Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-28, 21:13   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Siden-taft (solida färger) onlinebutik

Hej!

Att köpa siden är nytt för mig så jag vill köpa kvalité och inte få hem skräp, men det ska inte kosta så förbålt mycket, så svenska butiker går bort direkt.

Så jag undrar om ni har någon favoritställe som har bra sidentafttyger och inte kostar skjortan? Och gärna också inte blir hemskt med tullkostnader.

Jag är nyfiken på "chartreuse"-grönt, sidentaft, och liknande färger, lite sådär gulgrönt.

Jag är inte rik så det är därför jag är beredd att köpa online från utlandet, då jag kommer behöva flera meter tyg... Viktorianska kläder är inte precis kända att vara snål med tyg.

tack ni!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 21:15   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har spanat in det här, men tror ni säljaren är ok?
http://www.ebay.com/itm/CHARTREUSE-G...-/120447250733

Det som tar emot är att jag vill ha provlappar på ett antal färger men de tar 10 dollar för 4 pyttesmå lappar så det känns lite dyrt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 17:25   #3
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Tyg.se har ju en del som ser ut som siden, även om det inte är äkta. Billiga priser och gratis tygprover. Tror det är 5 prover man kan beställa.
Här kommer en länk till ett snyggt grönt.

http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/T...58418&p=158418

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 18:25   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Inte köper jag från tyg.se med dålig recensioner och långsam frakt, och äkta siden vill jag helst ha. Men tack ändå. Vill inte hellre ha "noppig" yta, i alla fall så lite som möjligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 20:12   #5
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Såg denna länk från tidigare inlägg, från England blir det "bara" frakt.
http://www.cheapfabrics.co.uk/thestore/
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 21:12   #6
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
tyg.se vet jag inte om jag hade rekomenderat. fodertyget jag fick där ifrån vart inge vidare, även efter att jag frågade dom om det gick att ha till bröllopsklänning. Alldeles för tunnt och hade inte varit skönt heller. sist jag besökte den sidan ville jag ha lite tygprover, har väntat i över 2 månader nu, mailat dom om det och fortfarande inte fått något.
dock har jag ingen erfarenhet vart man kan köpa sådana tyget, stoff och stil, kan de ha något? Jag kan ju personligen köpa via min handledare som köper av en stor tyg grosist, som har allt i äkta vara =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 23:44   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Såg denna länk från tidigare inlägg, från England blir det "bara" frakt.
http://www.cheapfabrics.co.uk/thestore/
Försökte leta, men verkar inte kunna hitta siden-taft? (taffeta) som kategori och genom sökning så är det bara syntetiskt material?

Sabina, jag har kollat men S&S har ingen taft och bara mycket begränsat med siden (överhuvudtaget)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 09:45   #8
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
När jag bodde i new york köpte jag på mig 100meter siden-taft för det var så billigt men insåg att jag aldrig kunde ta med mig allt det hem för det var tungt! så jag började sälja av det på internet till svenskar för 60kr/m.. Synd jag inte kände till denna sida då, hade säkert fått fler kunder. Jag skickade till och med gratis tygprover till alla som var intresserade vilket blev dyrt.

Så mitt tips är att du försöker få tag i någon kompis som ska till new york som kan handla åt dig. Själva tygkvarteren ligger bara 3 kvarter söder om time square så alla turister är ju i de krokarna ändå någon gång.
Tyvärr har jag inget grönt till försäljning.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 10:49   #9
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Det viktigaste är nog att det är äkta, är det mega billigt är det nog inte direkt äkta. vi har haft kunder som trott sig köpa siden och annat för en billig peng utomlands, men sedan kan man göra ett bränn-prov, när man bränner trådar i från tyget. syntetiska tyger smälter och där blir ingen aska, utan det blir till en klump, som plast. äkta smulas i sönder som vanlig aska.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 14:37   #10
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag skulle nog undvika att beställa från USA eftersom det är lätt att åka på tull och då blir tyget ganska mycket dyrare än vad man har räknat med. Har man tur slinker tyget hem utan tull men annars är det lätt att man blir besviken när är tvungen att lösa ut paketet. Handlar man inom EU är det priset man ser i butiken som gäller. Här är en länk till en affär i Storbritannien. http://www.beckfordsilk.co.uk/
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:11   #11
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Dragon skrev: Visa inlägg
Det viktigaste är nog att det är äkta, är det mega billigt är det nog inte direkt äkta. vi har haft kunder som trott sig köpa siden och annat för en billig peng utomlands, men sedan kan man göra ett bränn-prov, när man bränner trådar i från tyget. syntetiska tyger smälter och där blir ingen aska, utan det blir till en klump, som plast. äkta smulas i sönder som vanlig aska.
Har du ens varit i new york city och kollat in de siden-tyger som säljs där för ca $10 per yard? Ser du själv inte skillnad på äkta siden och syntet genom att ta på det? Måste du elda fibrerna för att kunna avgöra?

Bara för att tyger kostar skjortan i Sverige betyder det inte att allt som är billigare utomlands är oäkta.

Däremot finns det ju vissa som inte har någon koll alls, och det är lätt hänt att svenskar blir lurad att köpa en "sidenkostym" i exempelvis Thailand, som sys upp i nåt äckligt plastmaterial. Detta beror naturligtvis att siden är så ovanligt i Sverige så de vet inte hur det ser ut ens.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 19:13   #12
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Berga skrev: Visa inlägg
Jag skulle nog undvika att beställa från USA eftersom det är lätt att åka på tull och då blir tyget ganska mycket dyrare än vad man har räknat med.
Jag skrev att hon skulle beställa med någon som åkte dit, inte köpa direkt från någon som äger en butik. När jag bodde i usa skickade jag hem ca 10 paket med tyger till folk, och inget fick påslag av moms eller tullavgift, men jag skrev gåva och att värdet var ca 20 dollar.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:09   #13
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Spelar väl ingen roll om jag varit i new york, ville bara påpeka hur man kan se skillnaden på äkta vara eller inte. Ursäkta mig då för att försöka vara hjälpsam. Jees.. folk alltså... att älda fibrer ger ju mer konkret "svar". Dessutom sa jag inte att allt billigt inte är äkta. Läs. Och folk vet inte skillnaden för att de inte kan så mycket om tyger, inte bara pga ovanligheten. Jag visste inte hur man kunde se skillnaden tex innan jag läste det teoretiska. Men du verkar ju veta allt perfekt Oliva, förutom att läsa... nästa gång, ta inte allt så himla fel!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 23:06   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ta det coolt nu.

Jag vet att man kan åka på tull från USA men ibland är till och med det värt det.

Har besökt två sidor, men de två senaste länkarna verkar inte ha taft inne. En har taft inne men bara syntet sådan som foder.

Jag kan också tänka mig ha syntettaft om det ser fint nog ut, men om man betalar 150 kr för syntettaft här i Sverige så känns det ju bättre att köpa sidentaft för 15 dollar som ju motsvarar mkt lägre i kronor än vad 150 kr är.

(ja jag vet att det finns billiga tyger i Sverige men det jag har att gå till är i Göteborg och det som finns här brukar landa på över 100 kr/metern för syntet-taft) De hos Gårda kostar minst 150 kr/metern och om det är siden då är det ju kalas! men jag tror det stod polyester på rullen. Myrins har bara enstaka färger (syntet) och också mkt lite på rullarna, och inte i de färg jag vill ha. Stoff och Stil har inga taft överhuvudtaget. Har inte åkt till alla småbutiker varstans, dock. Men det finns ju inte så många kvar heller...

Förut kunde man ju gå till lite olika butiker i city. Stuvkällaren på kyrkogatan, Sybehörsbutiken också på kyrkogatan (fast de har visserligen mest bara trikå utöver behör) tre tygbutiker varstans längs kungsgatan, Textur nära domkyrkans hållplats..
Stuvkällaren fick stänga pga mord. Mycket tragiskt. De andra lades ner/kursades/flyttade bort.


Men nu är det bara Gårda kvar i stan inom vallgraven. För jag räknar inte med Åhlens och Hem-tex och jo just det, Panduro. :P Strax utanför är det ju Myrins och sen lite längre borta finns TygAffären som jag dock inte varit till för jag har tyvärr nästan aldrig vägarna förbi.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 19:46   #15
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Låter besvärligt. Jag vet ju ingen sida som jag kan rekommendera. Tror någon heter jonic-textil om du googlar, har handlat där förut, vet dock inte vad dom har när det gäller sådana tyger. Tygprover skickar dom gärna utan problem, tror man kan få 5st gratis prover. Kolla där, deras priset till övrigt tycker jag är bra. Jag har sett många engelska och amerikanska sidor som har tyger billigt, dock aldrig beställt från sådana sidor.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons