Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-04, 15:39   #1
madeleinr madeleinr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Smile Vilken stickmaskin?

Jag vet att detta frågats förr och att det finns massa info att läsa. Men ju mer jag tittar runt desto mer snurrig blir jag - det är en djungel!

Nu hoppas jag att någon kanske kan förstå mina behov och hjälpa mig!

Jag har stickat för hand i ca 20 år, men pga skada i handen var jag tvungen att sluta. Därför letar jag nu efter min första stickmaskin för att stilla abstinensen.

Jag anser mig själv vara hyfsat teknisk och pga att stickning är mitt största intresse tror jag inte att det blir något problem för mig att lära mig använd en maskin. Svårighetsgrad är alltså inte avgörande.

Jag söker en maskin som ger en "manuell" känsla. Jag är inte ute efter att sticka snabbare eller i större skala, utan vill ägna mig åt handarbetet som får ta tid.

Jag älskar att sticka mönster, framför allt flätor, men som sagt behöver inte maskinen göra detta själv utan jag kan gärna sitta och flytta maskor (om det nu funkar så på maskin).

Jag vill kunna sticka med lite grövre garner (stickor 4 iaf).

Några tips där ute? Begagnat eller nytt? Ska jag tänka på något speciellt? Undvika något särskilg? Priset kan ju variera otroligt mycket. Hur tänker ni om hur mycket det är värt att lägga ner på en maskin?

Mycket tacksam för svart!!!
madeleinr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 16:50   #2
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
En Knittax M2 är den bland mina maskiner jag gillar mest. Man lägger i garnet själv och det är lätt att manipulera. Jag har också en Knittax AM, men den gillar jag inte lika mycket.

Här är en reklamfilm för Knittax M2 som jag hittade på nätet:
http://handarbete.appelklyftig.com/#post179

Man hittar dem på tradera och blocket då och då och de brukar bara kosta några hundralappar.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 17:47   #3
madeleinr madeleinr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Thumbs up

Tack! Den ska jag kolla upp.

Kan man sticka flätor, resår mm?

Det verkar vara bra andrahandsvärde på stickmaskiner. Har du haft problem med din?
madeleinr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:13   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
madeleinr skrev: Visa inlägg
Tack! Den ska jag kolla upp.

Kan man sticka flätor, resår mm?

Det verkar vara bra andrahandsvärde på stickmaskiner. Har du haft problem med din?
Ja, genom att manipulera med nålarna kan du göra vad som helst, men det är lite pillrigt. Det finns ett resårtillbehör, men jag äger det inte. Fann idagarna en Youtube-kanal av en rysk kvinna där hon använder en liknande maskin och filmerna är instruktiva även om man inte förstår ryska. http://www.youtube.com/user/ircolwei...ew=0&flow=grid

Knittax M2 har jag inte haft några problem med. Den jag fick tag i var exemplariskt skött och behövde bara dammas av lite lätt och oljas in.

Däremot har alla andra maskiner jag köpt (från 50-, 60 och 70-tal) varit en del mäck med innan jag fått dem i brukbart skick. Du hittar mer om det på min blogg.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 19:50   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Det beror också på vilken typ av garn du vill kunna sticka med. Ingen stickmaskin klarar allt. Knittaxen stickar tunnare garner som var standard förr, 60-talet och tidigare. Vill man kunna sticka med dagens handstickningsgarner behöver man en lite grövre maskin med 6,5mm mellan nålarna. Med en sådan är det också lätt att göra flätor mm.
Den jag rekommenderar är Silver Reed LK-150. Det är en manuell plastmaskin, finns att köpa ny och dyker ibland upp begagnad. Den är lätt att sticka med och lätt att lära sig på.
Jag har en massa fakta om stickmaskiner på min hemsida: som kanske kan ge dig något.

Hälsningar
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 21:01   #6
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag är ganska säker på att du skulle gilla Silver Reed LK-150. Om det inte är fair isle, som är det största intresset, räcker det med den maskinen. Om man vill ha ett färgmönster, finns det en intarsiasläde till den maskinen. Linda på Maskinstickat verkar använda sin LK jättemycket. Där kan du hitta en del mönster.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 06:19   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Hej!
Det beror också på vilken typ av garn du vill kunna sticka med. Ingen stickmaskin klarar allt. Knittaxen stickar tunnare garner som var standard förr, 60-talet och tidigare. Vill man kunna sticka med dagens handstickningsgarner behöver man en lite grövre maskin med 6,5mm mellan nålarna. Med en sådan är det också lätt att göra flätor mm.
Den jag rekommenderar är Silver Reed LK-150. Det är en manuell plastmaskin, finns att köpa ny och dyker ibland upp begagnad. Den är lätt att sticka med och lätt att lära sig på.
Jag har en massa fakta om stickmaskiner på min hemsida: som kanske kan ge dig något.

Hälsningar
Nina
Nja, Nina, det går bra att sticka med tjockare garnet också, det är bara att använda varannan eller var tredje nål....
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 13:25   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det brukar vara hur nålarna som är den stora begränsningen i hur tjocka garner man kan sticka och om släden pallar med. På Brothers och Silver Reeds standardmaskiner går inte hela garnet i nålen om det är för tjockt och då går det ju förstås inte heller att sticka. Jag har min gamla Familia under en säng och orkar inte gräva fram och titta hur stora nålarna är på den. Det kan ju vara anorlunda på de äldre maskinerna än de senare??
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 15:31   #9
madeleinr madeleinr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Thumbs up

Ska kolla upp Silver Reed LK-150 också, tack!

Spelar det någon roll om maskinen är av plast eller metall? Är det någon skillnad i hållbarhet?

Kan man serva/laga alla stickmaskiner? Finns det reservdelar, tillbehör att köpa? Vart?
madeleinr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 19:54   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Silver Reed nytillverkas så där är det inga problem att få tag på reservdelar. Brother är inte heller några problem.

Knittax är gamla och där är det problem, men får man tag i en maskin som fungerar så är det bara att sköta om den ordentligt. Det är väl mest nålar som inte finns och lite annat. Det vet de som har en Knittax bättre än jag.

Plastmaskinerna är hållbara. Min Lk-150 är över tjugo år gammal och rätt välanvänd vid det här laget. Metallmaskinerna är otroligt hållbara. Rätt omskötta håller de en evighet. Så i princip är alla maskiner väldigt hållbara.

Olax har reservdelar till Silver Reedmaskinerna
Brothershoppen till Brother.
Sen går det alltid att handla en del reservdelar utomlands, men det är lite svårare och man behöver veta mer vad man letar efter.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 22:14   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
madeleinr skrev: Visa inlägg
Ska kolla upp Silver Reed LK-150 också, tack!

Spelar det någon roll om maskinen är av plast eller metall? Är det någon skillnad i hållbarhet?

Kan man serva/laga alla stickmaskiner? Finns det reservdelar, tillbehör att köpa? Vart?
Extra nålar har följt med maskinerna jag köpt och även extra platiner, små hakar som håller ner garnet istället för vikter. Till knittax am fick jag tom en extra trasig maskin att plocka delar ifrån vid behov. Bädden på minextra knittax am och bädden på min regina royal har trasiga partier, där funkar inte stickningen. Den äldre knittax m2 är helt felfri och plasten känns mer bakelit lik. Tror nog den kommer att hålla längre. Jag har också en passap automatic från 1958 som har en metall bädd. Hur de kommer att hålla är ju beroende på vilket perspektiv man har. Få av plast detaljerna kommer att hålla och sticka lika länge som min Persson från 1900. Men det kanske inte behövs heller :-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons