Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-26, 23:22   #1
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Ska köpa kombinerad sy o brodyrmaskin

Jag undrar ni som syr med dessa maskiner, vad ska man välja.
Jag har sedan den kom sneglat på HQ designer Ruby som jag gärna skulle vilja ha. Priset för den är den absoluta smärtgränsen i budgeten ca 45.000:- och nu ingår 5d extra.
Jag var och provsydde och känner mig lite besviken på deras lcd skärm den är så liten för att vara en så nydesignad maskin. Så jag har börjat titta på andra märken som jag dock vet väldigt lite om
1.Brother Innov-Is NV-4000 - Sy- och brodyrmaskin pris 39.995:- det ingår även ett designer program för 11.000:-

2. Janome Memory Craft 11000 sy o brodyrmaskin kr 38:995:- har tidigare kostat ca 55.000:-
Båda dessa maskiner har stora skärmar som tilltalar mig men jag undrar vad finns det för broderi till finns det lika vackra som till HQ finns det broderi med cut work för dessa två. Det är väldigt enkelt att se vad man kan köpa till Husqvarnan men till de andra hittar jag ingen information. Finns det någon som syr på dessa maskiner, kan någon rekommendera någon av dem, vad jag förstår är de väl ganska likvärdiga har någon av dem mer finesser än Husqvarnan Ruby. Jag är glad för all information jag kan få om dessa sy o brodyrmaskiner samt användarvänlighet.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 03:54   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Smile

Jag som ar Brother fantast kan bara saga att det finns bara ett enkelt val och det ar sjalvklart Brother utan tvekan.
Har sjalv en foregangare till denna maskin, Brother 3100D och har akdrig haft en battre och palitligare maskin.

Har for tillfallet en Husqvarna Diamond, Husqvarna Desinger II, Brother 3100D, Brother BC 2500 och en Brother 3430 overlock.

Har haft en Janome 10000 och det var att kliva manga steg tillbaka efter att haft en Husqvarna Desinger I. Man blir latt bortskamd vad det galler olika bekvamligheter t ex automatiskt pressarfotslyft, som for mig otroligt viktigt da jag syr mycket applikationer. Sen sa vad det galler brodyrbagar sa har ju Husqvarnan bland det storsta, vilket man i och for sig inte anvander sa mycket som man tror att man ska gora. Anvander mast bagar som ar i storlekarna 100x100, 150x240 mm.

Kopte min Husqvarna Diamond pga av att jag ville ha storre bage samt att jag ville ha sensorlyften. Ar denna maskin vard 65 000:-absolut inte, saknar otroligt mycket utan de saker som finns pa min Brother 3100D och for att inte jamfora med Brother Innovis 4000.

Har personligen inte agt en sadan, aven om jag tankte kopa just en sadan innan Diamond, men fick tyvarr sa daligt pris sa jag avstod. Har daremot arbetat i en butik som salde Brother maskiner sa jag har sytt mycket pa just denna maskin pa massor och i butiken. Den har sa mycket mer an Husqvarna sa jag funderar nu om jag har i USA ska byta min Husqvarna mot en sadan.
Har inte bestamt mig an, men vi for se hur det blir.

Valjer du en Brother maskin sa kan jag saga dig att de ar den anda maskinen som de kan saga ar sa latthanterlig sa att ett barn kan klara av det. Har flera vaninnor som har denna maskin och de ar otroligt nojda. Om du dess utom far med programvaran sa ar det ju helt fantastiskt, da kan du gora egen stygnsattning om du skulle komma pa den iden, bade automatiskt och manuellt.
Den anda nackdelen om man nu ska kalla det for de, sa ar det att den storsta bagen ar (bara) 180x300, sa om du vill kora Husqvarnas storsta broderier sa far du minska ner dem 6 cm pa langden och forstas da aven minska dem pa bredden om det ser ut att bli for ihoptryckta.

Du kan kora vilka monster du vill pa denna maskin och aven forstass pa de andra markena, bara du konverterar till ratt fil-format. Vet nu inte om det ar en Brothers Disney maskiner, da har du i sa fall en hel del Disneymonster som ligger i maskinen samt att du kan kopa Disneykort och kora i den maskinen. Kort som inte kan koras i nagon annan maskin an just Brothers Disney maskiner. Pa Brother stora display ser du precis vad som ska broderas till skillnad mot Husqvarna som bara satter ett + dar den slutar brodera med t ex gronfarg for att sedan hoppa till nagonstans dar du kanske vill ha rott istallet for blatt, lite irriterande emellanat faktiskt.

Husqvarna Ruby ar ju en billighets version av Diamond, inget fel med det, men jag tycker att du far sa mycket mer for dina pengar om du valjer Brother. Programvaran till Husqvarna ger jag inte heller mycket for, vill du gora mera saker med program och maskin sa far du kopa till program, vilka ar svindyra samt att Husqvarna hela tiden kommer med nya program, uppenbart bara for att tjana pengar.

Janome 11000 har jag alrig provat, ar jag intresserad av att gora det, nej, absolut inte. Vill inte ha med det market eller aterforsaljare och generalagenten att gora. Tycker dess utom att den maskinen inte hade nagot nytt att tillfora nar den kom och defenitivt inte nu. Tank pa att blir det fel pa broderienheten sa maste du lamna ifran dig hela maskinen, inte kul nar man vill sy.

Ja, nu har jag skrivit en massa strunt tycker du kanske, men jag ar bara sa nojd med min gamla Brother och enkelheten att anvanda den sa jag vill att flera ska fa samma poitiva upplevelse som jag, innan man prova sig igenom hela utbudet av broderimaskiner till extremt hoga kostnader. Lycka till med ditt kop, och kom ihag att vara noga i ditt val, det ar namligen kundernas marknad nu, priserna sjunker drastiskt pa dessa dyra maskiner.

Hor garna av dig till mig via mail om du vill veta nagot mer.
madeluc5@yahoo.se

Med vanlig halsning Marie.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 07:41   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Designer Ruby är inte en "billighetsversion" av Diamond, den är efterföljaren till SE, med flera funktioner som Diamond har.

Jag har en Ruby och är väldigt nöjd med den, jag tycker inte att displayen är liten utan tvärtom.
Dessutom så kan man göra många inställningar och justeringar i displayen.

Embird är ett mycket bra och prisvärt program, det fungerar till de flesta maskiner.

När jag köpte min Ruby, följde 4D Organizer med, men där kan man inte göra något mer än att titta på broderierna och föra över dem till maskinen, eller ett usb-minne.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 12:55   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Hej
Jag har en Brother 4000 som jag haft i ett par år mycket nöjd.
Hade en mindre Brother innan men då blev broderiytan fort för liten. Så jag bytte in min maskin och köpte en begangnad 4000.
Jag använder den till allt då jag inte har någon "symaskin" utan
syr kläder, gardiner och övrigt på denna det finns massor av sömmar och finesser.
Det finns en massa fina broderinönster i maskinen och när man köper och laddar över så är just PES som passar Brother det vanligaste formatet.
Kolla om du hittar någon återförsäljare där du bor, och be att få prova maskinen, det är alltid best.
Vet inte var i Götaland du bor, själv har jag köpt min i Helsingborg.
Hör gärna av dig om du undrar över något.
Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 15:52   #5
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
Har också en brother innovis 4000, älskar den. Enda minuset efter att ha haft en husqvarna är att matarfoten inte går upp och ner automatiskt.
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 20:39   #6
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tack Marie och ni andra som varit så gulliga att svara.
Jag känner att jag får besöka en Brother butik, verkar ju vara väldigt bra maskin. Dessutom är design programmet PE-Design 8, värde Ca. 11.000:- mycket större än de som följer med HQ designer Rubin värde ca 5.500:-.
Jag kanske har fler frågor senare och då återkommer jag gärna Marie o Birgitta
Hälsningar
Ma-lou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 00:41   #7
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Jag vet inte Dahlia vad du har för kunskaper och erfarenheter av broderimaskiner men att Ruby skulle vara en efterföljare till SE är helt fel.

Har själv haft brodermaskin sedan 1996 och jag hade då en enklare och billigare version av Husqvarnas Orchidea. Den kom 1994 och var då deras Top of the line maskin och kostade ca 25995medans den som jag hade kostade 16995.

Husqvarnas D1 kom runt 1999 och var då deras nya version av maskin och så kallad topof the line. Något år senare kom den enklare och billigare D2. Sen bestämde man sig för att hotta upp D1 och runt 2005 kom SE, som i princip är samma maskintyp som D1 och D2 men med lite nymodigheter som t ex. USB, lite större internminne i maskinen, men fortfarande posisionsbåge och inga flera matartänder framför nålen t ex, detta för då 59000 kr helt hutlöst tycker jag.

Diamond kom 2008 och var ju nu Husqvarnas nya typ av maskin, med samma maskinkropp som t ex Sapphire 850, alltså större utrymme mellan nålen och maskinkroppen. Senare kom då alltså Topazmodellerna som fortfarande har samma maskinkropp som Diamond. Topaz är betydligt enklare och därmed också billigare maskiner, med inte möjlighet till lika stora bågar samt att displayen är väldigt simpel med inga som helst möjligheter till redigering av broderiet på displayen. Ruby kom som ett mellanting mellan Diamond och Topaz, alltså lite mer men inte riktigt lika mycket som Diamond och till ett kanske vettigare pris. Vet inte om man nu kan tycka att dessa summor som maskinerna kostar idag är vettiga, med tanke på att andrahandsvärdet är helt i botten på dessa dyra maskiner.

När jag köpte min Diamond 2009 så blev jag något överaskad men vad som hade hänt eller rättare sagt inte hänt med denna maskin.
Kombinera broderier och lägga till alfabet är något jag kunnat gjort på min Brother 3100D från 2004 så det var ju ingen nyhet. Matningen har man fortfarande inte lyckas åtgärda. Man kör med en på vardera sida om nålen och två bakom, herregud maskinen kostar 64500 kr, Brother och Janome har det på sina allra billigaste och enklaste modeller, alltså 6 matartänder. Två framför, två på vardera sida och två bakom nålen.


Man har då lyckats med att skapa en ännu större båge, den sk Majestic Hoop 300x360. Denna båge finns inte att få till varken Ruby eller Topaz maskinerna. Problemet är bara att maskinen har en broderyta pa 200x360 vilket resulterar i att man måste vända hela bågen. En av de idiotiska lösningar som bl a Janome har på sin sk Mega båge, varför jag tröttnade på den maskinen. Problemet med detta är ju att man måste splitta broderierna, vilket kanske inte alltid är så lätt speciellt inte med text kombinerat ett broderi.

Som jag ser det så handlar det hela bara om att framför allt få sälja maskiner och så klart då helst nya. Det finns ju i princip inte en återförsäljare som tar inbyte idag, utan man vill sälja utan byte. Garantier och skit ger jag inte mycket för heller, tycker att de lyckas klara sig i det flesta fall utan att behöva ta något som helst ansvar. Det ska bli mycket roligt att se vad denna bransch kommer att hamna, för som jag ser det kan det ju inte fortsätta på det här viset. Dessa dyra maskiner sjunker lätt 20000 på första året och säkerligen 10000 året därefter, så vad ska man få pengar i att investera i en ny dubbelt så dyr maskin.


Ett råd till Ma lou, satsa på Brotermaskinen med ett mycket bra program till som du kan lära dig att göra precis vad du vill, en pålitlig och bra sykompis bara du sköter om den bra.

Glöm defenetiv Janome många steg tillbaka jämfört med både Husqvarna och Brother, och dessutom ingen trevlig generalagent som dessutom verkar ha mycket egna regler.

Om du ändå lutar åt Husqvarna så ligger det en Diamond här på sysidan till salu för 48000, kanske är förhandlingsbart. Det är inte min, utan en annons jag såg här. Jag skulle själv inte betala så mycket pengar för en Ruby utan skulle nog kolla efter en D1 eller SE. Glöm inte att kolla beg. marknaden man kan göra många bra köp där. Min Diamond är bl a ett sådant köp för 39000 kr, visserligen utan garanti men 25000 kr för en garanti, det kan jag laga maskinen många gånger för. Lycka till igen. Mvh Marie


.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 18:44   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ma-Lou, titta på den här länken så hittar Du mängder med företag som säljer broderier
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=19395

Alla broderier passar till alla maskiner.
Men Du behöver ett program som Du kan konvertera till rätt broder-format, som passar den maskin Du har.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 13:07   #9
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag såg att det ligger en begagnad Brother 4000 till salu här på sidan bland annonser.

Mycket bra pris, jag är inte inblandad i försäljning, ville bra tipsa.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 18:11   #10
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
madeluc, tack för din genomgång av Husquarnas utveckling! Jag har en Designer 1 som är 10 år snart, och börjar fundera på att det kanske är dags för en uppgradering. Jag har varit nöjd med den, men den börjar vara lite sliten och välanvänd, och jag inser att det rimligen bör ha hänt en hel del utvecklingsmässigt. Jag fick Husqvarnas broderiprogram( för 14000,tror jag)i present för två år sedan, men lyckades aldrig få till något vettigt med dem. Mycket svåra att lära sig, och inte bra resultat. Ändå betraktar jag mig inte som särskilt dum eller svårlärd... Så deras broderiprogram kan jag verkligen inte rekommendera! Brother låter onekligen värt att titta på!
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons