även stadigare med vadd, som man quiltar fast, men rutor ränder eller dyligt. Även bordsfilt kan användas som mellanlägg. Fliesfilten är ett bra budjet alternativ.
Det är en hel vetenskap, det där med mellanlägg till väskor, profsen änvänder ofta dyra specialmellanlägg just för väaskor.

När man vadderar väskor bör man ha stora bitar utan fästa det med en söm.

När man jobbar med lagar så ör det viktigt att fästa ihop dom ordenltigt. Nåla, limma, eller tråkla ihop lagren. Börja på mitten av tygbiten. Enklast är det att bara klippa ut framstycket, och nåla fast det och sedan syr när man har sytt klipper ut mellanlägg och mellanfoder.
Där efter syr man ihop bitarna. Och syr fodret.

Att lägga med ordentligt arbete på att få ihop lagaren, gör jättemycket för det slutgiltiga resultatet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons