Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-26, 23:23   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Tråden bara trasslar

Ja, nu står man här med nyinköpt maskin. Va roligt det skulle bli... men just nu är det inte kul alls. Tråden bara trasslar. Jag har en Pfaff 2124. Tråden trasslar in sig i undertråden. Någon som varit med om detta och har något tips? Jag börjar misströsta och tror att detta inte är något för mig. Och jag som har så mycket jag vill skapa...

Jag hinner bara några stygn innan den stannar och klagar på trådtrassel och sen är det ett ormbo i hela undertrådshuset, eller nära på i alla fall. Jag har lyckats få igång den 3 ggr då den har sytt på bra. Då blir det jättefint. Men säkert 20 kanske tom 30 gånger har jag fått klippa loss broderiet och pilla loss små trådar. Hjälp snälla!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 23:46   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej!
Usch det där låter inte alls bra. Ge inte upp...det är underbart att ha brodyrmaskin...hundratals underbara timmar väntar på Dig. Jag vill gärna hjälpa Dig om jag kan.

Förlåt att jag frågar (vet inte hur mycket instruktioner du fått från affären)...men använder du rivfleece (papper som man har under tyget....just för att tråd och tyg inte skall dras ner i spolhuset)?
Det finns en mängd olika rivfleece. Själv använder jag en relativt tunn som jag fäster i bågen tillsammans med tyget. Är det stora broderier och mycket satinstygn så lägger jag även en aning tjockare rivfleece löst mellan bågen och maskinen som hjälper att stabilisera tyget.
Hur mycket man behöver stabilisera beror på hur brodyren ser ut....

- stora brodyrer behöver vanligtvis stabiliseras mer

-brodyrer med mycket satinstygn behöver oftast lite mer stabilisering.

-Har de dåligt med understygn (dåligt stygnsatta) så drar de sig mer och behöver desto mer stabilisering. Det samma gäller med fjäderstygn.
Brodyrer med mycket hoppstygn och med dåligt underarbete (dåligt planerat med understygn) kan dra sig förfärligt....ibland kvittar det nästan hur mycket rivfleece man än tar.

-Det beror också på vilket tyg man broderar på...vissa behöver bättre stabilisering än andra...och vissa stabiliseringmedel är avsedda för vissa tyger.

- använder du brodyrnål? Det går att brodera med vanlig, men resultatet blir finare med riktig brodyrnål ...och skall du brodera med metallnål behöver du en nål med större öga för att tråden inte skall slitas sönder.

-vad använder du för brodyrtråd? Brodyrtråd är färskvara. Är den för gammal och har exponerats i soligt rum blir den lätt spröd och fransas sönder och kan hitta på bus när man broderar.

Det låter som om det saknas eller är för bristfälligt.

Hur har Du spolat undertråden?...kolla att den är spolad på rätt håll och inte för löst spolad (jag brukar hålla tråden mellan fingrarna när jag spolar för att få det riktigt hårt spolat.

-Använder du tunn undertråd...som är avsedd till maskinbroderi...eller overlook (går att använda...men riktig undertråd är att föredra)?

tja...det var många frågor på en gång. Hör av dig så skall jag försöka hjälpa Dig. Du får gärna skriva till mig privat om du vill
linnea@linneaartline.com
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 00:02   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Glömde avsluta mailet ...
Önskar Dig lycka till...och vill uppmuntra dig med en glad bild...och en lite sykram

Varma hälsningar
Linnéa
Bifogade bilder
 
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 08:20   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Linnes täckte väl in det mesta där tror jag.
Men lite till att kolla:

Eftersom du haft flere trassel kan det ligga en liten trådrest kvar i spolhuset. Regör noga! Titta med bra ljus och förstoringsglas!

Se till att pressarfoten är uppe när du trär övertråden så den kommer in mellan trådspänningplattorna som den ska.

Det kan vara värt att spola en ny spole och testa med. Precis som Linnea säger kan det ha blivit för löst spolat.

Du ska se att det kommer att fixa sig! Lycka till!!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 08:33   #5
lotols lotols är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 9
Hej
Även min maskin har detta överraskningsmoment då övertråden inte är riktigt på rätt plats. Tråden ska kila fast sig bakom något i början på "trådbanan". Gör den inte det blir det trassel som följd.
Lycka till
Lotta
lotols är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 08:48   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Oj! Va mycket svar! Tusentack!

Tråden, nålen och allt annat är precis nytt. Maskinen kom i torsdags och allt annat med den. Det jag försöker brodera är ett medföljande litet startkit inkl ALLT Jag fick lite tråd, broderikort, nålar, tygbit, rivfleece. Men undertråden fick jag spola själv och den är hur lös som helst, Jag ska testa att spola en ny nu och sen trä om maskinen också. Efter som färg 1 och färg 3 gick bra, men färg 2 och färg 4 har knölat så kan det ju vara så att jag har trätt maskinen konstig. Har legat vaken i natt och funderat lite

Rengjort spolhuset har jag gjort tycker jag, haft stygnplattan borta och allt, men jag ska kontrollera mer nu när det är lite bättre med ljus än mitt i natten. Det var lite svårt att sluta igår, fast det gick så dåligt. Jag ville ju så gärna att det ska bli bra. För som sagt, när den väl broderar blir det väldigt fint, till och med maken som är totalt syointresserad satt och tittade på när maskinen jobbade på.

Återigen, tusen tusen tack för hjälpen! Och nej, jag har inte fått så mycket info av säljaren för jag har köpt maskinen via nätet... Men jag ska inte ge upp än.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 09:07   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Haha, jag känner igen mig med att det är svårt att sluta mitt i natten när man bara VILL!
Men vet du, ibland är det det som är problemet! När jag till slut tvingar mig själv i säng, och sedan stigit upp, rastar hunden och ätit frukost och försöker igen går det plötsligt hur bra som helst!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 09:07   #8
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag kan rapportera att det gick jättebra att brodera när jag trätt om och spolat om. Tills maskinen helt enkelt la av helt. Nu lyser bara belysningen. displayen är helt svar. Snacka om besvikelse, nu när allt var så roligt.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 09:35   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Nej, vad besvärligt det låter.
Men du har väl fått 5 års garanti i alla fall och kan lämna tillbaka maskinen om den inte fungerar som den ska, eller åtminstone få den reparerad?
Hoppas det löser sig!
/Gunilla Hultin
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 09:40   #10
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Ja visst är det så. Men det var så trist, det tar ju säkert flera veckor att få den fixad och så ska man ut och åka med den mm.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 13:39   #11
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Stackare vad jag känner med Dig!!!!
Har du kollat att kontakten inte sitter på sniskan så att det blir glapp. Kolla även hur brodyrenheten sitter på. Jag skall berätta om en historia som jag eg lägger till historien eftersom den känns så pinsam. Jag fick inte det att fungera...displayen död..trodde jag och jag var förtvivlad. Jag packar ihop allt och kör in till min försäljare. en av tjejerna som jobbar där säger att hon skall titta på det och under tiden som jag riggar upp maskinen sätter hon sig på en låg stol (tror det var en barnstol till de minsta som kommer in i butiken). När hon sitter där och jag pysslar och visar att displayen är död och jag säger att det känns som om brodyrenheten inte har kontakt med övriga maskinen säger hon...kom sätt dig ner på huk...jag tror jag har hittat felet. Hon pekar på en knappnål som ligger under brodyrenheten...och som gör att brodyrenheten inte kommer in i kontaktdonet....åååååååhhhh vilken lättnad...men oj så dum man kände sig. Hade hon inte satt sig så lågt hade hon inte sett nålen och då hade hela maskinen åkt upp till Husqvarna....så ibland kan det vara små saker.

Det där med spolhuset nämnde inte jag eftersom du har ny maskin...men när du haft den ett tag kan det vara ett gott tips att dra runt med en tops och samla upp löst damm. En del brukar rekommendera att blåsa...men det avråder jag ifrån eftersom det kan flyga in och sätta sig på elektroniken...vilket kan få förödande konsekvenser. Däremot kan man använda dammsugaren och försöka suga UT dammet.

Lycka till...och kolla de olika kontaktställena...dels där brodyrenheten sitter och där sladden går in i maskin.

Lycka till
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 20:03   #12
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag har pillat på kontakten och plockat bort brodyrenheten, men inget verkar hjälpa. Jag ska ringa en verkstad och höra på måndag. Jag får helt enkelt låtsas om som om den nya maskinen inte kommit än.

Annars kan jag ju alltid använda den som världens dyraste läslampa...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-27, 22:20   #13
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
hm...skulle nog inte rekommendera den metoden...

Något glädjande som jag dock kan säga är att vad jag vet så lagas Pfaff av samma killar som lagar Husqvarnamaskinerna och de är kanon....oerhört flinka och hjälpsamma. Jag är jättenöjd med deras hjälp...ja, jag är en jättenöjd Husqvarnakund överhuvud taget och har alltid fått kanonhjälp, så jag hoppas att Du får samma fina hjälp.

Din är ju dessutom ny, så det skall ju inte vara några problem med det. Du skrev att Du köpt den via nätet....måtte Du inte blivit lurad av någon oseriös försäljare.... Var det någon säljare i Sverige eller utomlands?

Lycka till...och berätta hur det går för Dig
Själv skall jag återgå till min sömnad
Må så gott!
varma syhälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-28, 07:25   #14
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Det var ifrån http://www.symaskine.dk/, men det kändes väldigt seriöst. Maskin och allt kom i orginalkartong, så jag tror bara jag haft otur.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-28, 13:11   #15
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Jag håller tummarna om att Du får absolut bästa möjliga hjälp.
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons