Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-27, 20:55   #1
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Knivslip

Var kan man slipa kniven till overlocken och hur går man till väga? Hur ofta behöver ni normalt sätt slipa?
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 08:23   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
De som servar symaskiner brukar kunna ta emot knivar för slipning oxå.

Jag har använt min overlock i fem år nu och aldrig behövt slipa kniven. Maskinen används åtminstone några timmar i veckan.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 09:44   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan googla på "slipa knivar" + din ort eller när liggande större ort. Så hittar du sliperier som kan fixa dina overlockknivar, men också dina saxar, vanliga knivar, knivar till köttkvarnar, gräsklippare m.m.
Där jag lämnar in mina overlockknivar så kostar det mellan 20-30 kr stycket och dom blir som nya. Även sysaxarna blir bättre än dom var som nya.

När det är dax märker du, den klipper dåligt och matar dåligt. Klar ej av tjockare tyger. Ofta pajar man knivar genom att sy i knappnålar.
Det är bra att ha en extra uppsättning knivar, för det händer alltid när man håller på med något syprojekt att man pajar kniven.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 23:56   #4
Fröken Fröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 36
Jag har väl haft min maskin i en månad, sytt en hel del, plötsligt slutade den bara skära... Har inte kört in i nÅgra knappnålar hittills! Jag ska kolla om jag kan ta loss kniven och med min butik, tack för tipsen!
Fröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 08:01   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Låter lite konstigt. En kniv borde hålla längre, särskilt om du inte har sytt i knappnålar eller material som skämmer kniven.
Sitter det skräp runt, emellan eller bakom knivarna? Städa. Ta ev bort knivarna om du inte kommer åt att städa ordenligt. Och sätt tillbaka dom och test om dom fungerar.

Att sy overlock gör att maskinen blir mycket dammig. Det är ett evigt städande av maskinen. Men det vet du redan.

Annars är det ett måndagsexemplar.

Jag rekommenderar att du skaffar en extra uppsättning knivar, så att du kan fortsätta att sy när knivarna ger upp.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 08:17   #6
Husqvarna2000 Husqvarna2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 15
Har du kollat att kniven är rätt justerad? Jag har själv varit ute för att kniven helt plötsligt inte ville klippa och då hade nedre kniven ändrat läge. En justering fixade detta. Borde nog stå i din manual hur du gör.
Husqvarna2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons