Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-05, 14:04   #1
AnnakarinJ AnnakarinJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 10
Är kvinnor snålare mot sig själva än vad män är?

En sak som jag ofta reflekterar över när jag läser här eller träffar kvinnor på div evenemang är att många är försiktiga med pengar när det gäller att satsa på sig själva och sin hobby.
Man är försiktig med utgifterna helt enkelt. Prenumererar inte eftersom man vill kolla först om senaste tidningen är värd sitt pris. Om man köper ett broderi som inte fungerar så skriver man att det var ju inte gratis minsann och jag läste nyss en åsikt om en viss bok som ofta kom upp i fantasipriser på Tradera. Detta fantasipris innebär ett par tre hundralappar.

Jag kan jämföra med maken och sönerna som lägger tusentals kronor i månaden på hobbyer och prenumererar på flera tidningar utan att bry sig om kvaliten, det finns ofta något i alla fall och annars kanske de lägger av är tankar de har. Min uppfattning är att vill en man ha en sak till sin hobby så köper han det och vill en kvinna ha något så kollar hon mer noga och funderar längre än hon slår till.

Vad tror du? Är det mer accepterat att mäns hobbyer kostar stora summor? Vem är det som tycker att kvinnan ska vara försiktig med shoppandet hon eller maken?
AnnakarinJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 15:26   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag kan bara svara för vår egen del.Eftersom vi inte har så god ekonomi, så måste vi noga överväga alla hobbyutgifter. Det gäller i lika hög grad både min man och sönerna här hemma med. Vi har ett maxtak per person/ mån om vi har en "bra" månad, dvs om inte dom tunga räkningarna ska betalas. Då är det köpstopp annars får vi ingen mat. Behöver vi något som är dyrare så får vi lägga undan tills vi har fått ihop summan.Eftersom ekonomin är så på gränsen att vi måste ha koll på vad vi har till hundra procent.

Måste också tillägga att min man är expert på att jämföra priser och leta alternativ när han vill ha något, så det är inte bara kvinnligt. Jag tror det hänger ihop med dom ekonomiska möjligheterna till stor del. Om man inte behöver tänka på pengarna så kan man välja vad man vill. Där kan nog vi kvinnor vara lite annorlunda uppfostrade med. Det är ju oftast kvinnan som av tradition har skött inköpen och fått hushålla med kassan

Senast redigerad av chery den 2010-02-05 klockan 16:06.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 17:05   #3
Bling1975 Bling1975 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 10
Jag tror absolut att det ligger något i det även om det givetvis inte är så för alla. Har säkert med uppfostran och gamla traditioner att göra.

Vi har pengar så jag kan unna mig saker, jag tjänar tom mer än min man. Men jag tycker tex att en topp för 6-700:- till mig själv är rätt dyrt. Till min man köper jag det utan att blinka "för de han gillar kostar ju det".

Min man kan utan att tveka beställa nytt minne till en dator eller en pulsklocka för flera tusen (trots att han aldrig springer) och jag funderar och funderar innan jag köper en coverpro för samma pengar.

Men totalt sett så lägger jag nog ändå mer på min hobby då jag köper saker var och varannan vecka. Jag har nog mer tyg hemma än vad jag någonsin kommer hinna sy något av då jag arbetar jämt. Och ändå fortsätter jag att handla sådant som jag vill ha.
Bling1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 17:25   #4
AnnakarinJ AnnakarinJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 10
Citat:
Bling1975 skrev: Visa inlägg
Jag tror absolut att det ligger något i det även om det givetvis inte är så för alla. Har säkert med uppfostran och gamla traditioner att göra.

Vi har pengar så jag kan unna mig saker, jag tjänar tom mer än min man. Men jag tycker tex att en topp för 6-700:- till mig själv är rätt dyrt. Till min man köper jag det utan att blinka "för de han gillar kostar ju det".

Min man kan utan att tveka beställa nytt minne till en dator eller en pulsklocka för flera tusen (trots att han aldrig springer) och jag funderar och funderar innan jag köper en coverpro för samma pengar.

Men totalt sett så lägger jag nog ändå mer på min hobby då jag köper saker var och varannan vecka. Jag har nog mer tyg hemma än vad jag någonsin kommer hinna sy något av då jag arbetar jämt. Och ändå fortsätter jag att handla sådant som jag vill ha.

Det exemplet med pulsklockan är det jag menar och ser i min närhet. En man känner ett sug efter en sak för 5000 och köper det rätt snart. En kvinna känner sak och funderar då lite hit och dit. Så är det hos oss och mina vänner i alla fall.
AnnakarinJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 17:37   #5
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Det beror på vilken hobby du menar.

Jag har häst. En häst koster ofta mer än hundra tusen. Sen äter den för nån tusenlapp eller två i månaden. De ska ha en stallplats, en hage, en försäkring och skor på fötterna.Vaccin och maskmedel. För att ha häst bör man ha en bra bil och ett bra släp. Sen behöver man jobba deltid för att orka och sen går man på dyra kurser på helgerna. En häst ska ha täcken och utrustning salvor och kosttillskott. Ibland köper man en ny sadel för 20 bananer bara för att man kanske får bättre inverkan.
Som hästägare vill man vara piffig och jg lägger mer pengar på mina ridkläder än på mina vanliga kläder. Bölir hästen sjuk så rasar summan..senast Leffe var sjuk kostade det 64000 kr..
Mitt hästeri kostar förutom bil transport och själva hästen ungefär 12000 i månaden. Det är värt varenda öre.

Jag har tänkt som du att många tycker det är mycket att köpa ett broderi för nån hundring..det är konstigt för tiden det tar att sy kostar säkert en tusing om man räknar, för även om man är ledig är väl tid och pengar samma kapital?? Men det är väl olika sätt att räkna och det är det här jag tror speglar sig vid prissättning!!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 10:38   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vad ni generaliserar? Jag har handlat en hel del till mig själv, men bara när det funnits utrymme. Det finns dessutom vaga tankar om att saker ska säljas av så småningom och generera mer slantar.

Ska man generalisera, tror jag män är mer benägna lägga pengar på prylar medan kvinnor mer satsar på sitt inre och yttre. Vad kostar inte allehanda insprutningar av giftiga ämnen på olika delar av kroppen, spa-anläggningar, handväskor, skor och tingel-tangel?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 11:29   #7
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Vi är rätt sparsamma, både min man och jag. Han är mer för att jämföra priser innan man köper något stort, som tvättmaskin, TV och liknande.

När jag våndades för att köpa min begagnade D1 för ett par år sen sa min man: "Det är ju din hobby. Andra lägger pengar på golf, så du kan väl köpa symaskin."
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 11:37   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Vet inte om det är så men här är det så att jag tänker ju mera på hur resten av pengarna ska räcka till mat osv.
Har vi lite lite då så handlar jag inte till mig själv utan spar fall i fall matpengarna inte skulle räcka medan min sambo inte ser det utan bara handlar.

Har vi tex 2000:- till hobbies så kan gubben handla för det men jag kanske ser att nästa månad kommer kvartalsräkningarna så vi kanske ska hålla lite mera i pengarna så vi slipper leva fattigt nästa månad.

Tror det handlar mycket om att se helheten.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 12:37   #9
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Smile

Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Vad ni generaliserar? Jag har handlat en hel del till mig själv, men bara när det funnits utrymme. Det finns dessutom vaga tankar om att saker ska säljas av så småningom och generera mer slantar.

Ska man generalisera, tror jag män är mer benägna lägga pengar på prylar medan kvinnor mer satsar på sitt inre och yttre. Vad kostar inte allehanda insprutningar av giftiga ämnen på olika delar av kroppen, spa-anläggningar, handväskor, skor och tingel-tangel?
Jag tycker du generaliser rätt bra själv nu. Okej min man köper inga dyra handväslor men vad gäller kläder och skor så skulle jag inte orka shoppa så mycket som krävs för att komma upp i de summorna som han med lätthet gör över med på tex skor.

När vi gifte oss så köpte jag tyg för 200 kronor ett par strumpor på Lindex och ett par skor från tradera..summan slutade på under 500 och jag var så otroligt nöjd. Min make köpte Kostym skjorta slirre och skor för dryga 20 bananer..

Annars så är vi rätt duktiga båda två på att unna oss. Jag har häst, spelar golf och har mina tre symaskiner och reser mycket.
Mannen köper mycket heminredningsjox och teknik spelar golf har hoj och reser ihop med mig.

Om någon av oss tvekar och tycker nåt är dyrt säger alltid den andre att det är klart du ska ha det!! Ett bra system.

Det man kan säga är i alla fall att man får enormt mycket glädje för de pengarna man lägger på sömnad. Jag har nu sytt mitt första plagg, en tunika sydd av en gammal gardin..vi har hängt upp den på väggen i sovrummet för både jag och maken tycker den är det snyggast vi sett! Kostnaden är en hundring och jag hade så genuint kul när jag sydde hela tiden, jag minns inte när jag hade så kul senast förut faktiskt.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 13:19   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag tror det här varierar mycket. Som många påpekar kan ju priset på leksakerna skilja mycket. Kvinnans nya skor på rea kan ju kosta 150 kr, medan mannens nya snöskyffel med inbyggd radio, lysdiodlampa och älgfångare kan kosta tio gånger mer.

Jag säger till min hustru att om hon vill ha något har hon mitt 100%-iga stöd till investeringen. Och vi gör ju en del inköp till henne tillsammans eftersom de landar inom ett härad som intresserar oss båda.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 16:42   #11
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Jag tror att det är rätt vanigt att kvinnor tänker mera efter före...Och att en hobby, särskilt sömnad, helst skall löna sig! Man sparar in pengar på att sy i stället för att köpa, och man försöker ev t o m sälja det man syr!
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:13   #12
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Jag tror det hänger ihop med familjens ekonomi. I vår familj tjänar vi ungefär lika mycket, men min man funderar ganska länge innan han slår till och köper något och då kan prislappen vara hög. Men jag däremot handlar ofta tyg och skor. Skulle man slå ihop mina många (små) utgifter skulle de säkert matcha min mans mer enstaka inköp. Min man kan ibland kommentera mina inköp och undra om jag aldrig får nog, men han har insett att det är bättre för husfriden om han låter bli.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 19:34   #13
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
"snöskyffel med inbyggd radio, lysdiodlampa och älgfångare kan kosta tio gånger mer" den skulle jag vilja se !!
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 14:41   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Separat ekonomi säger jag bara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 14:50   #15
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Separat ekonomi säger jag bara.
Det fungerar tyvärr inte om inte någon av parterna har tillräckligt för att klara räkningarna. I vårt fall måste vi bidra båda för att det ska gå ihop.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons