Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-15, 19:05   #16
Ella_sysidan Ella_sysidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
Thumbs up

Jag frågade för en vecka sedan personalen på Arlanda inrikes säkerhetskontroll om man får ta med sig stickor i handbagaget. De svarade att stickor i plast och trä är OK inrikes. På flygningar till USA får inte stickor i någon form följa med i handbagaget. För övrigt utrikesflyg hade de ingen koll. Jag har själv inte hunnit testa deras bedömning med en riktigt stickning, men en väninna till mig berättade att rundstickor i plast har gått igenom.
Ella_sysidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:11   #17
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Så bra att du frågade Ella. Tyvärr reser jag ju mest utrikes när jag flyger. Nästa resa i slutet på nästa vecka.

Även om man lyckas få med sig stickningen på ett av planen så finns ju risken att man vid byte blir tvungen att checka in det och det vill jag ju inte riskera. Jag gissar att det kan bli en bedömningsfråga som kan variera från flygplats till flygplats.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:22   #18
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag brukar försöka kontakta det flygbolag jag ska resa med och kolla deras policy. På flyg från Storbritannien är det sedan två år tillbaka tillåtet med stickor i handbagaget igen - MEN det är inte alla flygbolag och personal som vet om det... Så det är alltid en bra idé att kolla med det relevanta flygbolaget innan resa.

Tänk även på att det inte räcker med att bara få stickorna igenom säkerhetskontrollen - om de inte är tillåtna kan de beslagtas även senare. För det är ju lite svårt att sticka i smyg ombord!

Jag har aldrig hört något om att virknålar skulle varit förbjudna - en virknål är ju inte spetsig. Ibland när jag inte fått ta med mig stickningen på flyget har jag istället haft med mig virkning, och det har alltid varit ok.

Istället för sax kan man använda en tandtrådsask - den lilla "kniven" som skär av tandtråden funkar även på garn.

alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 04:45   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eller använda tänderna... :P Bit av garnet.
Sen så finns det säkerhetskniv som skär av t.ex. bilbälten, på dem är det nästan omöjligt att skära på sig med.

virknål av storlek större är ju jättetrubbig så den kan knappast ses som vapen, i alla fall inte jämfört med en penna. 1 cm tjock trävirknål borde slinka igenom tycker jag.


Eller ja, varför inte använda pennor när du stickar?

Minivävning borde också fungera. Typ bildvävram, skyttel och garner.

Påta med påtdocka, använd penna till att lyfta med eller t.ex. "pappershållare" till kulspetshatt. Eller utvikt gem om man får ta med gem. Ja, nu finns det ju också stora "stickramar" typ påtdocka men fler maskor.

Inte precis textil; vika origami. Papper slinker ALLTID med.

Pärlarbeten om tråden är styv nog att kunna trä pärlor på själv. Eller nej, glöm det, inte precis läge att göra det på flygplan... Såvida det inte är jättestora pärlor av få färger.

Och så gamla hederliga rita/måla... Skissa idéer osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 14:55   #20
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
*gapskrattar* Det verkar som om _inget_ kan hindra sömnadsintresserade Eller blir det ett beroende då?

Jag gillade idén att sticka med pennor, det måste jag testa själv.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 15:19   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, ingenting hindrar dig från att preparera t.ex. blyertspennor innan du reser, t.ex. spraya med lackspray så att det inte färgar av sig.

Det blir förstås bara smalt när man stickar med korta pinnar som pennor, men man kan ju sticka "lappverk" och sy ihop allt senare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 17:43   #22
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det blir tyvärr inte riktigt aktuellt för mig att kontrollera med varje flygbolag som jag flyger med och varje flygplats som jag reser från eller byter flyg på. Men visst, för privatresorna kan jag gott tänka mig att göra det.

Maken har ju bjudit mig till Paris i mars och då blir det troligtvis Air France vi åker med. Sannolikheten är dock stor att jag kan hålla mig sysselsatt med mönstertidningar då, eftersom jag har blivit lovad en del tygshopping.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons