Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-22, 19:52   #1
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Mönsterpapper

Hej!
Hur gör ni när ni ska använda ett mönster för första gången? Har ni mönsterpapper och ritar av mönstret på pappret? Syr ni upp ett provplagg?

Jag har köpt ett medeltida klänningsmönster, men fick inte till något mönsterpapper och vet inte ifall jag har råd att köpa det Kan jag klippa ut mönstret direkt från pappret (som är lite styvare än ett vanligt pappersark) och markera var de olika delarna ska sitta? Mönsterdelarna går ju omlott på pappret

Grymt snålt av mönsterförsäljare att inte skicka med mönsterpapper så att det räcker till mönstret man köpt, gemene man har väl inte mönster papper hemma...
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 19:58   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag syr upp provplagg endast om tyget är dyrt eller jag har väldigt ont om tyg. Annars gör jag det inte.

Mönsterpapper brukar jag inte använda, jag tar tidningaspapper ist.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:00   #3
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Håller det, Jennifer? Är det inte svårt att rita upp?
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:05   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag tycker inte det.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:23   #5
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag ritar upp på mönsterpapper. Sen ritar jag med sömnsmån på pappret, då är det lättare att lägga ut mönstret på tyget och veta att det får plats utan att man behöver lägga till sömsmån sen. Framför allt ifall jag har begränsad mängd tyg.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:29   #6
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Byggplast funkar finfint för mig. En rulle räcker länge, men är lite tung att bära på
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:56   #7
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Tygvaruhuset har ett mönsterpapper som är mellan tyg och papper. Fungerar bra att sy i och jag använder det för att prova modellen.

Kostnad är ca 100-120 kr för en 50 meters rulle.

Klipper du i mönstret utan att rita av det blir det mycket svårare att göra ev ändringar. Bara för att man är en 38 i köpta kläder så betyder det inte att man är en 38 i alla mönster. Det brukar variera ganska mycket och framför allt beroende på hur mycket rörelsevidd som är tillagt.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 21:24   #8
jai jai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 2
Måste också säga att plast fungerar mycket bra. Jag använder i och för sig gamla ica-påsar och liknande, men ibland kan man ju behöva större material.

Plast är lätt att markera på, lätt att klippa i och framför allt lätt att prova och göra ändringar på. Jag brukar klippa delarna precis i sömlinjerna och sedan tejpa ihop dem. Behöver man ändra är det bara att markera, klippa upp, lägga till eller ta bort plast och tejpa ihop igen. Syr ibland provmodeller i gamla lakan, men börjar förlita mig på mina plastmodeller mer och mer.
Mönsterpapper kommer jag aldrig att använda igen, hopplöst jobbig uppfinning!

jai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 03:08   #9
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Vad kostar byggplast per rulle och hur många meter får man per rulle?Var köper du ditt byggplast?
Är mycket trött på allt som mönsterpapper heter jag med!
Plast låter mycket bättre som alternativ.
Konstigt att ingen har hittills (vad jag vet?) kommit på "Mönster(sömnads)plast" till ett schysst pris?
Tacksam för svar!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 07:55   #10
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Det finns/har funnits speciell mönsterplast som man köpte i förpackning tillsammans med en speciell penna, kommer inte ihåg namnet Den var väldigt dyr vill jag minnas om man jämför med papper. Byggplast funkar säkert lika bra fast otympligt som sagt.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 09:05   #11
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Byggplast varierar i bredd, dock håller jag inte ordning på priset. Den jag hade innan låg ca 150 cm bredd, den jag har nu ligger på 2-3 m. Det enda som jag tycker är otympligt med byggplast är bredden och tyngden på rullen, men med sax och våld går det mesta. Och den tål att kattens lekar
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 09:11   #12
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Jag använder också sånt mönsterpapper som är mellanting mellan tyg och papper. Det är lättare att "prova" mönsterdelar och det rivs inte upp lika lätt som papper. Det är mer följsamt att hantera och jag blir inte vansinnig av frustration som med papperspapper. Samtidigt är "tygpapper" lika lätt att skriva / rita på som papper och man ser bra igenom för att rita av mönstret. Minns att det är lite dyrare än papper, men en rulle varar ju hur länge som helst.
Det funkar bra att klippa ut mönstret direkt från det köpta. Jag gjorde det alltid förr. Om det inte hade sömsmån ritade jag dit det först. Numera ritar jag av nästan alla mönster, det beror på att jag oftast köper mönster med många storlekar. När min dotter växer vill jag inte ha förstört mönstret tidigare genom att ha klippt ut en liten storlek.Jag ritar på golvet medan jag tittar på TV, då är det inte så trist.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 14:33   #13
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Vanligt smörgåspapper funkar alldeles utmärkt att rita mönster på

Man får iofs vara rätt försiktig med de.. men de e ju billigt så inte så farligt om en del skulle gå sönder, bara rita en ny..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 15:58   #14
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag använder mig av både vanligt mönsterpapper på rulle samt sorten som är mer vävd. Lite beroende på vad jag ska sy. Jag brukar inte sy upp provplagg utan mäter först och tittar vad mönstertillverkaren har för mått och testar sedan under sömnadens gång.

Jag klipper aldrig ut orginalmönstren utan ritar av då de har fler storlekar och jag vill kunna använda orginalmönstret fler gånger.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 16:34   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Var köper man byggplast ?
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons