Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-15, 23:20   #1
saraspyssel saraspyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 8
Sy halsringning. Tips och råd till nybörjare

Jag håller på att sy en topp till lilltjejen. Bandet som bildar halsringningen är av samma tyg som toppen. Man skulle overlocka fast det och sedan vika tyget över sömnsmånen och sy fast med en stickning. Att overlocka fast det gick bra, men när jag ska sticka ner halsringningen blir den för vid. Jag drog i bandet när jag overlockade fast det. Någon som har några tips? Ska jag sprätta allt och dra mer när jag overlockar? Hjälper det? Tacksam för alla tips!
saraspyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 16:08   #2
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Inte mycket hjälp du fått på denna kluriga fråga!?

Jag skriver under på detta för jag har nu fått exakt samma problem. Jag har bandkantat en trikåbody med muddväv. Kan det vara så att trikån är för sladdrig/dålig kvalitet? Kan man inte sy body av trikåväv utan behöver det vara jersey el dyl?? När jag har sytt fast mudden (först med overlock och sedan tvillingnål, sträckt i mudden medan jag sytt), så har halsringningen blivit nästan 50% större. :-( Det ser inte klokt ut!!

HJÄLP OSS!
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 23:40   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sträck inte när stickningen sys och testa först på en provbit så att ni är säkra på att ni fått rätt pressarfotstryck och alla såna inställningar rätt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 12:36   #4
ancan ancan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 1
Unhappy T.shirt hals ändring ??

Hej finns det någon här som har tips om hur jag ska kunna ändra en t-shirt i min storlek M, i halsen från rund till v-ringning eller annan typ av hals. Den som är nu får jag "stryper mig känslan" av trots att den inte är snäv.
Tacksam för tips, Ann
ancan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 17:46   #5
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Jag är verkligen inget proffs, men kanske kan du klippa upp ett sprund av något slag? Typ så det blir som en pikétröja fast utan krage?
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 07:58   #6
cerise cerise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 17
Bandet eller mudden ska vara kortare än själva plagget. ca 4 cm tror jag.
cerise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 11:32   #7
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Citat:
saraspyssel skrev: Visa inlägg
Jag håller på att sy en topp till lilltjejen. Bandet som bildar halsringningen är av samma tyg som toppen. Man skulle overlocka fast det och sedan vika tyget över sömnsmånen och sy fast med en stickning. Att overlocka fast det gick bra, men när jag ska sticka ner halsringningen blir den för vid. Jag drog i bandet när jag overlockade fast det. Någon som har några tips? Ska jag sprätta allt och dra mer när jag overlockar? Hjälper det? Tacksam för alla tips!
Jag syr nästan alltid sådant här för hand. Det kanske låter jobbigt, men då har du full kontroll. Jag sitter framför TV:n och rätt var det är, så är jag klar. Gör också själva bandet lite kortare än öppningen som någon skrev.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-16, 17:46   #8
Elin80 Elin80 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 10
Jag skulle också vilja ha lite tips om det här med halsringningar...

Det finns ju massor av sätt att avsluta en halsringning.
Mudd tycker jag brukar vara ganska lätt att lyckas med,
men bandkantningen är svårare...

Köpte ett mönster från Ottobre och då var halsremsan redan utritad i färdig längd för att det skulle vara så jätte enkelt, men mitt tyg hade tydligen inte tillräckligt mycket stretch (fast det var jättestretchigt) så den blev på tok för kort. Halsen blev otroligt ful och det slutade med att jag kastade hela tröjan.

Sen köpte jag en trikåsnedslå att kanta nästa tröja med och det blev bättre, men inte helt bra. Är det bara att öva, eller finns det någon som har nåt supertips?
Elin80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-16, 18:29   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Bandet ska vara minst 10% kortare än ringning
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons