Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-19, 15:05   #1
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Question Några korsettfrågor

Jag har funderingar på att sy en korsett efter eget mönster (och har därför ingen bruksanvisning), har läst en del trådar på det här forumet och andra sidor om korsettsömnad och tror att jag har grepp om det mesta men har några frågor (som kanske är jättekorkade)..

Min första fundering är var man ska ha fjäderstål och var man ska ha krinolinstål. Har fått tillfälle att klämma lite på en deadlygirlzkorsett och tror att de satt fjäderstål där de olika delarna är ihopsydda och sen krinolinstål mellan dem. Låter det rätt?

Sen undrar jag hur man gör i över och underkanten efter att man satt i skenorna. Syr man bara ihop rakt över och sätter på kantband sedan? Blir det hållbart (tänker på diverse BHar jag haft där bygeln ploppat ut efter ett tag)?

Om man syr en provkorsett innan den riktiga, bör den också ha planchette, skenor och öljetter då för att man ska få en bra bild av hur det hela kommer se ut?

Det var nog allt jag undrade över för tillfället ;-) Tack på förhand.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 16:18   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
krinolinstål och fjäderstål är samma, vad jag vet. Bra att ha i svängda sömmar är spiralstål, för raka sömmar funkar fjäderstål.

Övre och undre kant syr man kantband på, då får du två sömmar som håller stålen på plats. Har inte hört att det ska vara något problem att stålen "ploppar ut". Stålen filas ju mjuka, alternativt sätts skollor på, så de ska inte slita på tyg eller sömmar.

När du syr en provkorsett är det alltid bra att ha med så många "korsettdetaljer"som möjligt för att se hur den sitter. Varianten för den late (tex jag) är att först sy ihop fodertyget, och om det ser ut att sitta bra syr man ihop yttertyget efter samma mönster. Annars justera. Du behöver nog inte sy i planchett i provkorsetten, det räcker att sy ihop delarna där fram istället.

Lycka till!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 18:34   #3
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Ja det var ju förstås spiralstål jag menade då, visste inte vad det hette på svenska så jag kollade på röda trådens sida och de kallade det för metallfjäder och då blev det som det blev :-)
Tack för svaret i alla fall, nu vet jag mer hur jag ska göra.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-19, 20:21   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kolla www.pastisch.se - där finns sömnadsbeskrivningar att ta hem.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons