Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-16, 17:25   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Mest användbara sömmar? (testa maskin)

Hej.
Jag har nu i princip bestämt mig för att köpa en Huskylock s21, för att kunna sy täcksöm också. Imorgon ska jag gå till en Huskvarna-butik och träna på att trä och känna på maskinen lite.

Vilka sömmar ska är mest användbara - vilka ska jag prioritera att testa? Jag syr för tillfället mest barnkläder, och mest i stretchigt tyg.
/Elin (svirr)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 17:48   #2
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag fick hem min huskylock s25 förra veckan och håller nu på att sy barnkläder, syr ihop med overlock och fållar med täcksöm. Det blir jättefina sömmar.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 17:54   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag syr som du mest barnkläder och använder mest fyrtrådig overlocksöm och täcksöm. Förutom det är rullsömmen toppen, eftersom man kan göra fina avslut på tunna trikåtyger, lite volangkänsla på enkelt sätt. De är de sömmar jag i första hand skulle testa.

Ta med dig lite småbitar av de tyger du tänker sy i, så att du ser hur maskinen beter sig i "dina" material. Om du har bitar med sömmar så prova också hur det fungerar att sy över sömmarna, särskilt med täcksömmen som kan krångla en del vid skarvar.

Lycka till!
Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 22:33   #4
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Tack för svaren, ungefär som jag trodde. Kom på idag att jag borde ha med mig tyger. Jag är borta på kurs nu, så jag har inte mina vanliga tyger, men jag får väl gå förbi Olssons på väg dit.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 19:41   #5
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Talking

Nu ni, maskinen (s21) är köpt, väntar bara på att få den levererad på söndag. (Föräldrarna har hämtat eftersom jag åkte buss och hade mkt annan packning). :-)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 21:06   #6
Radi Radi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 48
¨Husqvarna s21 overlock

Hej,
Lycka till med din nya maskin, själv har jag en Husqvarna 910 4 trådig, är väldigt nöjd med den, men jag ångrar att jag inte tog 5 trådig istället 936. Nu har dessa utgått och ersatts med den du har.
Radi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 19:38   #7
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Hoppas den nya är bättre än 936an! Jag har en sådan men orkar nästan aldrig bygga om den till täcksöm. De få gånger jag gjort det har det strulat med hoppstygn... Men som vanlig overlock funkar den bra. Finns det någon här som har en 936 som använder sig av täcksömmen regelbundet?
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 21:23   #8
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag har haft fullt upp i veckan, och inte hunnit med att sy egentligen. Men jag testade i butiken att ställa och trä om från overlock till täcksöm, och tillbaka, och jag tyckte det var oväntat smidigt. Tog nog inte mer än 5 min, och då var det första taffliga försöken.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons