Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-08, 16:28   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Overlockbroderi?

På symässan i Sollentuna, så skulle de (janome tror jag att det var) ha en workshop där man fick lära sig brodera med sin overlock. Men när jag frågade så var den inställd, tydligen för att det hela skulle ta för lång tid. Det hade någonting att göra med pärlor, men han jag pratade med visste inte riktigt hur det skulle gå till (broderandet på overlock alltså), och de som skulle ha hållit i kursen verkade inte vara där.

Någon som vet vad det kan ha handlat om? Det låter himla kul att kunna brodera med overlocken... och pärlor?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 19:56   #2
helenamj helenamj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 26
Hej!
Jag känner til i alla fall ett specialtillbehör, en pärlfot, som man kan använda till overlock. Kanske var det en sådan de tänkte visa?

Någon annan kanske vet mer...?

/Helena
helenamj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 16:46   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det lät som om anledningen till att den var inställd var att det skulle ta förlång tid att trä pärlor... Det låter ju inte riktigt som en pärlfot, men jag vet inte... Någon som har någon idé?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 16:53   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst det finns en pressarfot för att sy på pärlband med.
Husqvarna har till sina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 17:54   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det finns pärlfot till min overlock pfaff 4870.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 19:56   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men behöver man trä pärlor då? och tar det över en timme att lära sig den? Jag tänker att det nästan måste ha varit någonting annat de menade, när de kallade det att brodera med overlocken och det skulle ta för lång tid att göra...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 20:20   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Pärlerna måste vara på snöre. Men dom menar nog nåt annat,
jag surfade till bernina och janome i USA men där fanns inget om att brodera med overlocken. Vilket märke var det som tänkte visa på mässan.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 21:46   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Janome. Jag skulle ju kunna mejla dem och fråga i och för sig... om man bara kan få tag å rätt person där... Jag blev bara så nyfiken.

(Jag har också sökt på nätet men inte hittat någon info.)

Senast redigerad av gavagai den 2006-11-12 klockan 21:58.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 21:13   #9
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Hon som brukar hålla kurserna åt Janome med deras overlock på mässorna heter Janet Spink och har en hemsida med lite prejekt mm.
www.janetspink.co.uk
Jag har under en längre tid velat resa till hennes utbildning i Frankrike, men lyckas inte få med mig någon kompis, så jag avvaktar just nu. Men tjejen från Janome som jag tror heter Jessica är också bra på overlock, henne kan du alltid fråga i Sverige.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 21:53   #10
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ring Janome i Arboga, tror telefonnummret brukar stå på deras hemsida. Där är svenska huvudkontoret och där finns Jessica.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 20:30   #11
Fru_Julin Fru_Julin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 25
Citat:
Pssst skrev:
Hon som brukar hålla kurserna åt Janome med deras overlock på mässorna heter Janet Spink och har en hemsida med lite prejekt mm.
www.janetspink.co.uk
Jag har under en längre tid velat resa till hennes utbildning i Frankrike, men lyckas inte få med mig någon kompis, så jag avvaktar just nu. Men tjejen från Janome som jag tror heter Jessica är också bra på overlock, henne kan du alltid fråga i Sverige.
Bara en fråga....Jessica visade mig Baby lock elove på sy mässan tillsammans med en försäljare fr Uppsala...Håller Jessica till där ng som vet?
Fru_Julin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-14, 08:36   #12
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag tror Jessica håller hus i Arboga, men eftersom hon jobbar på Janome så brukar hon hjälpa sina återförsäljare. Du når henne på 08-243030, det har jag gjort, numret finns på Janomes hemsida.

Förr tror jag att Janome brukade hålla kurser i Arboga, men det var nog mest på janomemaskiner.

Vad gäller pärlirna så förstår jag det också som att de ska sitta fast på en pärltråd som går att köpa som metervara.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 06:48   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Inte behöver du ha en kompis med för att åka på kurs. Jag har upptäckt att då kan man missa mycket. Här verkar det bara vara jag som är intresserad av vissa saker och makar jag mig inte iväg själv så blir jag utan :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 07:57   #14
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jo, men jag vill ju ha någon att umgås med på kvällarna. Typ någon att äta middag med eller ta en promenad efter kursen.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-18, 12:30   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Utifrån vad jag vet så overlock och pärlor= enl vad som skrivits här på tråden, pärlor på band med hjälpa av spec fot på overlock.

"Vanliga" symaskiner, de mera avancerade. Typ Bernina 830, (alla tillverkar har troligtvis ngn modell, där kan du köpa till en pressarfot) CrystalWork som du kan fästa kristaller, strass med på tyg. Till ovan behöver du pgmvara för brodyr, och specialfot. Vete
katten hur det egentligen går till.

Scrolla på denna sida:

https://www.bernina.com/sv-SE/Tillbe...alWork-verktyg
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons