Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-06, 15:55   #1
pluggomala pluggomala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 33
Symaskin vs. overlock

Har funderat en del på att skaffa en overlock, men undrar lite om det blir stor skillnad mellan att sy trikå på en sådan gentemot en vanlig symaskin med trikåsöm. Vilka är fördelarna? Upplever ni några nackdelar? Är det någon som kan bringa ljus kring detta?
pluggomala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-06, 16:46   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Oj vilken skillnad det är! Sömmarna är elastiska på riktigt. Tyget - oavsett om det är tjockt eller tunnt - drar sig aldrig!

Hastigheten på en overlock är något helt annat också. Den säger vrooom och så har hela tygstycket åkt igenom.

Jag undviker att sy en endaste söm på symaskinen i elastiskt tyg om jag inte måste. I ärlighetens namn så syr jag även allt annat tyg också på overlocken om det inte är väldigt pilliga sömmar.

Med tanke på vad en enkel overlock från UK kostar så vill jag hävda att det är en god investering om man syr mycket.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 08:56   #3
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag håller med. Det blir en helt annan söm med overlocken. Man slipper vågiga sömmar, då man kan ändra övermatningen. Har sytt mycket i trikå när barnen var små och vill absolut inte vara utan overlocken.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-07, 13:48   #4
pluggomala pluggomala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 33
Jag tackar för era svar, dags att undersöka lite overlocker tror jag...
pluggomala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 09:29   #5
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Visst blir sömmarna snyggare och långa raksträckor går fort att sy. Men eftersom du frågade om nackdelar också, så finns naturligtvis även de! De flesta maskiner är ganska krångliga att trä, det tar ett tag att lära sig. Man behöver tre eller fyra rullar av varje färg, beroende på typ av söm. Overlockrullarna är dessutom stora-tar plats och kostar en del pengar. Eftersom makinen skär av tyget då man syr, skall man inte gärna sy fel. Dessutom risk för att man skär hål i tygstycket om det råkat tjorva i hop sig. I pilliga kurvor och trånga förhållanden är vanliga maskinen bättre. Det dammar och skräpar en hel del då man syr.
Med andra ord behövs visst tålamod i början, alltid en noggranhet och vaksamhet och lite extra plats.Men visst saknar jag min overlock just nu då den är på service!
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 10:36   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag måste tillägga att min maskin har jag aldrig tyckt varit komplicerad att trä. Det finns en färg som man trär efter och det enda man behöver komma ihåg är att man trär inifrån och ut... dvs de innersta undertrådarna först och likadant med övertrådarna.

Tråden är ju en nackdel förståss, men jag använder mest bara vitt eller svart även om det jag syr i är t ex rosa eller blått osv. Men min overlock kan man sätta vanliga trådrullar på också... det som skiljer är dock att overlocktråd är lite tunnare så man får en lite klumpigare söm med vanlig sytråd.

Vanlig overlocksöm är väldigt robust tycker jag (men det kan vara min maskin igen som är så enkel). Det som däremot kan kräva lite handlag och inställningar är att få täcksömmen perfekt - men på en ren overlock så har man ju inte täcksöm.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons