Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2019-08-18, 16:49   #1
9107302441 9107302441 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2019
Inlägg: 1
Tyg till bröllopsklänning

Hej,
Jag undrar om jag kan få lite råd och guidning från er som har sytt bröllopsklänningar eller bara är duktiga på material och tygsorter?
Ni som har sytt, om ni har bilder och kan uppge vad ni har använt för tyg så vore jag jättetacksam!

Jag har inte riktigt bestämt mig, om jag vågar eller inte, men funderar på att sy min egen brudklänning. Jag har sytt en hel del tidigare och även hållit på en del med mönsterkonstruktion, men har dålig koll på ”fintyger” och festkläder. Så jag gör lite research tillsvidare.

Jag är lite allergisk mot att tyget är för glansigt, tycker det ser plastigt ut på bilder jag sett med personer som sytt sina egna klänningar. De de flesta festtyger verkar vara rätt glansiga om man söker på tygsidor på nätet och har även varit in på Olssons Tyger en sväng, och butiksbeträdet visade då på bröllopduchesse, men tyckte även det kändes lite för glansigt. Är jag överkänslig och ingen annan kommer tänka så?

Egentligen tycker jag bäst om naturmaterial, och då är det ju oftast siden som blir aktuellt men jag funderar på om det finns andra alternativ som kan kännas tillräckligt lyxigt? I bomull, viskos eller linne? Annat? Det har väl mycket med vävmetoden att göra?

Om man har ett lager spets över hela/delar av klänningen, är det viktigt att det är samma material? Hur påverkar det glansigheten?

Jag ska åka och prova klänningar i butik vid tillfälle för att känna efter vilken modell jag ska ha men har fastnat för Burdamönstret 6776, modell C, eller möjligtvis överdel enligt Butterick 5731… eller liknande.
Bifogade bilder
  
9107302441 är inte uppkopplad   Svara med citat
 

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons