Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-29, 21:36   #1
supermeganova supermeganova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 1
Smile Ska sy underställ till frusen kille

hej hej.
jag syr mycket kläder till mina barn,
men nu läser jag överallt att man inte ska sy i bomull på vintern för bomull är inte bra för att hålla värmen.
jag syr även en del i velour. är det bra?

nån som har tips på bra material till underställ? både till vuxna och barn?
supermeganova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 22:21   #2
Mika_G Mika_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 1
Hej!

Jag har själv aldrig sytt underställ men jag skulle nog leta efter ett gles stickat ulltyg. Det som är bra med att det är glest är att då cirkulerar den varmare luften bättre.

Lycka till
Mika_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 05:17   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Velour är ju rätt opraktiskt till underställ då det kan vara rätt krångligt att få på kläder utanpå på ett smidigt sätt. Jag skulle också satsa på något i ull. Kanske inte extremt glesvävt, fryser man är det oftast värmen som behövs mest, men istället någon form av trikå i ull.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 07:17   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Smile

Ta en titt på ullboden.se. De har vuxen- o barnstorlekar.
Ullunderkäder är jättesköna o behöver inte tvättas så ofta som annat material. De tar inte åt sig av kroppens ev svettning.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 07:34   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ull värmer även om det blir fuktigt och det värmer väldigt mycket bättre än bomull. Ull tycker jag är det bästa alternativet. Ska understället bäras närmast kroppen och du vill använda ull så se till att det är väldigt mjuk och fin ull - annars kan fibrerna rivas och det kliar alldeles förfärligt. Tittade på ullunderställ i en butik för ett tag sedan. Lånade hem ett billigare och det var som att klä sig i en myrstack. Köpte sedan ett mjukt och fint men ack så dyrt underställ och det kliade inte ett dugg.

Det finns ju syntetunderställ också och idén med dem är att de inte suger åt sig svett/kondens utan den transporteras igenom dem, bort från kroppen. Luftlagret i understället ska vara det värmande. Det här tycker jag inte fungerar tillräckligt bra. Dessutom brukar syntetunderställ börja lukta illa även om man tvättar dem. Jag vet inte hur det kommer sig att tvätt inte hjälper. Dyrare syntetunderställ brukar innehålla silverjoner för att motverka dålig lukt.

Välj ull, tycker jag. Oavsett om det ska vara innerst eller ovanpå underkläder. Naturmaterial är oöverträffat.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 09:20   #6
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Innerst skulle jag INTE välja ull. I o f är jag princessan på ärten, men allt ull kliar. Jag har gått på flera försäljare som säger att just den ullen inte kliar, men det gör den. Jag har barndomsminnen när man försöker att inte röra sig för att stå i mitten av ullplagget för att det inte ska klia.
Däremot ulltrikå till mellanlager är super. Jag tror att bla Mullymuksut har ulltrikå.
Bommull är bara dåligt om barnet svettas eller blir blött eftersom det då kyler till skillnad från ull.
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 09:54   #7
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Det har nu också kommit underställ i bambutyg, väldigt mjukt och skönt. Och detta är ju också naturmaterial.

Min man har ett som han köpt färdigsytt, men jag har för mig att det bland länkarna här på sysidan finns ett företag som säljer tyger och garn av bambu,

Det finns också ett matierial som heter ullfrotte, men jag vet inte om det går att köpa i metervara.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:50   #8
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
Ull till underställ är oslagbart, jag har köpt hos www.shelby.fi Jättebra!
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 15:54   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Shelby har jättebra proffstyger! Men just nu har de merinoullen som passar för underställ bara i naturvitt.
Vill man ha en annan färg så har en annan bra finsk firma den i 9 färger just nu:
http://www.myllymuksut.com/product_info.php?products_id=112{5}97
De har en merinoullsfrotté i mossgrönt också, riktigt extravarmt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:06   #10
gunillabc gunillabc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 39
Finns inget som går upp mot kläder i silke/siden. Är själv en väldigt frusen tant som avskyr allt som kliar, men har köpt mig ett par silkeslinne.Lätta att tvätta.Svalt på sommaren och varmt på vintern. Jag kan tipsa om Sidenselma, som säljer både i butik och på nätet.Har bl.a. underkläder till både barn och vuxna.
Jag tror att jag även sett att det skall finnas silkestrikå att köpa men kommer inte riktigt ihåg var.
gunillabc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 07:41   #11
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Microfleece är bra tycker jag. Min pojke spelar fotboll och jag har köpt underställ i merinoull till honom. Han använder det inte för han tycker att det kliar, men microfleece funkar jättebra.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 09:04   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Sidenunderkläder

Citat:
gunillabc skrev: Visa inlägg
Finns inget som går upp mot kläder i silke/siden. Är själv en väldigt frusen tant som avskyr allt som kliar, men har köpt mig ett par silkeslinne.Lätta att tvätta.Svalt på sommaren och varmt på vintern. Jag kan tipsa om Sidenselma, som säljer både i butik och på nätet.Har bl.a. underkläder till både barn och vuxna.
Jag tror att jag även sett att det skall finnas silkestrikå att köpa men kommer inte riktigt ihåg var.
Jag köpte sidenkalsonger på Twilfit men jag blir svettig i dem. Jag hade bomullstrosor, sidenkalsongerna och ett par stretchjeans på mig men blev väldigt svettig i underlivet vilket jag inte blir om jag inte har sidenkalsingarna. Men om det beror på kombinationen med stretchjeans vet jag inte, det är ju syntet i dem.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons