Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-11, 15:35   #1
fresia fresia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
Question coverlockhjälp

Hej, funderar på att köpa mig en coverlock men skulle behöva lite hjälp. Vad jag förstått är det många som har en janome cover pro, den har ju en hel del olika sömmar och tillbehör, är något billigare och har stor yta inuti, har dock också hört en del om hoppstygn, svår att ställa in etc. Den andra maskin jag jämför med är Berninas 009dcc, den har bara två sömmar, dubbelsöm och kedjesöm, verkar inte finnas några tillbehör (som kantpressarfot, kantbandsvikare etc), är något dyrare MEN jag har en Bernina overlock sedan tidigare som syr som en dröm, tyst, pålitlig, syr över 6 jeanssömmar utan att blinka (blir lite kinkig vid 8...) så bara för det är jag positivt inställd till Berninas maskin.
Så, vad säger ni med erfarenhet av coverlockmaskiner?
fresia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 17:28   #2
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Jag har en pfaff coverlock 3.0 som redan varit inlämnad en gång. Fick tillbaka den i måndags och sitter just och syr massa syprover att skicka med när jag lämnar in den imorgon igen. Hoppstygn på overlocken vid minsta söm man ska över. Innan inlämningen så sydde den täcksömmar alldeles utmärkt men nu har jag fått samma problem som andra...hoppstygn och ojämna täcksömmar. Måste hålla fast trådarna som en idiot när jag börjar köra i tyget annars sticker de all världens väg eller så väntar den helt enkelt 4-5 cm med att börja sy sömmen. Inte klarar den att mata på tynna tyger själv ens utan då ska man lyckas vira trådarna om ett finger så de blir sträck på dem samtidigt som man måste hjälpa till på båda sidor om pressarfoten...jag är ju ingen bläckfisk så jag tycker det är lite väl meckigt! ;P Less på detta, hade Hysky s15 som strulade med hoppstygn o lyckades häva köpet efter flera inlämningar...köpte denna maskinen o trodde att jag minsann hade bytt upp mig men jag är bara besviken. =( Hoppas du har nån nytta av infon.
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 19:21   #3
fresia fresia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
Jo, du är inte den första som jag läst har haft rejäla problem med pfaffs maskin, så den är struken från min lista, 4.o är väl något bättre men priset!

Jag har inte hittat något negativt om Berninas coverlock dock, men beror det på att ingen har den eller på att den är bra?
fresia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:30   #4
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag har en Pfaff 4.0 coverlock och är jättenöjd. Det enda är att man inte kan sy jättefort när man syr coversömmarna. Jag tycker om att köra med pedalen i botten men jag har fått vänja mig.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 11:42   #5
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Det här är kanske inte svaret på din fråga men...

Jag har en Babylock Evolve som jag är nöjd med.
Det är en kombinationsmaskin vilket betyder att man måste bygga om den när man vill byta från overlock till coverlock.
Trädning och inställning är väldigt enkelt på Babylock eftersom det finns luftträdning, dvs maskinen "blåser" tråden till rätt läge, funger utmärkt.
Man behöver inte ställa in någon trådspänning heller, det sköter maskinen automatiskt.
Nackdelen är att det tar tid att "bygga om".
Man kan förstås köpa en ren Babylock Coverstitch, med dessa finesser, men den har jag ingen egen erfarenhet av.
Vet heller inte hur den står sig prismässigt i jämförelse med de maskiner som du jämfört.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 17:08   #6
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Har nyligen köpt en Janome Cover Pro. Har inte någon lång erfarenhet ännu, men är hittills mycket nöjd. Inga hoppstygn (ännu!), lätt att trä, bra arbetsyta, bra extrafötter t ex den genomskinliga som gör att man ser precis var man syr.
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons