Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-03, 18:42   #31
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
trådigt

Hej!
Nu kommer jag in i bilden med en 2124 också!! Trådtrassel, hur kul är det då??? Pest säjer jag. Och nu när jag åter läser om Karins övertråd och spänning så upplever jag samma...Aaaarrrggghhhh! Okej att maskinen känns stadigare i ramen och hållningen men nu är den för labil känns det som. Jag ska gå och prova en sväng till nu, men det liknar Karins historia!!
/pia som blir såååå plutt
Finns det fler 2124-förare?
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 21:15   #32
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Mitt broderande har fungerat perfekt (vågar man säga så) med den senaste (sista?) maskinen, men jag tänker nog åka med den till någon som kan reparera den ändå, för trådspänningen blir inte bra. Inte ska man behöva ställa trådspänningen upp över 6 när den normalt står på 3 för att få en normal raksöm på ett vanligt bomullstyg att i alla fall se hyffsad ut?!?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 19:49   #33
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej igen!
Jag har pratat med min underbara symaskinsförsäljare och jag kan lämna in maskinen så fixar han rätt spänning genom att öppna den..Men han sa också att "normalt" är inget att bekymra sej om. Det är en finjustering som är flexibel. Men jag ska ha den ändrad så behöver jag inte fippla på med det!!!
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 20:40   #34
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh, då är det inget stort ingrepp då, då kanske man slipper vara av med maskinen flera månader, går å drar mig lite för att lämna in den. Också kanske för att jag får bekymmer med min danska garanti, den ska ju iofs vara internationell, men med tanke på hur stora problem jag haft hittills så förväntar jag mig att det ska fortsätta strula.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 15:59   #35
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
By är min maskins trådspänning justerad så nu ska jag provbrodera igen senare i em.Håll tummarna för att det går bra nu då...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-06, 16:01   #36
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Så du fick det fixat medan du väntade? Min är ju inte dum i spänningen när jag broderar, bara på "vanliga" sömmar.

Undrar om det finns en lika snabb symaskinslagare i Stockholm...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 09:17   #37
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Har du sytt på några handdukar Karin? När jag provade så lossnade handduken gärna från ramen, Har någon bra tips att förmedla så mottages dessa tacksamt....
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 09:42   #38
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Japps igår broderade jag två handdukar! Det var lite svårt att få fast dem i ramen, det kan jag hålla med om, den ena lossnade en gång. Man måste vara nogrann och se till att innerramen är ordentligt nedtryckt i ytterramen innan man skruvar åt. Här finns de på bild

Senast redigerad av Rutis den 2005-10-09 klockan 09:55.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 09:47   #39
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag spänner inte in handdukar i ramen. Jag spänner bara underlägget, sprayar på lite lim och lägger handduker ovanpå. Och så Solvy på toppen. Kanske ett par knappnålar (se bara till att de säkert sitter där det inte ska sys!) eller ett "basting stitch" (en ram med långa rakstygn som håller det hela i position.). Funkar alldeles utmärkt!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 09:56   #40
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hallå där Åsa!
Har du underlägg även på handdukar? Både frotté och köks? Åsså plast ovanpå? Jaha, isåfall kanske det skulle funka även för mej..Måste säja att jag kom lättare sams med Janome 300 än pfaffen på broderisidan hittills. Bägge har fördelar men Janomen var enklare fast den har bättre display osv. Kanske det finns en som har allt??
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 10:17   #41
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har i stort sett alltid underlägg. Så fort det är det minsta elasticitet i tyget (och det brukar det vara i både frotte och kökshanddukar) gör det broderiet säkrare, särskilt om det är mycket som ska broderas. För en enkel bokstav i satinstygn utan kontur kanske det inte behövs, men det är sällan det jag broderar. Jag vet att andra gör annorlunda, men för min del tycker jag att det är enklast så.
Plast på toppen har jag bara på frotte.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 20:32   #42
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Till min Janome 9000 köpte jag denna special-hoop som var perfekt till frotté. Jag har hoopen kvar, och den går att använda med min nya maskin också.

Med frotté-handduk i denna hoop behöver man endast en tunn ultrasolvy ovanpå. Tygen spänns fast automatiskt med den fjädrande innerramen, och man behöver inte skruva och ha sig. Frottén sträcks alltså när man sätter fast innerbågen, vilket är helt perfekt.

/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons