Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-12, 23:38   #1
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Prissättning.....

Hur prissätter ni era alster väskor(t.ex. Phoebevarianten),ljuspåsar,stickade sockar,vantar,scarfar mm mm mm när ni säljer på t.ex. marknader? Tycker att det är svårt att komma fram till ett pris.
Jag försöker tänka på materialårgång,tiden det tar att göra saken mm mm mm men det är svårt iaf.
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 06:45   #2
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Det är verkligen svårt att prissätta sina alster. För om det ska vara en prissättning där man får betalt även för arbetet då är det nog ingen som köper, tyvärr. För en väska tänker jag så här ungefär; materialkostnad plus ett par hundralappar. För egen del är det roligare att få något sålt än att ha hela garderoben full med grejer. Men visst är det svårt då man "förstör" för sådana som lever på sitt hantverk genom att vara för billig.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 09:55   #3
NilsDacke NilsDacke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 6
Att ta betalt

Hejsan!
Det är inte lätt att få bra betalt för det man gör; men jag tror att det går att få ganska bra betalt.
Först får man titta på hur man kan göra en sak bra och billigt. Sedan kan man fundera på att om man gör något som är lätt att sälja så kanske man kan vara effektiv och göra flera samtidigt och på så sätt spara arbetstid.
Vidare så skrev jag ett inlägg igår här på sidan, där jag bland annat pekade på vikten av att ta till vara biprodukter, tex. om du gör ett mönster och sedan kan sälja både produkten och mönstret. Många som säljer mönster tex. på Etsy säljer det som PDF-filer, dvs köparen betalar och får mönstret via mail.
Om du tittar på mina bilder så ser du armband som jag gör. När jag säljer dem via Internet får jag oftast materialkostnaden*2 + 200 kronor per styck.
Det varierar lite var jag säljer dem, men det är snittpriset. Då syr jag upp en 20-30 armband på några kvällar och har knappast aldrig några liggande som jag inte får sålt.
Jag skickar alltid med visitkort och skötselråd. Det brukar komma efterbeställningar.
Om man säljer på marknader så kan man ju sälja stora saker; man kör dit dem i bil. Men om du säljer på Internet så är ett gott råd; försök att sälja sådant som är billigt att frakta; folk är av någon anledning livrädda för höga frakter.
Säljer du på hantverksmässor så kan du ta riktigt bra betalt, där betalar folk för arbetet på en vanlig marknad vill många fynda billigt, även om det finns undantag.
Beväpna dig med visitkort, gör en blog, finns många bra gratis, så kan du göra reklam även de som inte köper något på Smallvilles Årliga Knalledag kan återkomma med förfrågningar och beställningar.
Vidare; det du inte får sålt kan du lägga ut på Etsy, Tradera, Ebay osv.

Lycka till!
NilsDacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:17   #4
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Tack för era svar!
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons