Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-12-28, 14:36   #1
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Question Maskorna ramlade av

Hur ska man kunna lära sig av sina fel, om man inte kommer underfund med vad man gjorde för fel? Jag sitter och rundstickar sockor och hade kommit en bra bit på väg när maskorna på resårbädden ramlada av. Eftersom den första maskan var stickad, förstår jag inte varför resten av varvet ramlade av. Finns det någon med samma erfarenhet, som vet svaret?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 15:30   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Tryckstången ?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 17:39   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Mer tyngd kanske, eftersom det är på resårbädden de ramlar av. Har du hängt på kantvikter?

Och har du kollat alla andra inställningar? Maskstorleken behöver vara precis rätt.

Bara lite ideér för dig att jobba med.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 19:40   #4
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Tryckstången är ny och jag hade 4 kantvikter på. Jag får väl sätta på en tungviktare också. En del dagar går bättre än andra och i dag var det en sån där dag när jag har fått börja om från början flera gånger av olika skäl.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 12:15   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Nu hände det igen! Och jag vet fortfarande inte varför det händer. Precis som förra gången är första maskan stickad och resten ramlar av. Det går fortare att börja om från skräpgarnet än att försöka få tillbaka maskorna på nålarna. Tryckstången är bara bytt på huvudbädden, men enligt Olax ska den inte behöva bytas på resårbädden. Hur är det med det?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 12:25   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tycker det låter konstigt. En resårbädd används mindre antar jag men har jag fattat det rätt så är det mer ålder än slitage som gör att de måste bytas.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 13:24   #7
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, det blir väl nästa steg.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 14:07   #8
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag tror, att det beror på att resårbädden inte ligger an ordentligt på vänster sida. Jag ska be min tusenkonstnär till man, att titta på maskinen. Det ska bli spännande att sedan sticka igen. Jag ska i alla fall göra färdigt socka nummer två. Jag har redan gjort ett par mindre sockor och dom blev jättefina utan mankemang.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 15:40   #9
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Silver Reeds resårbäddar har en plastskena som tryckstång i resårbädden. Den behöver inte bytas.
Du kan ha rätt i att det är något i justeringen av resårbädden som gör att den tappar maskor lättare på ena sidan. Kolla bladen du fick av mig förut så ska det nog bli rätt. Tur att du har en tusenkonstnär hemma.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 07:33   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Kan vara att de inte är helt rätt iställda mot varandra... men det kan också bero på tyngd, tyngd, tyngd.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-30, 08:28   #11
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag har plockat bort resårbädden och satt dit den igen och nu ser det jättefint ut. Jag vet inte vad jag hade gjort för tokigt förut, eftersom den inte satt intill ordentligt på vänster sida. Nu kommer det nog att gå bra. Jag har börjat på en ny socka.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons