Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-08, 19:36   #1
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Fålla tunna kurviga detaljer..?

Jag har så många ideer nu och flera av dem kretsar kring plagg med exempelvis volanger (långa tygdetaljer i tunna textiler). Funderar lite hur jag på bäst sett fållar dessa, tänker typ chiffong. Tex den här klänningens detaljer tycker jag ser ofållade ut eller vad säger ni? Hur skulle ni fålla de volangerna i ett fransande tyg?

http://www.modcloth.com/store/ModClo...r+Dreams+Dress

Hur gör ni när ni kantar tex volanger? Övervger att overlocka men vil helst ha en snyggare finnish. Är det till att pilla med en vanlig fåll som gäller? Känns som att en vanlig fåll är svår att få till snyggt, dels blir kanten så styv i fårhållande till volangen, dels vet jag inte om mitt tålamod räcker till för att få det snyggt utan en massa bubblor och dylikt...
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 21:58   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja antingen är det rullfåll på overlocken som gäller, eller så kan du göra en riktigt smal fåll.

Är man inte van vid att fålla jättetunt i svängda chiffongtyger så kan det vara väldigt knepigt, och det är lätt att tyget bubblar sig och man får en ful finish - då är rullfållen bäst.
Själv skulle jag testa att fålla p en restbit med liknande böj i tyget som på klänningen.

Ett tips jag lärde mig i skolan är att sy en stödsöm/hjälpsöm nära den råa kanten först, sedan pressa den vikt och sedan göra själva fållen. jag använder aldrig stödsömmen nulängre då jag tycker att det inte går att få en sådan fåll så smal och smidig som jag brukar villja ha det.

Chiffong kan man inte lämna ofållat - det repar direkt.

Lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 22:12   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle satsa på en spottfåll. Sök på trådar så hittar du info om det.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-09, 17:38   #4
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Har haft fullt upp med en julklappsmorgonrock till sambon idag, ska prova teknikerna imorgon. Är ändå så torr i munnen idag

Tack för tipsen iaf
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 17:59   #5
cerise cerise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 17
angående bilden så ser volangerna fram på plagget ut att vara dubbelt tyg och längst ner så det ut att vara vanlig fåll.
cerise är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons