Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-02, 18:14   #1
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 44
Kan någon förklara Cloth allowance för mig

Jag hittade en sida på internet som skriver om Cloth allowance, jag förstod inte riktigt vad hon menade.

Länken till sidan:
http://buzzybeesworld.blogspot.se/20...allowance.html

Till exempel ficklocket till fickan hon visar, vore underbart att få det precis så snyggt. Och att yttertyget "vill" lägga sig över fodertyget. Tidigare då jag har gjort såna ficklock har jag fått kämpat för att få det fodertyget "under" yttertyget.

Tacksam för svar !
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 19:05   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Sherry menar att man gör ett tillägg (allowance) i mönstret på de kanter där man vill att tygets söm ska ligga på undersidan. Tyget ska räcka till för att böjas runt lite och inte sys kant mot kant så att sömmen ligger synlig sett från sidan. Den ska hamna på undersidan och det gör den om överstycket är större än understycket.
Hon har en tydlig beskrivning av hur hon justerar mönstret och lägger till i kanten av kragen/slagen.
Titta på avsnittet "front facing", samma syns också på överkragen. Sedan har Sherry skrivit en instruktion om det här också i en annan del av bloggen.
http://buzzybeesworld.blogspot.com/2...allowance.html
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 20:23   #3
EtaO EtaO är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 3
Cloth allowance

Citat:
FashionFool skrev: Visa inlägg
Jag hittade en sida på internet som skriver om Cloth allowance, jag förstod inte riktigt vad hon menade.

Länken till sidan:
http://buzzybeesworld.blogspot.se/20...allowance.html

Till exempel ficklocket till fickan hon visar, vore underbart att få det precis så snyggt. Och att yttertyget "vill" lägga sig över fodertyget. Tidigare då jag har gjort såna ficklock har jag fått kämpat för att få det fodertyget "under" yttertyget.

Tacksam för svar !
Om yttertyget är tjockare än fodret måste mönsterdelen i yttertyget vara lite större än foderdelen. Som du kan se på bilderna viker hon yttertyget och själva vikningen tar större plats på ett tjockt tyg än på ett tunt tyg.
EtaO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 20:09   #4
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 44
Tack för svaren. Nu har jag förstått vad det hela handlade om. Har testat bara en gång hittills på en provbit. Blev genast lite svårare att sy. Iaf på den "lilla" provbiten jag testade. Övning ger färdighet.
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons